Επανάσταση αναμένεται να πραγματοποιηθεί τα επόμενα χρόνια στις συγκοινωνίες καθώς ωριμάζει η ιδέα των αυτοματοποιημένων ηλεκτρικών οχημάτων Pod (κάψουλες) και των δικτύων P.R.T (Personal Rapid Transportation).
Μετά από πενήντα χρόνια δοκιμών τα φουτουριστικά αυτά οχήματα, που λειτουργούν ως προσωπικό σύστημα συγκοινωνιών, δεν έχουν οδηγούς και μπορούν να μεταφέρουν έως και έξι επιβάτες.
Τα οχήματα Pod αναμένεται να χρησιμοποιηθούν σε αεροδρόμια και στα κέντρα των πόλων λόγω του τεχνολογικού πλεονεκτήματος που διαθέτουν και την αυξημένη ανάγκη για βιώσιμες «πράσινες» συγκοινωνίες.
Διαθέτουν χώρο για να μεταφέρουν έως και έξι επιβάτες, που ταξιδεύουν στον ίδιο προορισμό. Τα οχήματα κινούνται πάνω σε συγκεκριμένες λωρίδες δίπλα στα αυτοκίνητα και τα λεωφορεία. Η κίνηση του οχήματος βασίζεται στον ηλεκτρικό κινητήρα και γίνεται πάνω σε μικρές ρόδες. Φανταστείτε το σαν μικρό αμαξάκι του γκολφ, χωρίς το τιμόνι. Η οδήγηση είναι αυτοματοποιημένη και καθορίζεται από έναν υπολογιστή μέσω ενός συστήματος ελέγχου.
Εξαιτίας της μειωμένης εκπομπής ρύπων και το χαμηλό κόστος λειτουργίας σε σχέση με τα λεωφορεία, οι σχεδιαστές οραματίζονται τη μαζική χρήση του οχήματος αεροδρόμια, αστικά κέντρα, συγκροτήματα γραφείων, εμπορικά κέντρα και τουριστικές περιοχές.
Εφαρμογή στα αεροδρόμια
Πολλά αεροδρόμια προσφέρουν αυτοματοποιημένα τραίνα που συνδέουν τους τερματικούς σταθμούς και τα πάρκινγκ μεταξύ τους, σταματώντας σε κάθε σταθμό, χωρίς να σταματούν καθόλου. Τα οχήματα pod ωστόσο κινούνται μόνο όταν το ζητήσουν οι επιβάτες και πηγαίνουν μόνο στον επιθυμητό προορισμό χωρίς να ακολουθήσουν συγκεκριμένο πρόγραμμα. Ένα τέτοιο όχημα θα μπορεί να σας περιμένει βγαίνοντας στην πλατφόρμα ή να το καλέστε από μία οθόνη ελέγχου που θα υπάρχει σε κάθε σταθμό.
Οι επιβάτες θα μπαίνουν στο όχημα, θα επιλέγουν τον προορισμό και θα μεταφέρονται εκεί που επιθυμούν χωρίς να κάνουν καμία στάση ως εκεί. Ένα προηγμένο σύστημα ελέγχου θα διασφαλίζει ότι κάθε όχημα Pod θα ακολουθεί την πιο σύντομη διαδρομή μεταξύ του σταθμού εκκίνησης και του σταθμού προορισμού.
Από το Τ5 του Χίθρου στο Σίλικον Βάλεϊ
Για το 2010 έχουν ανακοινωθεί αρκετά σχέδια για εφαρμογή ή κατασκευή δικτύων σε δοκιμαστικό επίπεδο. Το πιο σημαντικό απ' όλα είναι εκείνο που θα συνδέει τον καινούργιο τερματικό σταθμό T5 του αεροδρομίου Χίθροου στο Λονδίνο με τους χώρους πάρκινγκ. Το σύστημα είναι ήδη έτοιμο και λειτουργεί σε δοκιμαστικά. Αποτελείται από 21 οχήματα με δυνατότητα μεταφοράς 1.000 ατόμων την ημέρα και καλύπτει μία έκταση 3,8 χλμ.
Η εταιρεία BAA Ltd., που διαχειρίζεται το αεροδρόμιο εκτιμά ότι θα εξοικονομεί 40% σε σχέση με το κόστος λειτουργίας των λεωφορείων. Εάν το σύστημα λειτουργήσει τότε η BAA θα επεκτείνει το δίκτυο πέραν των χώρων του αεροδρομίου και θα συνδέσει όλα τα γειτονικά ξενοδοχεία.
Στην πόλη Σαν Χοσέ στη Σίλικον Βάλεϊ της Καλιφόρνια βρίσκεται σε εξέλιξη έρευνα, για να εκτιμήσει τη δυνατότητα χρήσης δικτύου P.R.T. (Προσωπικής Ταχείας Συγκοινωνίας), που θα συνδέσει το αεροδρόμιο της πόλης με τους τοπικούς συγκοινωνιακούς κόμβους και τα ξενοδοχεία.
Υποστηρικτής του P.R.T. συστήματος είναι και ο συνιδρυτής της Google, Λάρι Πέιτζ. Μάλιστα στην έδρα της εταιρείας στο Μάουντεν Βιου της Καλιφόρνια το δημοτικό συμβούλιο υποστήριξε ένα σύστημα P.R.T. ως μία «πιο ασφαλής και φιλική προς το περιβάλλον εναλλακτική απέναντι στο αυτοκίνητο».
Ωστόσο, υπάρχουν πολλά εμπόδια, κυρίως οικονομικά και νομικά που θα επιτρέψουν την εξάπλωση συστημάτων P.R.T. Ακόμη και πολλοί υποστηρικτές παραμένουν σκεπτικοί αν θα μπορέσει ένα τέτοιο σύστημα μπορεί να ανταγωνισθεί τα υφιστάμενα δίκτυα μαζικής συγκοινωνίες.
www.kathimerini.gr με στοιχεία από New York Times
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου