Η άγνοια σκοτώνει τα παιδιά μας στους ελληνικούς δρόμους, όπου αποτελούν τα «ευκολότερα» θύματα
Τα κατάλληλα παιδικά καθισματάκια και τα μαθήματα κυκλοφοριακής αγωγής σώζουν ζωές
Δεκάδες παιδιά χάνουν κάθε χρόνο τη ζωή τους στους ελληνικούς δρόμους, είτε ως επιβάτες οχημάτων είτε ως πεζοί και ποδηλάτες. Σύμφωνα με τα πιο πρόσφατα στατιστικά στοιχεία της Ε.Ε., το 2008 καταγράφτηκαν στη χώρα μας 35 θάνατοι παιδιών ηλικίας κάτω των 15 ετών σε τροχαία δυστυχήματα, αριθμός συγκλονιστικά υψηλός για τα δεδομένα μιας ευρωπαϊκής χώρας «πρώτης ταχύτητας» με περίπου 11 εκατ. κατοίκους!
Ενας από τους σημαντικότερους δείκτες που αποκαλύπτουν τα επίπεδα ανάπτυξης και πολιτισμού μιας κοινωνίας είναι εκείνος που αφορά τον αριθμό των θυμάτων σε τροχαία δυστυχήματα. Η Ελλάδα παραμένει δυστυχώς ουραγός σε αυτό τον τομέα, καθώς στους δρόμους της συντελείται κάθε χρόνο πραγματική γενοκτονία με εκατοντάδες νεκρούς, ανάμεσά τους και δεκάδες παιδιά. Η τελευταία κατηγορία είναι και η πλέον ευάλωτη, αφού η ζωή των βρεφών και των παιδιών εξαρτάται απολύτως από τη συμπεριφορά των ενηλίκων στον δρόμο.
Εχει χυθεί πολύ μελάνι σε αναλύσεις των αιτίων αυτής της εκατόμβης, η στοιχειώδης λογική όμως οδηγεί στο συμπέρα σμα ότι κανένας γονιός δεν εγκληματεί συνειδητά απέναντι στο παιδί του. Διαπιστώνεται λοιπόν τεράστιο έλλειμμα γνώσεων όσον αφορά τις ασφαλείς μετακινήσεις των παιδιών μας με αυτοκίνητο, με τα πόδια ή με ποδήλατο, το οποίο δεν είναι βέβαια δυνατόν να καλυφθεί με το σημερινό αφιέρωμα του «Αuto ΝΕΑ». Πιστεύουμε όμως ότι πρόκειται για έναν χρήσιμο οδηγό, που απαντά σε πολλά ερωτήματα σχετικά με τις ασφαλείς μετακινήσεις των παιδιών μας και παράλληλα δίνει το ερέθισμα να ασχοληθούμε περισσότερο με την προστασία βρεφών και παιδιών στους δρόμους μας.
Στην Ελλάδα σημειώνονται τα περισσότερα δυστυχήματα με παιδιά σε κατοικημένες περιοχές
Παιδί επιβάτης
Τα παιδιά που μετακινούνται με οχήματα και δεν φέρουν τα κατάλληλα συστήματα συγκράτησης του σώματος κινδυνεύουν επτά φορές περισσότερο να τραυματιστούν σοβαρά ή ακόμη και να χάσουν τη ζωή τους συγκριτικά με εκείνα που προστατεύονται σωστά. Γι΄ αυτό και είναι εξαιρετικά σημαντικό να εμπεδώσουμε ότι είναι απαραίτητη η χρήση κατάλληλων παιδικών καθισμάτων από τη βρεφική ηλικία έως τη στιγμή που δεν χρειάζονται (ουσιαστικά όταν το ύψος τους φτάσει 1,50 μ.).
Δυστυχώς, ακόμη και σήμερα πολλοί συμπολίτες μας εξακολουθούν να πιστεύουν ότι μέσα στο αυτοκίνητο η αγκαλιά αποτελεί ασφαλέστερο καταφύγιο από ένα καθισματάκι. Χωρίς να γνωρίζουν προφανώς ότι το βάρος του σώματος πολλαπλασιάζεται σε περίπτωση σύγκρουσης και ότι ακόμη και αρσιβαρίστες παγκόσμιας κλάσης δεν είναι σε θέση να συγκρατήσουν ένα παιδί βάρους 30 κιλών, αν το όχημά τους συγκρουστεί με ταχύτητα 50 χλμ./ώρα οπότε εκτοξεύεται το βάρος στα 750 κιλά!
Τα παιδικά καθισματάκια νέας γενιάς πληρούν τις προδιαγραφές ΕCΕ R44. Χωρίζονται μάλιστα σε διάφορες κατηγορίες ανάλογα με το βάρος του παιδιού. Η κατηγορία 0+ είναι κατάλληλη για βρέφη βάρους έως 13 κ. (υπάρχει και υποκατηγορία 0 για βρέφη έως 9 κ.), η κατηγορία 1 προστατεύει παιδιά βάρους 9 έως 18 κ., η κατηγορία 2 παιδιά 15 έως 25 κ. και η κατηγορία 3 παιδιά βάρους 22 έως 36 κ. Για τα βρέφη βάρους έως 13 κ. συνιστάται η χρήση καθισμάτων αντίθετης τοποθέτησης (Reboard) επειδή δεν επιβαρύνουν τόσο πολύ τους σπονδύλους σε περίπτωση μετωπικής σύγκρουσης. Προσπαθήστε να μεταφέρετε το παιδί σας για όσο μεγαλύτερο διάστημα γίνεται με καθισματάκι τύπου Reboard.
Τα καθίσματα τύπου Reboard επιτρέπεται να τοποθετηθούν και εμπρός στο κάθισμα του συνοδηγού για άμεση οπτική επαφή με το μωρό, αρκεί να έχει απενεργοποιηθεί οπωσδήποτε ο αερόσακος!
Επισκεπτόμαστε με το αυτοκίνητό μας το κατάστημα από το οποίο θα αγοράσουμε το παιδικό καθισματάκι και ζητούμε να μας δείξουν τον σωστό τρόπο τοποθέτησής του. Υπολογίζεται ότι περίπου ένα στα τρία παιδικά καθισματάκια τοποθετείται λάθος.
Το σύστημα Ιsofix σταθεροποιεί το παιδικό καθισματάκι και αποτρέπει οποιοδήποτε λάθος κατά το μοντάρισμα, δεν είναι όμως συμβατό με όλα τα καθίσματα και πρέπει να πληροφορηθείτε από τον κατασκευαστή ποια ταιριάζουν.
Οι ζώνες του παιδικού καθίσματος πρέπει να εφάπτονται στο σώμα και να μην είναι χαλαρές, γιατί δεν συγκρατούν σωστά σε περίπτωση ατυχήματος. Γι΄ αυτό και αποφεύγουμε τα χοντρά ρούχα επειδή δεν πιάνουν σωστά οι ζώνες στο σώμα.
Αλλάζουμε το παιδικό καθισματάκι με ένα νέο της αμέσως μεγαλύτερης κατηγορίας όταν το κεφάλι του παιδιού πλησιάζει να φτάσει τα όρια του καθίσματος.
Οι γονείς είμαστε πρότυπα για τα παιδιά μας οπότε δεν επιτρέπεται να μη χρησιμοποιούμε ζώνες ασφαλείας. Αυτό δεν επιτρέπεται να συμβαίνει ούτε σε μικρές διαδρομές.
Ελέγξτε τις συνθήκες μετακίνησης του παιδιού σας με άλλα οχήματα, π.χ. σχολικά λεωφορεία. Τα παιδιά και εδώ πρέπει να δένονται σωστά, αλλιώς κινδυνεύουν.
Αρκετά παιδάκια ανοίγουν συνεχώς τη ζώνη του καθίσματός τους, άλλα την περνούν κάτω από τη μασχάλη τους για μεγαλύτερη άνεση. Ο γονιός δεν πρέπει να αποδεχθεί για λόγους ευκολίας αυτή τη συμπεριφορά και οφείλει να κρατήσει σταθερή στάση. Πείστε τα μεγαλύτερα παιδάκια με επιχειρήματα και παραδείγματα. Η βιασύνη και το στρες αποτελούν κακούς συμβούλους στο τιμόνι και μερικές φορές παραμελούμε την ασφάλεια των παιδιών μας μέσα στο αυτοκίνητο προκειμένου να μη χάσουμε χρόνο. Λάθος που μπορεί να προκαλέσει δράματα.
Χρησιμοποιείτε παιδικά καθισματάκια με πλευρικά «μάγουλα», που συγκρατούν το κεφάλι του παιδιού όταν το πάρει ο ύπνος. Επίσης μη χαλαρώνετε τις ζώνες του καθίσματος όταν έχει αποκοιμηθεί το παιδί, θεωρώντας ότι θα νιώθει πιο άνετα.
Κατεβάζουμε τα παιδιά πάντα από την πλευρά του πεζοδρομίου.
Από τα Νέα
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου