Σάββατο 22 Ιανουαρίου 2011

Μαθήµατα που σώζουν ζωές

Η µετεκπαίδευση των οδηγών µπορεί να µειώσει τον φόρο αίµατος στους δρόµους

«ΑVENUE»ονοµάζεται το πανευρωπαϊκό πρόγραµµα οδικής ασφάλειας, µε έµφαση σε ευάλωτες κατηγορίες της κυκλοφοριακής αλυσίδας, όπως είναι οι µαθητές, οι ποδηλάτες, οι αρχάριοι και οι ηλικιωµένοι οδηγοί. Στο πλαίσιο ανταλλαγής εµπειριών,επισκέφθηκε τη χώρα µας ως καλεσµένος του Ινστιτούτου Οδικής Ασφάλειας «Πάνος Μυλωνάς» ο Κουρτ Μπόντεβιγκ, πρόεδρος του γερµανικού Παρατηρητηρίου Κυκλοφορίας (Deutsche Verkehrswacht) και βουλευτής του Σοσιαλδηµοκρατικού Κόµµατος.

Μία από τις σηµαντικότερες πρωτοβουλίες του Παρατηρητηρίου είναι η συνεχής µετεκπαίδευση των οδηγών µέσα από ηµερίδες µε χρήση προσοµειωτών ή µε οδήγηση σε πίστες, όπου µαθαίνουν συγκεκριµένα πράγµατα, για παράδειγµα πώς θα φρενάρουν σε βρεγµένο οδόστρωµα ή πώς θα συµπεριφέρονται όταν κινούνται δίπλα σε ποδήλατα. Επίσης, πραγµατοποιούνται στοχευµένα σεµινάρια ασφαλούς οδήγησης µε έµφαση στις προσωπικές αδυναµίες που εµφανίζει ο οδηγός.
Άλλος, για παράδειγµα, υστερεί στο προσπέρασµα, άλλος δεν κατανοεί εύκολα τους κανόνες προτεραιότητας. Οι περισσότεροι οδηγοί συµµετέχουν εθελοντικά, υπάρχουν όµως και αρκετές χιλιάδες που έχουν ως κίνητρο την αφαίρεση βαθµών από το Point System µε την απλή συµµετοχή τους σε τέτοιες εκδηλώσεις.

Κάθε χρόνο τογερµανικό Παρατηρητήριο Κυκλοφορίας διοργανώνει 5.000 έως 10.000 εκδηλώσεις µόνο για νέους οδηγούς.

Στυλοβάτες όλων των προγραµµάτων είναι οι εκπαιδευτές, των οποίων η εξειδικευµένη επιµόρφωση διαρκεί έναν χρόνο και κοστίζει έως 10.000 ευρώ, ενώ δεν αµείβονται για τις υπηρεσίες τους. Μεταξύ άλλων αναλαµβάνουν την εκπαίδευση νηπιαγωγών και δασκάλων σε σχολεία, ώστε να γίνεται σωστά το µάθηµα της Κυκλοφοριακής Αγωγής. Ο κ. Μπόντεβιγκ σχολιάζει τις ανησυχίες ότι µπορεί λόγω της οικονοµικής κρίσης να παραµεληθεί ακόµη περισσότερο στην Ελλάδα η οδική ασφάλεια. Όπως λέει, µια τέτοια αντιµετώπιση είναι µεγάλο σφάλµα. Χρειάζεται όµως και ευελιξία. «Την άνοιξη του 2009 καταγράψαµε µια µεγάλη αύξηση των τροχαίων ατυχηµάτων µε µοτοσυκλετιστές λόγω της καλοκαιρίας.

Έτσι αποφασίσαµε να µεταφέρουµε κονδύλια από άλλους τοµείς για να υποστηρίξουµε πρωτοβουλίες µε επίκεντρο την ασφαλή οδήγηση µοτοσυκλέτας. Πρέπει επίσης να προλαµβάνουµε καταστάσεις.

Για παράδειγµα, ετοιµάζουµε τον επόµενο χρόνο αρκετές ενηµερωτικές καµπάνιες σχετικά µε τις ιδιαιτερότητες της ηλεκτροκίνησης, αφού οι ηλικιωµένοι δεν αντιλαµβάνονται έγκαιρα τα αθόρυβα ηλεκτρικά οχήµατα».

Η οδική ασφάλεια δεν πρέπει να θεωρείται µια στατική υπόθεση, αλλά οφείλει να αποκτά συνεχώς ποιοτικότερα χαρακτηριστικά.

Στη Γερµανία θεωρούν πλέον εξίσου κρίσιµο µε τον αριθµό των νεκρών θυµάτων και τον αριθµό αυτών που τραυµατίζονται σοβαρά.

Το Παρατηρητήριο Κυκλοφορίας έδωσε άµεση προτεραιότητα στη συγκεκριµένη κατηγορία θυµάτων και θέτει ως στόχο τη µείωση του αριθµού τους κατά 50% τη δεκαετία 2011 - 2020. Ο ίδιος στόχος εµπεριέχεται στην Ευρωπαϊκή Χάρτα Οδικής Ασφάλειας. Επίσης, «από τις αρχές του 2011 ελέγχουµε εντατικότερα τις παραβάσεις, οι οποίες έχουν σχέση µε την υπερβολική ταχύτητα, επειδή διαπιστώσαµε ότι σε αυτήν οφειλόταν ένα µεγάλο µέρος των τροχαίων ατυχηµάτων το 2010», επισηµαίνει ο κ. Μπόντεβιγκ.

Διόδια.
Δίκαια µόνο αν χρηµατοδοτούν νέους δρόµους

ο ΚΟΥΡΤ Μπόντεβιγκ έχει περάσει στη γερµανική ιστορία ως ο υπουργός που εφάρµοσε πρώτος την είσπραξη διοδίων για τη χρήση των αουτοµπάν µόνο από τα φορτηγά, αφού εξαιρούνται τα Ι.Χ. Ο υπολογισµός γίνεται από δορυφόρους µε βάση τις αποστάσεις που διανύουν τα βαριά οχήµατα, γι’ αυτό και δεν υπάρχει ούτε δείγµα σταθµού διοδίων. Τον ενηµερώσαµε για το κίνηµα εναντίον των διοδίων στην Ελλάδα και έδειξε έκπληκτος: «Θεωρώ δίκαιο τον θεσµό των διοδίων αν χρηµατοδοτείται µε τα έσοδα η κατασκευή νέων δρόµων. Σε εµάς επενδύονται όλα τα έσοδα στην ανάπτυξη και στη συντήρηση του οδικού δικτύου, όµως δεν πληρώνουν διόδια τα επιβατηγά Ι.Χ.». Του εξηγούµε ότι στην Ελλάδα εισπράττονται διόδια για ηµιτελείς αυτοκινητοδρόµους ή για δρόµους υψηλών ταχυτήτων οι οποίοι βρίσκονται ακόµη στα σχέδια, ενώ λείπουν τα τοπικά οδικά δίκτυα για τις µετακινήσεις των κατοίκων της περιοχής χωρίς επιβάρυνση. ∆ιακρίνουµε µια... αµηχανία: «∆εν επιθυµώ να πάρω θέση, γιατί δεν γνωρίζω το θέµα».
tanea.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου