Σάββατο 23 Ιουλίου 2011

Εφηβικές σχέσεις e-ξάρτησης με το Ιντερνετ

Τα παιδιά της επαρχίας πιο ευάλωτα στην εξάρτηση από εκείνα των αστικών κέντρων. Αιτία το γεγονός ότι σπάνε την απομόνωσή τους ανοίγοντας παράθυρο στον κόσμο. Μαθητές... τρίτης και τετάρτης δημοτικού είναι πλέον ενεργοί χρήστες. Τι πρέπει να προσέχουν οι γονείς .Περισσότερο ευάλωτα στην εξάρτηση από το Διαδίκτυο εμφανίζονται τα παιδιά της επαρχίας σε σύγκριση με τους συνομηλίκους τους που κατοικούν στα αστικά κέντρα. Εκεί όπου οι δυνατότητες του εφήβου είναι περιορισμένες και η κοινωνία κλειστή, ο απέραντος και χωρίς όρια κόσμος του Ιντερνετ φαίνεται πως δίνει μια κάποια διέξοδο από την καθημερινότητα.
Πρόσφατη έρευνα της Μονάδας Εφηβικής Υγείας (ΜΕΥ) του νοσοκομείου Παίδων "Α. Κυριακού" σε πανελλαδικό δείγμα μαθητών Γ' Γυμνασίου Α' Λυκείου, 14-16 ετών, έδειξε πως το ποσοστό των εφήβων με συμπεριφορά εξάρτησης είναι μεγαλύτερο στις πόλεις της περιφέρειας σε σύγκριση με την Αττική. Ειδικότερα, το συγκεκριμένο ποσοστό ανερχόταν στο 3,4% στις επαρχιακές πόλεις σε σύγκριση με 1,3% στην Αττική. "Τα παιδιά της επαρχίας σπάνε την απομόνωση μέσα από το Ιντερνετ, καθώς έτσι νιώθουν τμήματα μιας τεράστιας κοινωνίας με εκατομμύρια χρήστες", παρατηρεί ο Γιώργος Κορμάς, εκπρόσωπος του "Ελληνικού Κέντρου Ασφαλούς Διαδικτύου" και επιστημονικός συνεργάτης της ΜΕΥ. "Για το πρόβλημα ευθύνεται και ο ψηφιακός αναλφαβητισμός των γονέων, που δεν αντιλαμβάνονται τι κάνουν τα παιδιά τους στο Ιντερνετ.
Τα παιδιά στην επαρχία έχουν περισσότερο ελεύθερο χρόνο και μεγαλύτερη ελευθερία. Μπορούν, δηλαδή, να βγουν έξω πιο συχνά από ό,τι τα παιδιά της Αθήνας. Αρα αυτό δεν τους λείπει. Αντίθετα, αναζητούν στο Διαδίκτυο κοινωνικοποίηση και ψυχαγωγία". Την ίδια στιγμή, πέφτει ο μέσος όρος ηλικίας των παιδιών που "κολλάνε" στο Διαδίκτυο. Ενώ τα παιδιά του Λυκείου μειώνουν τη χρήση, αυτή αυξάνεται στα παιδιά Γυμνασίου και Δημοτικού.
Από το δημοτικό
"Παιδιά τετάρτης, ακόμη και τρίτης Δημοτικού είναι ενεργοί χρήστες του Διαδικτύου σε μεγάλα ποσοστά", σημειώνει ο κ. Κορμάς και εφιστά την προσοχή των γονέων: "Μπορούν οι γονείς να συνεννοηθούν μεταξύ τους για να βοηθήσουν από κοινού τα παιδιά τους να αποκολληθούν από τα δίκτυα κοινωνικής δικτύωσης (Facebook κ.ά.).
Αν αυτό δεν είναι εφικτό, θα πρέπει να ελέγξουν τους εικονικούς φίλους των παιδιών τους και να τους ξεκαθαρίσουν πως δεν πρέπει να συναναστρέφονται με ανθρώπους που δεν ξέρουν στον πραγματικό κόσμο".
Στοιχεία
Ενα σκαλοπάτι πριν από τον εθισμό το 19,1% των εφήβων
Από την πανελλαδική έρευνα διαπιστώθηκε ότι:
Το 2,4% των εφήβων εμφανίζει συμπεριφορά εξάρτησης και το 19,1% παρουσιάζει οριακή χρήση, βρίσκονται δηλαδή ένα σκαλοπάτι πριν από τον εθισμό.
Δεν διαπιστώθηκε διαφορά ανάμεσα στα φύλα. Αγόρια και κορίτσια φαίνεται πως κάνουν πλέον παρόμοια χρήση του Διαδικτύου, σε αντίθεση με το παρελθόν, όταν τα αγόρια ήταν πρωταγωνιστές.
Τα δίκτυα κοινωνικής δικτύωσης (Facebook κ.ά.) αποτελούν τον πρώτο σε συχνότητα λόγο που οι έφηβοι με συμπεριφορά εξάρτησης (εθισμό) χρησιμοποιούν το Διαδίκτυο (100% έφηβοι με συμπεριφορά εξάρτησης).
Ακολουθούν σε συχνότητα χρήσης τα on-line παιχνίδια (50% έφηβοι με συμπεριφορά εξάρτησης, 57,1% έφηβοι που κάνουν οριακή χρήση, 28,8% συνετή χρήση).
63,7% του συνόλου των εφήβων αναφέρει ότι δημοσιοποιεί προσωπικά του δεδομένα στο Διαδίκτυο (100% των εφήβων με συμπεριφορά εξάρτησης).
18,5% αναφέρει ότι θα συναντάει κάποιον διαδικτυακό φίλο στον φυσικό κόσμο (74% των εφήβων με συμπεριφορά εξάρτησης).
Οι έφηβοι με συμπεριφορά εξάρτησης επιδίδονται σε παιχνίδια τύχης (ηλεκτρονικός τζόγος) και χρησιμοποιούν υλικό με σεξουαλικό περιεχόμενο σημαντικά συχνότερα από τον υπόλοιπο πληθυσμό.
Επιστήμονες
Κατάρτιση σε θέματα εθισμού στο Διαδίκτυο
Πρόσκληση ενδιαφέροντος για κατάρτιση επιστημόνων υγείας σε θέματα "εθισμού" των εφήβων στο Διαδίκτυο, καθώς και για τους κινδύνους που αντιμετωπίζουν τα παιδιά και οι έφηβοι από την ανεξέλεγκτη χρήση του Ιντερνετ απευθύνει το Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, μέσω της Μονάδας Εφηβικής Υγείας και του Κέντρου Επαγγελματικής Κατάρτισης του ΕΚΠΑ. Οι αιτήσεις υποβάλλονται ηλεκτρονικά μέσω της ιστοσελίδας http://elearn.elke.uoa.gr/ariadni. Η κατάρτιση θα αφορά 1.000 επιστήμονες σε όλη την επικράτεια και θα υλοποιείται σε τμήματα των 25 ατόμων. Ο χρόνος διάρκειας της εκπαίδευσης για κάθε τμήμα θα είναι 2 μήνες. Το πρόγραμμα ξεκινά τον ερχόμενο Οκτώβριο και αναμένεται να διαρκέσει μέχρι τον Μάρτιο του 2013.
Τι απάντησαν μαθητές απο τη Μεσσηνία για τη σχέση με το διαδίκτυο
"Καταφύγιο για τα παιδιά της επαρχίας"
"Γιατί πιστεύετε ότι τα παιδιά της περιφέρειας εμφανίζουν συμπεριφορά υπερβολικής ενασχόλησης με το διαδίκτυο σε σχεδόν τριπλάσιο ποσοστό από τα παιδιά της πρωτεύουσας"; Αυτό το ερώτημα έθεσαν σε μαθητές Γυμνασίων και Λυκείων της Μεσσηνίας οι ερευνητές της ΜΕΥ, προκειμένου να διαπιστώσουν τι πιστεύουν τα ίδια τα παιδιά για το αποτέλεσμα της πανελλαδικής έρευνας. Σε ποσοστό 95% οι απαντήσεις των νέων έχουν σχέση με την έλλειψη αξιόλογων ευκαιριών στην περιφέρεια, για τα ελάχιστα έως καθόλου οργανωμένα αθλητικά κέντρα, για την έλλειψη σύγχρονων και οργανωμένων χώρων ψυχαγωγίας όπως κινηματογράφοι, χώροι ποιοτικής μουσικής, λέσχες νέων, κέντρα νεότητας κ.ά. Και αυτά ιδιαίτερα στις κωμοπόλεις. Ενδεικτικά επιχειρήματα των παιδιών:
Στην πρωτεύουσα τα παιδιά είναι περισσότερο απελευθερωμένα και έχουν περισσότερες επιλογές.
Τα παιδιά στην επαρχία βρίσκουν ψυχαγωγικό καταφύγιο στο internet, που τους είναι πιο εύκολο από το να βγουν έξω και να ψάξουν για άλλους ανύπαρκτους τρόπους διασκέδασης.
Πολλά παιδιά δεν είναι απολύτως ευχαριστημένα με τον εαυτό τους ούτε εμφανισιακά, ούτε ψυχολογικά. Ετσι αναζητούν στο facebook 400-500 φίλους, ενώ στην πραγματικότητα έχουν δραματικά λιγότερους.
Η επαρχία έχει χάσει την αγνότητά της και οι νέοι προσπαθούν να αφομοιώσουν νέες εικόνες και πρότυπα για τα όνειρά τους.
Τα παιδιά της επαρχίας θεωρούν δεδομένη τη φύση και αναζητούν τον ψηφιακό κόσμο.
Εχουν την ανάγκη επικοινωνίας επειδή ζουν σε γεωγραφικά απομακρυσμένα μέρη και μέσω του διαδικτύου ενημερώνονται.
Χρησιμοποιούν το ίντερνετ σαν παράθυρο στον κόσμο, περιμένουν μέσα από αυτό να τα ζήσουν όλα.
Βλέπουν την εξοικείωση με το διαδίκτυο σαν "μαγκιά".
ΓΙΑΝΝΗΣ ΦΩΣΚΟΛΟΣ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου