«Για να διασφαλιστεί ότι οι μειώσεις δαπανών από την εφαρμογή του Καλλικράτη συνεισφέρουν στη μείωση του ελλείμματος του κρατικού προϋπολογισμού, η κυβέρνηση μειώνει τις επιχορηγήσεις προς την Τοπική Αυτοδιοίκηση, σύμφωνα με τις προγραμματισμένες εξοικονομήσεις πόρων και τη μεταφορά αρμοδιοτήτων στην Τοπική Αυτοδιοίκηση.» (Μνημόνιο 3). Τουτέστιν, τουλάχιστον 3 δις ευρώ λιγότερα το διάστημα 2010-13.
Υπό καθεστώς δημοσιονομικής ομηρίας και νέο-συγκεντρωτικού ασφυκτικού ελέγχου (Εκτελεστική Επιτροπή), με μείωση των κοινωνικών παροχών και αναγκαστική ιδιωτικοποίηση των υπηρεσιών τους, θα «υποδεχτούν» το 2011 οι ήδη οικονομικά στραγγαλισμένοι «Καλλικράτειοι» δήμοι.
Ο Νόμος 3852/2010 επιβάλλει ένα ασφυκτικό πλαίσιο ελέγχου νομιμότητας, που αγγίζει τα όρια ελέγχου σκοπιμότητας, ενώ ιδιαίτερα σκληρή θα είναι η αντιμετώπιση των υπερχρεωμένων Δήμων και Δημοτικών Ενοτήτων που θα υπαχθούν στο διαβόητο «Ταμείο Εξυγίανσης και Αλληλεγγύης»:
-20% τοκοχρεωλύσια σε σχέση με τα τακτικά έσοδα + 60% χρέος σε σχέση με τα συνολικά έσοδα για τους Δήμους.
-20% τοκοχρεωλύσια σε σχέση με τα τακτικά έσοδα ή…% χρέος σε σχέση με τα συνολικά έσοδα για τις Δημοτικές Ενότητες (το ποσοστό θα καθοριστεί με νόμο).
Η υπαγωγή των Δήμων σ’ αυτό το ταμείο προβλέπει: μείωση έως παρακράτηση της ΣΑΤΑ, απαγόρευση προσλήψεων, διαρκή έλεγχο κάθε δαπάνης, αύξηση τοπικής φορολογίας, μείωση κοινωνικών παροχών και ουσιαστική απαγόρευση υπερωριών.
Ο νόμος 3861/2010 (πρόγραμμα «Διαύγεια») επιβάλλει μεν τη δημοσιοποίηση κάθε οικονομικής και διοικητικής πράξης, η ελλιπής όμως στελέχωση των υπηρεσιών όσο και οι ανεπάρκειες του αιρετού δυναμικού, ιδίως αυτού που θα ασκήσει διοίκηση, θα οδηγήσει σε σοβαρές νομικές εμπλοκές αιρετούς και διοικητικό προσωπικό.
Παράλληλα όμως, η θεσμοθέτηση Επιτροπής Κοινωνικής Διαβούλευσης και Επιτροπής Ποιότητας Ζωής, για Δήμους πάνω από 10.000 κατοίκους, καθώς και Συμβουλίου Μεταναστών, ανοίγουν «χαραμάδες» για την παρέμβαση των Κοινωνικών Φορέων στα ζητήματα της καθημερινής ζωής των τοπικών κοινωνιών. Αντίθετα, η κομματικοποίηση ή η υπεριδεολογικοποίηση της αυτοδιοικητικής δράσης θα οδηγούσε στην κοινωνική αφυδάτωση των αυτοδιοικητικών κινήσεων.
Οφείλουμε να διεκδικήσουμε τη συμμετοχή όλων των παρατάξεων σε όλα τα όργανα και τις επιτροπές του Δήμου. Οφείλουμε επίσης να διεκδικήσουμε την εκπροσώπηση των εργαζομένων, των χρηστών και αντιπροσωπευτικών κοινωνικών φορέων στις διοικήσεις των υπό σύσταση Νομικών Προσώπων.
Σε σχέση με το εποχικό προσωπικό και τους συμβασιούχους, επειδή θα υπάρξει μεγάλη ανάγκη προσωπικού λόγω των πολλών νέων μεταφερόμενων αρμοδιοτήτων (Πολεοδομία, Υγεία, Τοπική Ανάπτυξη κ.λ.π.) οφείλουμε να ζητήσουμε την μετατροπή των συμβάσεων σε αορίστου χρόνου όσων εμπίπτουν στην οδηγία 770/79, την παράταση παραμονής του Προσωπικού (ιδιαίτερα στην Καθαριότητα και την Πρόνοια) έως την προκήρυξη των αναγκαίων θέσεων, με την παράλληλη ψήφιση ενισχυμένης μοριοδότησης της προϋπηρεσίας όσων καλύπτουν πάγιες και διαρκείς ανάγκες. Και, φυσικά, την απόδοση του συνόλου των αναγκαίων δαπανών για την εφαρμογή των νέων μεταφερόμενων αρμοδιοτήτων.
Η εφαρμογή του ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗ-ΠΡΟΚΡΟΥΣΤΗ απαιτεί δεκάδες νομοθετήματα, προεδρικά διατάγματα, υπουργικές αποφάσεις. Το πιθανότερο είναι να ζήσουμε ένα λειτουργικό χάος τουλάχιστον διετίας.
του Τριαντάφυλλου Μηταφίδη*
*Δημοτικός Σύμβουλος της δημοτικής παράταξης «ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ-ΑΝΟΙΧΤΗ ΠΟΛΗ»
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου