Μια έκθεση με τίτλο «Μεγαλουπόλεις σε Κίνηση» προτρέπει τις αρχές να ξεκινήσουν από τώρα τον επανασχεδιασμό των πόλεων, ειδικότερα των μεταφορικών τους υποδομών, καθώς στο μέλλον τα 2/3 του παγκόσμιου πληθυσμού θα ζουν στις πόλεις.
Οι προτάσεις του περιβαλλοντικού think tank «Φόρουμ για το Μέλλον» για τις μελλοντικές πόλεις περιλαμβάνουν μείωση της ιδιοκτησίας αυτοκινήτων, χρήση πληροφοριών για την κίνηση σε πραγματικό χρόνο για να προγραμματίζουμε τις διαδρομές μας και αύξηση των «εικονικών» συναντήσεων. Αυτοί είναι μερικοί μόνο τρόποι να αποφύγουμε τη μετατροπή των πόλεων σε μέρη δυσλειτουργικά και ανυπόφορα για τους κατοίκους στο μέλλον.
Μέχρι το 2040, ο παγκόσμιος αστικός πληθυσμός αναμένεται να αυξηθεί από 3,5 δισ. σε 5,6 δισ. ανθρώπους. Με την προοπτική αυτή, η έκθεση «Μεγαλουπόλεις σε Κίνηση» καλεί τις αρχές να ξεκινήσουν από τώρα το σχεδιασμό υποδομών και λύσεων για πιο βιώσιμους τρόπους πρόσβασης σε αγαθά και υπηρεσίες. Καλεί όμως και τους πολίτες να αλλάξουν τον τρόπο που κινούνται στις πόλεις.
«Αν συνεχίσουμε όπως συνήθως, αυτό που θα συμβεί είναι δυσμεταχείριστα επίπεδα συμφόρησης, εξαιτίας της αύξησης της ιδιοκτησίας αυτοκινήτων», δηλώνει η Ivana Gazibara, σύμβουλος στρατηγικής στο φόρουμ. «Οι πόλεις θα είναι φρικτό μέρος για να ζουν τα 2/3 του παγκόσμιου πληθυσμού, αν δε δράσουμε σε θέματα όπως η μείωση της κλιματικής αλλαγής και η προσαρμογή σ’ αυτήν, η εξυπνότερη χρήση των πόρων και η ρύθμιση συστημικών ζητημάτων, όπως η αστική κινητικότητα».
Η έκθεση δεν ασχολείται μόνο με τη μεταφορά από το ένα σημείο στο άλλο. Αγγίζει γενικότερα θέματα προσβασιμότητας, παραγωγικότητας και διάδρασης, τα οποία μπορούν να γίνουν χωρίς φυσική επαφή. Ένα θέμα είναι η ενοποίηση διαφορετικών μέσων μεταφοράς. Οι πολίτες θα μπορούν να χρησιμοποιούν ένα ή πολλά διαφορετικά μέσα για μία διαδρομή όπως περπάτημα, ποδήλατο, μέσα μαζικής μεταφοράς και οχήματα ΙΧ, ενώ η τεχνολογία της πληροφορίας θα παίζει καίριο ρόλο στην σύνδεση των μέσων αυτών.
Η τεχνολογία της πληροφορίας θα βοηθήσει, επίσης, στην αποφυγή μη αναγκαίων διαδρομών, καθώς θα μπορεί ο χρήστης να έχει εικονική πρόσβαση σε αγαθά και υπηρεσίες, ή να πραγματοποιεί κάποιες εικονικές συναντήσεις μέσω διαδικτύου. Ήδη υπάρχουν οχήματα με συστήματα ασύρματης επικοινωνίας που τους επιτρέπουν να επικοινωνούν μεταξύ τους και με κεντρικούς κόμβους κυκλοφορίας. Με τη συγκέντρωση των πληροφοριών από κινούμενα οχήματα οι αρχές θα μπορούσαν να διαχειριστούν την κίνηση σε πραγματικό χρόνο και να επιταχύνουν τις διαδρομές.
Το δυσκολότερο κομμάτι των προτάσεων, ωστόσο, θα είναι η υιοθέτησή τους από τους πολίτες, καθώς η ύπαρξη της τεχνολογίας θα είναι άχρηστη αν δε μας γίνει συνήθεια. Σημαντικός είναι επίσης ο σχεδιασμός των πόλεων, καθώς η ύπαρξη μίας αυτόνομης γειτονιάς, όπου όλα είναι προσβάσιμα με τα πόδια ή το ποδήλατο θα βοηθήσει στη μείωση των μετακινήσεων.
Προτείνονται, επίσης, καινοτόμα προγράμματα που επιτρέπουν στους πολίτες να μοιράζονται αυτοκίνητα, όπως το «CityCar concept», από το Ινστιτούτο Τεχνολογίας της Μασαχουσέτης. Το πρόγραμμα προτείνει την τοποθέτηση σειρών με ηλεκτρικά αυτοκίνητα σε κεντρικούς κόμβους κυκλοφορίας, τα οποία θα μπορούν να ενοικιάζονται από τους πολίτες για σύντομες διαδρομές εντός πόλης. Αυτά τα αυτοκίνητα θα μπορούσαν, επίσης, να φορτίζονται τη νύχτα από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, που παράγουν ηλεκτρισμό ο οποίος διαφορετικά θα πήγαινε χαμένος.
Ο Richard Dyer, μέλος της εκστρατείας των «Φίλων της Γης» για τις μεταφορές, συμφώνησε με τις λύσεις αυτές για να γίνουν οι πόλεις μας πιο βιώσιμες. «Μαζί με την πράσινη ενέργεια και την καλύτερη μόνωση των σπιτιών μας, αυτό θα κάνει τις πόλεις πιο υγιή, πιο ευχάριστα και ζωηρά μέρη να ζεις- και θα δημιουργήσει νέες θέσεις εργασίας».
Η Gazibara δήλωσε πως οι αρχές πρέπει να ξεκινήσουν να παίρνουν πιο σοβαρά αυτά τα θέματα, καθώς «υπάρχουν υπερβολικά πολλά μέρη όπου οι πόλεις, αν και αναγνωρίζουν την κλιματική αλλαγή ως απειλή, συνεχίζουν να κατασκευάζουν περισσότερους δρόμους, να παρέχουν κίνητρα για αύξηση της αγοράς αυτοκινήτων και της οδήγησης. Αυτό είναι κάτι που πρέπει να αλλάξει θεμελιωδώς».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου