Τετάρτη 19 Ιανουαρίου 2011

Οδηγός... επιβίωσης για δημότες των καταργούμενων Δήμων

Οι πολίτες δικαίως αντιλαμβάνονται όλο και περισσότερο ότι οι αλλαγές που επέρχονται δεν πρόκειται να τους αφήσουν ανεπηρέαστους. Ουσιαστικά όμως, δεν υφίσταται αντικειμενικός λόγος ανησυχίας.
Γνωρίζοντας τις δυσκολίες από την εφαρμογή του νέου νόμου, αλλά και τα... συνήθη αργά αντανακλαστικά της ελληνικής δημόσιας διοίκησης, το Υπουργείο Εσωτερικών έχει λάβει μέριμνα ώστε η προσαρμογή στη νέα πραγματικότητα να γίνει ομαλά και χωρίς εκπλήξεις. Στο πλαίσιο αυτό λοιπόν, προβλέπεται η διατήρηση των υπαρχουσών υποδομών στους Δήμους που καταργούνται, παράλληλα βεβαίως με τη λειτουργία στην έδρα κάθε νέου Δήμου των κεντρικών υπηρεσιών του ΟΤΑ. Έτσι, δεν θα υπάρξει αιφνιδιασμός του κοινού, καθώς θα συνεχίσει να εξυπηρετείται εκεί που ήδη γνωρίζει, και βεβαίως ικανοποιείται μια ακόμη βασική αρχή, εκείνη της εξυπηρέτησης όσο το δυνατόν εγγύτερα στον τόπο κατοικίας του πολίτη.

Συγκεκριμένα, οι αποκεντρωμένες υπηρεσίες στις έδρες των πρώην ΟΤΑ που θα συσταθούν θα είναι Υπηρεσία Καθαριότητας, Διοικητικών Θεμάτων (δημοτολόγιο, ληξιαρχείο, έκδοση πιστοποιητικών), Οικονομικών Θεμάτων (είσπραξη εξόδων, βεβαίωση προστίμων), Συντήρησης Υποδομών (ύδρευση, άρδευση, ηλεκτροφωτισμός) και Δημοτικής Αστυνομίας. Παράλληλα, κοινωνικές υπηρεσίες, όπως π.χ. «Βοήθεια στο Σπίτι», ΚΑΠΗ, δομές παιδικής φροντίδας, θα παρέχονται τοπικά μέσω των αποκεντρωμένων παραρτημάτων του Νομικού Προσώπου του Δήμου.

Ανάλογα με τις ανάγκες κάποιων Δήμων, παρέχεται δυνατότητα λειτουργίας στους συγχωνευμένους ΟΤΑ και άλλων υπηρεσιών, όπως για την τουριστική πληροφόρηση σε παραλιακές περιοχές ή για την αγροτική πληροφόρηση σε αγροτικούς Δήμους. Κάθε αποκεντρωμένη υπηρεσία υπάγεται και δέχεται τις οδηγίες της αντίστοιχης κεντρικής υπηρεσίας στην έδρα του Δήμου. Αντίστοιχα να γίνεται και η εξυπηρέτηση των πολιτών αναφορικά με αρμοδιότητες που ασκούσαν μέχρι σήμερα οι Νομαρχίες και μεταφέρθηκαν στους Δήμους, όπως για παράδειγμα ορισμένα ΚΕΠ που θα παραμείνουν και θα λειτουργούν στους χώρους που ήδη γνωρίζουμε, ενώ σημαντικές υπηρεσίες όπως η Πολεοδομία, σε πρώτη φάση δεν θα μετεγκατασταθούν.

Τα ΚΕΠ
Κομβικό ρόλο στην νέα εποχή για το αυτοδιοικητικό τομέα αναμένεται να παίξουν και τα δημοτικά ΚΕΠ, τα οποία θα ενημερώνουν και θα πληροφορούν τους πολίτες για τις ενέργειες που απαιτούνται για υποθέσεις τους σχετικά με τις κεντρικές δημοτικές υπηρεσίες, ενώ θα παραλαμβάνουν και τις αιτήσεις τους για τη διεκπεραίωση των υποθέσεων αυτών. Στην εξυπηρέτηση των δημοτών αναμένεται σύμφωνα με τις δεσμεύσεις της πολιτικής ηγεσίας του ΥΠΕΣ να τεθούν μέσα στο νέο έτος και τα περίπου 1.000 e-ΚΕΠ, ενώ με απόφαση των νέων αιρετών μπορεί να λειτουργήσει πενταψήφια «Τηλεφωνική Γραμμή Δημότη», στην οποία θα απευθύνονται οι πολίτες για τα ζητήματα καθημερινότητας που τους απασχολούν και τελούν υπό την ευθύνη του Δήμου.

Σύμφωνα με τον «οδικό χάρτη», με τον οποίο το Υπουργείο προμήθευσε τους νεοεκλεγέντες, ώστε να γνωρίζουν τη δέσμη των πρώτων άμεσων ενεργειών που υποχρεούνται να κάνουν με την ανάληψη των καθηκόντων τους, ένα μεγάλο «έργο» που πρέπει να έχει ολοκληρωθεί άμα τη αναλήψει, θα είναι η ενοποίηση όλων των μητρώων και συστημάτων που διαθέτει ο Δήμος που προήλθε ύστερα από τη συγχώνευση. Στο Δήμο Ιωαννιτών αυτό μάλλον δεν έγινε έγκαιρα, όπως τουλάχιστον υποστήριξε προχθές, επισκεπτόμενος τρία Δημαρχεία καταργούμενων Δήμων της διευρυμένης πόλης, ο Φίλιππας Φίλιος.

3.500 υπάλληλοι αλλάζουν θέση

Σε πρώτη φάση, με τη μετάταξη στους νέους «καλλικρατικούς» Δήμους περίπου 3.500 υπαλλήλων (1.500 από τους οποίους εθελοντικά) θα επιτευχθεί η στελέχωση υπηρεσιών και αρμοδιοτήτων, οι οποίες περνάνε πλέον στη δικαιοδοσία τους. Οι υπάλληλοι αυτοί θα βρίσκονται στα νέα πόστα τους στους Δήμους από την 1η Ιανουαρίου. Η μετάταξή τους πραγματοποιήθηκε στο Δήμο της έδρας του Νομού ή στο Δήμο εντός των ορίων του οποίου λειτουργούσε η καταργούμενη αποκεντρωμένη Νομαρχιακή υπηρεσία.

Αντίστοιχες διαδικασίες θα ακολουθηθούν και για τη στελέχωση των νέων αιρετών Περιφερειών, αφού οι ανάγκες τους καλύπτονται με υποχρεωτικές μετατάξεις των υπαλλήλων της καταργούμενης κρατικής Περιφέρειας. Το δε τακτικό προσωπικό των Νομαρχιακών Αυτοδιοικήσεων καθίσταται αυτοδικαίως προσωπικό των αιρετών Περιφερειών της αντίστοιχης χωρικής αρμοδιότητας.

Από τις Νομαρχίες μετατάσσονται αυτοδικαίως στις Περιφέρειες περίπου 11.500 εργαζόμενοι, ενώ άλλοι 4.000 υπάλληλοι των σημερινών κρατικών Περιφερειών θα ακολουθήσουν τον ίδιο δρόμο.

Πιο απλά είναι τα πράγματα σε ό,τι αφορά το προσωπικό των συνενούμενων Δήμων: μέσα σε ένα μήνα από την ανάληψη των καθηκόντων των νέων δημοτικών αρχών, ο κάθε Δήμαρχος θα εκδώσει τη διαπιστωτική πράξη, σύμφωνα με την οποία το προσωπικό των συνενούμενων Δήμων διαπιστώνεται ως προσωπικό του νέου Δήμου και κατατάσσεται σε συνιστώμενες προσωποπαγείς θέσεις.

Μεγάλες ανατροπές προβλέπονται για τους περίπου 15.000 υπαλλήλους των δημοτικών επιχειρήσεων και των Νομικών Προσώπων των Δήμων... Σύμφωνα με τις νέες ρυθμίσεις, κάθε Δήμος μπορεί να διαθέτει μόνο δύο ΝΠΔΔ, έναν για τους τομείς κοινωνικής προστασίας, αλληλεγγύης και παιδείας, και έναν για τους τομείς πολιτισμού, αθλητισμού και περιβάλλοντος, καθώς και μία κοινωφελή επιχείρηση και μία Δημοτική Επιχείρηση Ύδρευσης Αποχέτευσης. Το μόνιμο προσωπικό και το προσωπικό αορίστου χρόνου που υπηρετεί σε αυτές μεταφέρεται στη νέα επιχείρηση ή ΝΠΔΔ. Σε περίπτωση που προκύπτει πλεονάζον προσωπικό, τότε μετατάσσεται αυτοδίκαια στις κεντρικές υπηρεσίες του Δήμου.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου