Παρασκευή 21 Ιανουαρίου 2011

Από τον «ανυποψίαστο» στον…ενημερωμένο καταναλωτή

Ο ρόλος του σύγχρονου καταναλωτή φαίνεται να έχει αλλάξει ριζικά. Μπορεί ακόμα να επηρεάζεται και να καθοδηγείται από πάσης φύσεως συμφέροντα, αλλά σίγουρα είναι σε θέση να αναπτύσσει πρωτοβουλίες και δράσεις αυξάνοντας με τον τρόπο αυτό την διαπραγματευτική του δύναμη έναντι της αγοράς.

Ποιος δε θυμάται πριν λίγα χρόνια τη «μνημειώδη» επιγραφή στα περισσότερα ταμεία των ελληνικών καταστημάτων με την χαρακτηριστική ένδειξη «με την απομάκρυνσή σας από το ταμείο ουδεμία ευθύνη αναγνωρίζεται»; Πόσοι από εμάς δεν έχουμε δυσαρεστηθεί κατά καιρούς από τις υπηρεσίες γύρω μας, από την ακρίβεια σε σημείο αισχροκέρδειας, από την απόπειρα αποπροσανατολισμού μας με στόχο την πώληση προβληματικού προϊόντος, πόσοι δεν έχουμε κάνει συγκρίσεις με χώρες όπου ο καταναλωτής είναι βασιλιάς, χωρίς να ξέρουμε τι να κάνουμε.
Καταφεύγαμε συνήθως είτε στην οικεία σε όλους μας γκρίνια, είτε στον διαπληκτισμό-αλλά μέχρι εκεί. Ποτέ δεν είχαμε ως καταναλωτές τη δύναμη που έχουμε σήμερα. Και αυτό οφείλεται κυρίως στις ευκαιρίες πρόσβασης στην πληροφόρηση και στη γενικότερη κινητοποίηση των καταναλωτών, οι οποίοι απέκτησαν «φωνή», «υπόσταση» και δημιούργησαν «ρεύμα» μέσω των νέων τεχνολογιών και των social media, ανατρέποντας ανεπιστρεπτί τις ισορροπίες δυνάμεων μεταξύ των ιδίων, των επιχειρήσεων και της πολιτείας.

Χωρίς να φτάσουμε στο άλλο άκρο των μηνύσεων και των αυθαίρετων καταγγελιών, είναι σημαντικό να συνειδητοποιήσουμε πως και ως καταναλωτές έχουμε δικαιώματα αλλά και υποχρεώσεις. Έχουμε την ευκαιρία να βελτιώσουμε τις υπηρεσίες που λαμβάνουμε, τα προϊόντα που καταναλώνουμε, να συμμετέχουμε ουσιαστικά σε «ανοιχτές διαβουλεύσεις» και, για πρώτη φορά, τα κέντρα λήψης αποφάσεων να ακούσουν τις απόψεις μας. Θα πρέπει όμως να μας διακατέχει και το αίσθημα ευθύνης. Για να έχουν αποτέλεσμα οι διαμαρτυρίες μας θα πρέπει να προσδώσουμε «προστιθέμενη αξία» στις οποιεσδήποτε καταγγελίες μας, έχοντας το θάρρος να τις τεκμηριώνουμε και να τις υπερασπίσουμε με την υπογραφή μας.
Δρώντας με γνώμονα την υπευθυνότητα και την ωριμότητα, οι καταναλωτές μπορούν πραγματικά να επηρεάσουν με ουσιαστικό τρόπο τις εξελίξεις και να κερδίσουν την εκτίμηση όλων των ενδιαφερομένων μερών.


Χ.Εξάρχου
Πρόεδρος Δ.Σ.
QualityNet Foundation

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου