Ο ερχομός της άνοιξης συνοδεύεται, στα βορειότερα γεωγραφικά μήκη και πλάτη, από την επιστροφή των δικυκλιστών στους δρόμους. Καιρού επιτρέποντος, τα πλεονεκτήματα της μοτοσικλέτας, ιδίως στις πόλεις, έχουν οδηγήσει σε συνεχή αύξηση του αριθμού τους, μια μεταβολή 34% την τελευταία δεκαετία στην Ευρώπη. Από την άλλη πλευρά, τα πάσης φύσεως δίκυκλα είναι και πιο επικίνδυνα από τα αυτοκίνητα και, από πολλές απόψεις, λιγότερο "πράσινα".
Στις 22 Μαρτίου η επιτροπή Εσωτερικής Αγοράς του ΕΚ άκουσε τις απόψεις της βιομηχανίας και των ειδικών του χώρου, με βασικό ζητούμενο τη βελτίωση της ασφάλειας των αναβατών και τη μείωση της ρύπανσης που προκαλούν.
Ασφάλεια…
Οι αναβάτες αντιμετωπίζουν σαφώς μεγαλύτερους κινδύνους για την ασφάλειά τους απ' ότι οι οδηγοί αυτοκινήτων, αντιπροσωπεύοντας μόλις το 2% των χρηστών των δρόμων στην Ένωση αλλά το 17% των θανάτων… Πώς μπορεί να αντιμετωπισθεί αυτό; Μια λύση είναι η προσαρμογή του συστήματος βελτίωσης της απόδοσης των φρένων ABS που βελτιώνουν την ευστάθεια στο φρενάρισμα και, φυσικά μειώνουν την απόσταση που απαιτείται για να σταματήσει το δίκυκλο. Λύση αποτελεί επίσης η υποχρεωτική συνεχής λειτουργία των προβολέων αλλά και κάτι άλλο: ο περιορισμός του περιθωρίου να "πειραχθεί" η μοτοσικλέτα. Οι "βελτιώσεις" που συχνά κάνουν οι επιτήδειοι στις μοτοσικλέτες τους για να αυξήσουν τις επιδόσεις (οδικές και… ηχητικές) μειώνουν επίσης την ασφάλεια και αυξάνουν την κατανάλωση και τη ρύπανση.
Φυσικά εκτός από το τεχνικό σκέλος υπάρχει και ο λεγόμενος ανθρώπινος παράγοντας… "Η ασφάλεια έχει πολλές πτυχές και δεν αφορά μόνο τι έχεις ανάμεσα στις ρόδες αλλά και τι έχεις ανάμεσα στα αυτιά" εξήγησε αστειευόμενος ο εκ των εισηγητών, Φινλανδός Σοσιαλιστής Mitro Repo. Όμως αντικείμενο της συζήτησης ήταν η τεχνολογία και από τις προαναφερθείσες λύσεις εκείνη που, σύμφωνα με τον Luca Pascotto της FIA η λύση που θα έχει τα καλύτερα αποτελέσματα είναι το ABS.
…και περιβάλλον
Όπως σημειώθηκε στην ακρόαση, η ιδέα ότι τα δίκυκλα είναι πιο φιλικά προς το περιβάλλον από τα αυτοκίνητα είναι, απλώς, εσφαλμένη. Στην πραγματικότητα οι εκπομπές ρύπων τους είναι "δυσανάλογα μεγάλες" και το μερίδιό τους στη συνολική ρύπανση του τομέα των (οδικών) μεταφορών αυξάνεται συνεχώς καθώς βελτιώνονται οι επιδόσεις των άλλων οχημάτων.
Σημείωσε έτσι ο Bertrand-Olivier Ducreux της γαλλικής περιβαλλοντικής οργάνωσης ADEME ότι "πρέπει να υπάρξει βελτίωση στη συλλογή και καταγραφή των στοιχείων και καλύτερη ενημέρωση του κοινού γιατί το μερίδιο των δικύκλων στη ρύπανση αυξάνεται ταχύτατα".
Η έκθεση που ετοιμάζεται για το θέμα με εισηγητή τον Ολλανδό ευρωβουλευτή του ΕΛΚ, Wim van de Camp, αναμένεται έτσι να ζητά την εισαγωγή αυστηρότερων ορίων εκπομπών ρύπων για τα δίκυκλα και δη το συντομότερο δυνατόν, αν και ο Antonio Perlot της ευρωπαϊκής ομοσπονδίας κατασκευαστών μοτοσικλετών ACEM εξέφρασε αμφιβολίες για το κατά πόσον οι εταιρίες είναι σε θέση να ανταποκριθούν σε σύντομο χρονικό διάστημα. Η έκθεση, σημειώνεται, θα κατατεθεί για ψηφοφορία στην επιτροπή Εσωτερικής Αγοράς στις 15 Ιουνίου πριν φτάσει για τελική έγκριση στην ολομέλεια.
Στις 22 Μαρτίου η επιτροπή Εσωτερικής Αγοράς του ΕΚ άκουσε τις απόψεις της βιομηχανίας και των ειδικών του χώρου, με βασικό ζητούμενο τη βελτίωση της ασφάλειας των αναβατών και τη μείωση της ρύπανσης που προκαλούν.
Ασφάλεια…
Οι αναβάτες αντιμετωπίζουν σαφώς μεγαλύτερους κινδύνους για την ασφάλειά τους απ' ότι οι οδηγοί αυτοκινήτων, αντιπροσωπεύοντας μόλις το 2% των χρηστών των δρόμων στην Ένωση αλλά το 17% των θανάτων… Πώς μπορεί να αντιμετωπισθεί αυτό; Μια λύση είναι η προσαρμογή του συστήματος βελτίωσης της απόδοσης των φρένων ABS που βελτιώνουν την ευστάθεια στο φρενάρισμα και, φυσικά μειώνουν την απόσταση που απαιτείται για να σταματήσει το δίκυκλο. Λύση αποτελεί επίσης η υποχρεωτική συνεχής λειτουργία των προβολέων αλλά και κάτι άλλο: ο περιορισμός του περιθωρίου να "πειραχθεί" η μοτοσικλέτα. Οι "βελτιώσεις" που συχνά κάνουν οι επιτήδειοι στις μοτοσικλέτες τους για να αυξήσουν τις επιδόσεις (οδικές και… ηχητικές) μειώνουν επίσης την ασφάλεια και αυξάνουν την κατανάλωση και τη ρύπανση.
Φυσικά εκτός από το τεχνικό σκέλος υπάρχει και ο λεγόμενος ανθρώπινος παράγοντας… "Η ασφάλεια έχει πολλές πτυχές και δεν αφορά μόνο τι έχεις ανάμεσα στις ρόδες αλλά και τι έχεις ανάμεσα στα αυτιά" εξήγησε αστειευόμενος ο εκ των εισηγητών, Φινλανδός Σοσιαλιστής Mitro Repo. Όμως αντικείμενο της συζήτησης ήταν η τεχνολογία και από τις προαναφερθείσες λύσεις εκείνη που, σύμφωνα με τον Luca Pascotto της FIA η λύση που θα έχει τα καλύτερα αποτελέσματα είναι το ABS.
…και περιβάλλον
Όπως σημειώθηκε στην ακρόαση, η ιδέα ότι τα δίκυκλα είναι πιο φιλικά προς το περιβάλλον από τα αυτοκίνητα είναι, απλώς, εσφαλμένη. Στην πραγματικότητα οι εκπομπές ρύπων τους είναι "δυσανάλογα μεγάλες" και το μερίδιό τους στη συνολική ρύπανση του τομέα των (οδικών) μεταφορών αυξάνεται συνεχώς καθώς βελτιώνονται οι επιδόσεις των άλλων οχημάτων.
Σημείωσε έτσι ο Bertrand-Olivier Ducreux της γαλλικής περιβαλλοντικής οργάνωσης ADEME ότι "πρέπει να υπάρξει βελτίωση στη συλλογή και καταγραφή των στοιχείων και καλύτερη ενημέρωση του κοινού γιατί το μερίδιο των δικύκλων στη ρύπανση αυξάνεται ταχύτατα".
Η έκθεση που ετοιμάζεται για το θέμα με εισηγητή τον Ολλανδό ευρωβουλευτή του ΕΛΚ, Wim van de Camp, αναμένεται έτσι να ζητά την εισαγωγή αυστηρότερων ορίων εκπομπών ρύπων για τα δίκυκλα και δη το συντομότερο δυνατόν, αν και ο Antonio Perlot της ευρωπαϊκής ομοσπονδίας κατασκευαστών μοτοσικλετών ACEM εξέφρασε αμφιβολίες για το κατά πόσον οι εταιρίες είναι σε θέση να ανταποκριθούν σε σύντομο χρονικό διάστημα. Η έκθεση, σημειώνεται, θα κατατεθεί για ψηφοφορία στην επιτροπή Εσωτερικής Αγοράς στις 15 Ιουνίου πριν φτάσει για τελική έγκριση στην ολομέλεια.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου