Τα αέρια που προκαλούν αύξηση της θερμοκρασίας του πλανήτη και χρησιμοποιούνται στα ευρωπαϊκά ψυγεία και κλιματιστικά θα πρέπει να απαγορευθούν ή να υποβληθούν σε ένα σύστημα στάθμισης που θα βασίζεται στις επιπτώσεις τους απέναντι στην υπερθέρμανση του πλανήτη, αναφέρει έκθεση συμβούλων προς την Ευρωπαϊκή Ενωση, όπως αναφέρεται στον ιστότοπο πληροφόρησης για ευρωπαϊκά θέματα EurActiv. Τα φθοριούχα αέρια του θερμοκηπίου χρησιμοποιούνται σε διάφορους τύπους προϊόντων και εφαρμογών, στα οποία περιλαμβάνονται: εξοπλισμός ψύξης, κλιματισμού και αντλιών θερμότητας, συστήματα πυροπροστασίας, αφροί, αερολύματα, διαλύτες και συσκευές χειρισμού και προστασίας υψηλής τάσης. Τα φθοριούχα αέρια αντιστοιχούν σήμερα μόλις στο 2% των αερίων του θερμοκηπίου, αλλά αν συνεχιστεί η χρήση τους από τις επιχειρήσεις με τους σημερινούς ρυθμούς, αυτό το ποσοστό μπορεί να αυξηθεί στο 9% και φτάσει το 19% μέχρι το 2050.
H ενδιάμεση επανεξέταση του ευρωπαϊκού νόμου το 2006 για τον περιορισμό της χρήσης φθοριούχων αερίων στην Ευρώπη, σύμφωνα με την EurActiv, προτείνει νέες πολιτικές προώθησης «περαιτέρω μειώσεων των εκπομπών φθοριούχων αερίων» για τα κινητά συστήματα κλιματιστικών στα αυτοκίνητα, τα πλοία, τα τρένα και τα συστήματα μεταφοράς ψυγείων. «Η απαγόρευση έχει καταστεί ο πιο αποτελεσματικός τύπος μέτρου και είχε ως αποτέλεσμα σημαντικών και μετρήσιμων μειώσεων στην κατανάλωση και ως εκ τούτου στην εκπομπή φθοριούχων αερίων», αναφέρει η έκθεση της γερμανικής εταιρείας Oko-Recherche. «Η επιλογή της θέσπισης σταδιακών ορίων στάθμισης βασισμένων στις επιπτώσεις τους στη θέρμανση του πλανήτη, πριν εισρεύσουν στην αγορά, έχει αποδείξει ότι έχει τις μεγαλύτερες μειώσεις εκπομπών», αναφέρει η έκθεση ως εναλλακτική λύση.
Αξιωματούχος της Ευρωπαϊκής Ενωσης επιβεβαίωσε ότι και οι δύο επιλογές έχουν πλεονεκτήματα και βρίσκονται υπό εξέταση στο πλαίσιο μιας αξιολόγησης των επιπτώσεων που θα δημοσιευθεί το Σεπτέμβριο ή τον Οκτώβριο. Πρακτικά, και οι δύο επιλογές θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε μια «σταδιακή κατάργηση» των χειρότερων για το περιβάλλον φθοριούχων αερίων, σε ένα απροσδιόριστο επί του παρόντος χρονικό διάστημα και την αντικατάστασή τους με φυσικά ψυκτικά μέσα όπως η αμμωνία, το προπάνιο, το βουτάνιο και το διοξείδιο του άνθρακα (μια σχετικά ακίνδυνη ουσία όταν χρησιμοποιείται κατ' αυτόν τον τρόπο). Το πιο ευρέως χρησιμοποιημένο φθοριούχο αέριο, το 134a, είναι χίλιες φορές πιο επικίνδυνο από το διοξείδιο του άνθρακα σε ό,τι αφορά την αύξηση της θερμοκρασίας του πλανήτη. Η σταδιακή κατάργηση του 134a ξεκίνησε φέτος βάσει της οδηγίας της Ευρωπαϊκής Ενωσης του 2006 που απαγόρευσε τη χρήση του στα συστήματα κλιματιστικών των καινούριων αυτοκινήτων. Μέχρι το 2017, η οδηγία θα εφαρμοστεί σε όλα τα αυτοκίνητα.
Αξιολόγηση των επιπτώσεων
Πηγές της βιομηχανίας υποστηρίζουν ότι μια πιο ευρεία απαγόρευση των φθοριούχων αερίων θα μπορούσε να κοστίσει εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ στις επιχειρήσεις, λόγο για τον οποίο ζητούν περισσότερο χρόνο για την αξιολόγηση της αποτελεσματικότητας της τρέχουσας νομοθεσίας. Σημειώνεται ότι η βιομηχανία ψύξης, κλιματισμού και αντλιών θερμότητας της Ευρώπης έχει ετήσια έσοδα περίπου 30 δισ. ευρώ και απασχολεί σχεδόν 200.000 εργαζόμενους.
Σε ό,τι αφορά τα επόμενα βήματα, στις 11 Οκτωβρίου η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα δημοσιεύσει την αξιολόγηση των επιπτώσεων αναφορικά με την ανάγκη περαιτέρω ρύθμισης των φθοριούχων αερίων. Το 2012 προβλέπεται να αρθούν συγκεκριμένα εθνικά μέτρα υπέρ ενός πανευρωπαϊκού προτύπου. Μέχρι το 2017 προβλέπεται απαγόρευση των φθοριούχων αερίων με δυναμική θέρμανσης του πλανήτη σε περισσότερα από 150 συστήματα κλιματιστικών των αυτοκινήτων.
Υψηλό το κόστος της κατάργησης
Μία βιομηχανία εκτιμά το κόστος της σταδιακής κατάργησης των βλαβερών φθοριούχων αερίων για το όζον στα τέλη του 1980 και του 1990 σε περίπου 100 εκατομμύρια ευρώ. Το κόστος της σταδιακής κατάργησης «ίσως είναι πολύ περισσότερο», πρόσθεσε μια βιομηχανική πηγή, «διότι τα φθοριούχα αέρια έχουν πολλά κοινά χαρακτηριστικά με τα ψυκτικά που βλάπτουν το όζον». Οι περιβαλλοντολόγοι αρνούνται τα παραπάνω στοιχεία. «Κοστίζει μόνο ένα μικρό ποσό και πρέπει να κοιτάξουμε ολόκληρο τον κύκλο ζωής», τόνισε στη EurActiv ο Μαρκ Τσέισιροτ, διευθυντής της μη κυβερνητικής οργάνωσης Shecco.
Το γενικότερο «πράσινο» επιχείρημα ότι η κλιματική αλλαγή κινείται γρηγορότερα από τη βιομηχανία και τις κυβερνήσεις επίσης τυγχάνει υποστήριξης από την έκθεση του Οko-Recherche. Η Ευρωπαϊκή Τεχνική Επιτροπή Fluorocarbon (EFCTC), που εκπροσωπεί τους κατασκευαστές φθοριούχων αερίων, απέστειλε επιστολή στις Βρυξέλλες εκφράζοντας τη δυσαρέσκειά της για το ότι η τεχνογνωσία των συμβούλων της Οko-Recherche «ήταν μια τεχνική ανάλυση και προώθηση εναλλακτικών ψυκτικών από τα φθοριούχα αέρια». Ωστόσο, οι περιβαλλοντικές ΜΚΟ ισχυρίζονται ότι σε αυτές δεν επετράπη η πρόσβαση στις διαβουλεύσεις των ενδιαφερόμενων μερών. Μετά τη δημοσίευση της τελικής αξιολόγησης των επιπτώσεων αυτό το φθινόπωρο, οι Βρυξέλλες θα αποφασίσουν εάν τελικά θα προτείνουν αλλαγές στον κανονισμό για τα φθοριούχα αέρια αργότερα μέσα στο έτος.
http://www.imerisia.gr
H ενδιάμεση επανεξέταση του ευρωπαϊκού νόμου το 2006 για τον περιορισμό της χρήσης φθοριούχων αερίων στην Ευρώπη, σύμφωνα με την EurActiv, προτείνει νέες πολιτικές προώθησης «περαιτέρω μειώσεων των εκπομπών φθοριούχων αερίων» για τα κινητά συστήματα κλιματιστικών στα αυτοκίνητα, τα πλοία, τα τρένα και τα συστήματα μεταφοράς ψυγείων. «Η απαγόρευση έχει καταστεί ο πιο αποτελεσματικός τύπος μέτρου και είχε ως αποτέλεσμα σημαντικών και μετρήσιμων μειώσεων στην κατανάλωση και ως εκ τούτου στην εκπομπή φθοριούχων αερίων», αναφέρει η έκθεση της γερμανικής εταιρείας Oko-Recherche. «Η επιλογή της θέσπισης σταδιακών ορίων στάθμισης βασισμένων στις επιπτώσεις τους στη θέρμανση του πλανήτη, πριν εισρεύσουν στην αγορά, έχει αποδείξει ότι έχει τις μεγαλύτερες μειώσεις εκπομπών», αναφέρει η έκθεση ως εναλλακτική λύση.
Αξιωματούχος της Ευρωπαϊκής Ενωσης επιβεβαίωσε ότι και οι δύο επιλογές έχουν πλεονεκτήματα και βρίσκονται υπό εξέταση στο πλαίσιο μιας αξιολόγησης των επιπτώσεων που θα δημοσιευθεί το Σεπτέμβριο ή τον Οκτώβριο. Πρακτικά, και οι δύο επιλογές θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε μια «σταδιακή κατάργηση» των χειρότερων για το περιβάλλον φθοριούχων αερίων, σε ένα απροσδιόριστο επί του παρόντος χρονικό διάστημα και την αντικατάστασή τους με φυσικά ψυκτικά μέσα όπως η αμμωνία, το προπάνιο, το βουτάνιο και το διοξείδιο του άνθρακα (μια σχετικά ακίνδυνη ουσία όταν χρησιμοποιείται κατ' αυτόν τον τρόπο). Το πιο ευρέως χρησιμοποιημένο φθοριούχο αέριο, το 134a, είναι χίλιες φορές πιο επικίνδυνο από το διοξείδιο του άνθρακα σε ό,τι αφορά την αύξηση της θερμοκρασίας του πλανήτη. Η σταδιακή κατάργηση του 134a ξεκίνησε φέτος βάσει της οδηγίας της Ευρωπαϊκής Ενωσης του 2006 που απαγόρευσε τη χρήση του στα συστήματα κλιματιστικών των καινούριων αυτοκινήτων. Μέχρι το 2017, η οδηγία θα εφαρμοστεί σε όλα τα αυτοκίνητα.
Αξιολόγηση των επιπτώσεων
Πηγές της βιομηχανίας υποστηρίζουν ότι μια πιο ευρεία απαγόρευση των φθοριούχων αερίων θα μπορούσε να κοστίσει εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ στις επιχειρήσεις, λόγο για τον οποίο ζητούν περισσότερο χρόνο για την αξιολόγηση της αποτελεσματικότητας της τρέχουσας νομοθεσίας. Σημειώνεται ότι η βιομηχανία ψύξης, κλιματισμού και αντλιών θερμότητας της Ευρώπης έχει ετήσια έσοδα περίπου 30 δισ. ευρώ και απασχολεί σχεδόν 200.000 εργαζόμενους.
Σε ό,τι αφορά τα επόμενα βήματα, στις 11 Οκτωβρίου η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα δημοσιεύσει την αξιολόγηση των επιπτώσεων αναφορικά με την ανάγκη περαιτέρω ρύθμισης των φθοριούχων αερίων. Το 2012 προβλέπεται να αρθούν συγκεκριμένα εθνικά μέτρα υπέρ ενός πανευρωπαϊκού προτύπου. Μέχρι το 2017 προβλέπεται απαγόρευση των φθοριούχων αερίων με δυναμική θέρμανσης του πλανήτη σε περισσότερα από 150 συστήματα κλιματιστικών των αυτοκινήτων.
Υψηλό το κόστος της κατάργησης
Μία βιομηχανία εκτιμά το κόστος της σταδιακής κατάργησης των βλαβερών φθοριούχων αερίων για το όζον στα τέλη του 1980 και του 1990 σε περίπου 100 εκατομμύρια ευρώ. Το κόστος της σταδιακής κατάργησης «ίσως είναι πολύ περισσότερο», πρόσθεσε μια βιομηχανική πηγή, «διότι τα φθοριούχα αέρια έχουν πολλά κοινά χαρακτηριστικά με τα ψυκτικά που βλάπτουν το όζον». Οι περιβαλλοντολόγοι αρνούνται τα παραπάνω στοιχεία. «Κοστίζει μόνο ένα μικρό ποσό και πρέπει να κοιτάξουμε ολόκληρο τον κύκλο ζωής», τόνισε στη EurActiv ο Μαρκ Τσέισιροτ, διευθυντής της μη κυβερνητικής οργάνωσης Shecco.
Το γενικότερο «πράσινο» επιχείρημα ότι η κλιματική αλλαγή κινείται γρηγορότερα από τη βιομηχανία και τις κυβερνήσεις επίσης τυγχάνει υποστήριξης από την έκθεση του Οko-Recherche. Η Ευρωπαϊκή Τεχνική Επιτροπή Fluorocarbon (EFCTC), που εκπροσωπεί τους κατασκευαστές φθοριούχων αερίων, απέστειλε επιστολή στις Βρυξέλλες εκφράζοντας τη δυσαρέσκειά της για το ότι η τεχνογνωσία των συμβούλων της Οko-Recherche «ήταν μια τεχνική ανάλυση και προώθηση εναλλακτικών ψυκτικών από τα φθοριούχα αέρια». Ωστόσο, οι περιβαλλοντικές ΜΚΟ ισχυρίζονται ότι σε αυτές δεν επετράπη η πρόσβαση στις διαβουλεύσεις των ενδιαφερόμενων μερών. Μετά τη δημοσίευση της τελικής αξιολόγησης των επιπτώσεων αυτό το φθινόπωρο, οι Βρυξέλλες θα αποφασίσουν εάν τελικά θα προτείνουν αλλαγές στον κανονισμό για τα φθοριούχα αέρια αργότερα μέσα στο έτος.
http://www.imerisia.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου