Η χώρα μας, έπρεπε μέχρι πέρυσι το Δεκέμβριο να κλείσει όλες τις χωματερές της. Δεν το κατάφερε όπως δεν κατάφερε να το κάνει και στο τέλος της νέας προθεσμίας που της δόθηκε από την Kοινότητα και η οποία έληγε στο τέλος του περασμένου Ιουνίου.Με πρόστιμο που μπορεί να φτάσει μέχρι και τα 2,87 εκατομμύρια ευρώ την ημέρα απειλείται πλέον άμεσα η Ελλάδα για τη λειτουργία των παράνομων χωματερών.Την ίδια στιγμή που η χώρα αναζητεί την έκτη δόση από την τρόικα και η οικονομία έχει γονατίσει, η δημόσια διοίκηση εμφανίζεται για μια ακόμη φορά δυσκίνητη έως και αδιάφορη να λειτουργήσει. Υστερα από αλλεπάλληλες παρατάσεις, η ελληνική κυβέρνηση εμφανίζεται και πάλι αδύναμη να κλείσει τις παράνομες χωματερές της και πλέον η καταδίκη από το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο μοιάζει να είναι αναπόφευκτη.
Η χώρα μας, έπρεπε μέχρι πέρυσι το Δεκέμβριο να κλείσει όλες τις χωματερές της. Δεν το κατάφερε όπως δεν κατάφερε να το κάνει και στο τέλος της νέας προθεσμίας που της δόθηκε από την κοινότητα και η οποία έληγε στο τέλος του περασμένου Ιουνίου. Επισήμως αυτή τη στιγμή εξακολουθούν να υπάρχουν 82 παράνομες χωματερές ενώ δεν είναι γνωστός ούτε ο αριθμός όσων έκλεισαν και δεν έχουν αποκατασταθεί αλλά κι ούτε ο αριθμός όσων λειτουργούν ανεπίσημα καθώς πολλοί δήμοι εξακολουθούν, με δεδομένο ότι ο σχεδιασμός για τη διαχείριση των απορριμμάτων δεν έχει προχωρήσει, να πετούν σκουπίδια ανεξέλεγκτα σε «κρυφές» χωματερές. Σύμφωνα με την Κομισιόν «το μεγάλο πρόβλημα είναι οι πολύ χαμηλοί ρυθμοί της απορρόφησης των πιστώσεων της Ευρωπαϊκής Ένωσης, υπάρχουν χρηματοδοτήσεις της Ε.Ε. για να κλείσουν και να αποκατασταθούν οι χωματερές αλλά και ο ρυθμός απορρόφησης είναι περίπου 6 με 8%». Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει δημιουργήσει ένα task force για την Ελλάδα και ένα από τα καθήκοντά του είναι να βοηθήσει τις ελληνικές αρχές να χρησιμοποιήσουν άμεσα τους πόρους αυτούς για την αποκατάσταση των χωματερών.
Από την πλευρά της η ελληνική κυβέρνηση πετάει το μπαλάκι της ευθύνης στους δήμους (που όντως ευθύνονται σε μεγάλο βαθμό) και απειλεί ότι σε περίπτωση επιβολής προστίμου, αυτό θα αφαιρεθεί από τα κονδύλια που προορίζονται για την Τοπική Αυτοδιοίκηση.
ΠΡΟΣΤΙΜΟ
Το πρόστιμο αναμένεται να είναι εξαιρετικά βαρύ και να κυμαίνεται από 10.000 ευρώ έως και 35.000 ευρώ την ημέρα για κάθε χωματερή και για κάθε ημέρα που αυτή παραμένει ανοιχτή. Υπό αυτό το πλαίσιο, το ανώτερο πρόστιμο που ενδέχεται να επιβληθεί στη χώρα είναι 2,87 εκατομμύρια ευρώ την ημέρα. Υπενθυμίζεται ότι η Ελλάδα ήδη έχει κάτσει στο σκαμνί του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου και ήδη έχει πληρώσει βαρύτατα πρόστιμα στο παρελθόν για την λειτουργία χωματερών με χαρακτηριστικότερη περίπτωση αυτή του Κουρουπητού, στις αρχές της προηγούμενης δεκαετίας όπου η Ελλάδα κλήθηκε να πληρώσει το βαρύτερο πρόστιμο που επιβλήθηκε ποτέ σε χώρα μέλος, δηλαδή 7 εκατ. δραχμές (περίπου 20.000 ευρώ) την ημέρα για κάθε 24ωρο λειτουργίας της συγκεκριμένης χωματερής.
Η κοινότητα ουσιαστικά έδωσε νέα προθεσμία στη χώρα μέχρι το τέλος του Ιουνίου του 2012 προκειμένου να κλείσουν και οι 85 εναπομείνασες χωματερές, ωστόσο κανείς δεν μπορεί να εγγυηθεί ότι μέσα σε αυτό το πολύ κρίσιμο πολιτικό και οικονομικό περιβάλλον, η δημόσια διοίκηση θα λειτουργήσει με τέτοιο τρόπο ώστε και οι χωματερές να κλείσουν και ο σχεδιασμός για τη διαχείριση των απορριμμάτων με σύγχρονες μονάδες θα προχωρήσει. Είναι χαρακτηριστικό άλλωστε ότι στη μεγαλύτερη περιφέρεια της χώρας, αυτή της Αττικής δεν έχει λυθεί ακόμη το πρόβλημα της Κερατέας ενώ η χωματερή της Φυλής βρίσκεται ήδη στα όριά της.
Θόδωρος Σκυλακάκης, ευρωβουλευτής
Ξεπερνούν τις οι παράνομες χωματερές
Οι ελληνικές αρχές με πρόσφατη έκθεσή τους προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, «επιβεβαιώνουν ότι ξεπέρασαν την προθεσμία σύμφωνα με την οποία έπρεπε να κλείσουν τα πάντα μέχρι τις 30 Ιουνίου του 2011 και εξακολουθούν να υπάρχουν 82 παράνομες χωματερές που είναι ανοιχτές, από τις 361 που ήταν το 2009». Την απάντηση αυτή έδωσε ο εκπρόσωπος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στην ερώτηση που υπέβαλε ο Θόδωρος Σκυλακάκης, ευρωβουλευτής της Ομάδας της Συμμαχίας των Φιλελευθέρων και Δημοκρατών για την Ευρώπη και μέλος της Δημοκρατικής Συμμαχίας, σχετικά με την εφαρμογή της κοινοτικής νομοθεσίας στην Ελλάδα σε σχέση με τις παράνομες χωματερές. Ο εκπρόσωπος της Επιτροπής ανέφερε ότι «το μεγάλο πρόβλημα είναι οι πολύ χαμηλοί ρυθμοί της απορρόφησης των πιστώσεων της Ευρωπαϊκής Ένωσης», υποστηρίζοντας: «Υπάρχουν χρηματοδοτήσεις της Ε.Ε. για να κλείσουν και να αποκατασταθούν οι χωματερές αλλά ο ρυθμός απορρόφησης είναι περίπου 6 με 8%».
Όπως είναι γνωστό «η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει δημιουργήσει ένα task force για την Ελλάδα και ένα από τα καθήκοντά του είναι να βοηθήσει τις ελληνικές αρχές να χρησιμοποιήσουν άμεσα τους πόρους αυτούς για την αποκατάσταση των χωματερών». Η ερώτηση έγινε στη διάρκεια της συνεδρίασης της Επιτροπής Περιβάλλοντος Δημόσιας Υγείας και Ασφάλειας Τροφίμων του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, που πραγματοποιήθηκε στις 17/10/2011 στις Βρυξέλλες με θέμα την εφαρμογή της ευρωπαϊκής νομοθεσίας για το περιβάλλον. Ο Θόδωρος Σκυλακάκης, ως μέλος της Επιτροπής, παρενέβη ζητώντας να ενημερωθεί για τις προθέσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής σχετικά με τις παράνομες χωματερές που έπρεπε να είχαν κλείσει μέχρι τέλος Ιουνίου του 2011 αλλά και να αποκατασταθούν μέχρι τον Ιούνιο του 2012.
«Είναι ένα μεγάλο θέμα για τη χώρα μου, ιδιαίτερα οξύ αυτή τη στιγμή και θέλω να ενημερωθώ για το ποια είναι η εξέλιξη με την εφαρμογή της σχετικής κοινοτικής νομοθεσίας στην Ελλάδα, πόσες χωματερές έκλεισαν μέχρι τώρα και πόσο πιθανόν είναι να αποκατασταθούν όλες οι χωματερές μέχρι τον Ιούνιο του 2012», τόνισε ο Θ. Σκυλακάκης. Από την πλευρά του, ο εκπρόσωπος της Ε.Ε. ενημέρωσε επίσης τον Έλληνα ευρωβουλευτή ότι η Ελλάδα θα πρέπει να απορροφήσει όσο το δυνατόν περισσότερους ευρωπαϊκούς πόρους ώστε να κλείσουν και να αποκατασταθούν οι παράνομες χωματερές μέχρι το τέλος Ιουνίου του 2012, διαφορετικά η επόμενη διαδικασία της Ευρωπαϊκής Ένωσης θα είναι η παραπομπή της χώρας στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο για επιβολή κυρώσεων. Για το ίδιο θέμα ο Θόδωρος Σκυλακάκης δήλωσε τα εξής: «Δεν μπορούμε να καθυστερούμε άλλο, δεν γίνεται να αφήνουμε ανεκμετάλλευτους τους πόρους που μας διαθέτει η Ευρωπαϊκή Ένωση. Οφείλουμε να δράσουμε άμεσα, να λειτουργήσουμε σύμφωνα με την ευρωπαϊκή νομοθεσία, να προστατέψουμε το περιβάλλον αλλά και να αποκαταστήσουμε τις βλάβες που έχουμε προκαλέσει. Δεν είναι δυνατόν να μας λένε ότι θα χρειαστεί ο κ. Ράιχενμπαχ και η task force για να κλείσουν οι παράνομες χωματερές και να εφαρμοστεί επιτέλους η νομοθεσία».
Η χώρα μας, έπρεπε μέχρι πέρυσι το Δεκέμβριο να κλείσει όλες τις χωματερές της. Δεν το κατάφερε όπως δεν κατάφερε να το κάνει και στο τέλος της νέας προθεσμίας που της δόθηκε από την κοινότητα και η οποία έληγε στο τέλος του περασμένου Ιουνίου. Επισήμως αυτή τη στιγμή εξακολουθούν να υπάρχουν 82 παράνομες χωματερές ενώ δεν είναι γνωστός ούτε ο αριθμός όσων έκλεισαν και δεν έχουν αποκατασταθεί αλλά κι ούτε ο αριθμός όσων λειτουργούν ανεπίσημα καθώς πολλοί δήμοι εξακολουθούν, με δεδομένο ότι ο σχεδιασμός για τη διαχείριση των απορριμμάτων δεν έχει προχωρήσει, να πετούν σκουπίδια ανεξέλεγκτα σε «κρυφές» χωματερές. Σύμφωνα με την Κομισιόν «το μεγάλο πρόβλημα είναι οι πολύ χαμηλοί ρυθμοί της απορρόφησης των πιστώσεων της Ευρωπαϊκής Ένωσης, υπάρχουν χρηματοδοτήσεις της Ε.Ε. για να κλείσουν και να αποκατασταθούν οι χωματερές αλλά και ο ρυθμός απορρόφησης είναι περίπου 6 με 8%». Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει δημιουργήσει ένα task force για την Ελλάδα και ένα από τα καθήκοντά του είναι να βοηθήσει τις ελληνικές αρχές να χρησιμοποιήσουν άμεσα τους πόρους αυτούς για την αποκατάσταση των χωματερών.
Από την πλευρά της η ελληνική κυβέρνηση πετάει το μπαλάκι της ευθύνης στους δήμους (που όντως ευθύνονται σε μεγάλο βαθμό) και απειλεί ότι σε περίπτωση επιβολής προστίμου, αυτό θα αφαιρεθεί από τα κονδύλια που προορίζονται για την Τοπική Αυτοδιοίκηση.
ΠΡΟΣΤΙΜΟ
Το πρόστιμο αναμένεται να είναι εξαιρετικά βαρύ και να κυμαίνεται από 10.000 ευρώ έως και 35.000 ευρώ την ημέρα για κάθε χωματερή και για κάθε ημέρα που αυτή παραμένει ανοιχτή. Υπό αυτό το πλαίσιο, το ανώτερο πρόστιμο που ενδέχεται να επιβληθεί στη χώρα είναι 2,87 εκατομμύρια ευρώ την ημέρα. Υπενθυμίζεται ότι η Ελλάδα ήδη έχει κάτσει στο σκαμνί του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου και ήδη έχει πληρώσει βαρύτατα πρόστιμα στο παρελθόν για την λειτουργία χωματερών με χαρακτηριστικότερη περίπτωση αυτή του Κουρουπητού, στις αρχές της προηγούμενης δεκαετίας όπου η Ελλάδα κλήθηκε να πληρώσει το βαρύτερο πρόστιμο που επιβλήθηκε ποτέ σε χώρα μέλος, δηλαδή 7 εκατ. δραχμές (περίπου 20.000 ευρώ) την ημέρα για κάθε 24ωρο λειτουργίας της συγκεκριμένης χωματερής.
Η κοινότητα ουσιαστικά έδωσε νέα προθεσμία στη χώρα μέχρι το τέλος του Ιουνίου του 2012 προκειμένου να κλείσουν και οι 85 εναπομείνασες χωματερές, ωστόσο κανείς δεν μπορεί να εγγυηθεί ότι μέσα σε αυτό το πολύ κρίσιμο πολιτικό και οικονομικό περιβάλλον, η δημόσια διοίκηση θα λειτουργήσει με τέτοιο τρόπο ώστε και οι χωματερές να κλείσουν και ο σχεδιασμός για τη διαχείριση των απορριμμάτων με σύγχρονες μονάδες θα προχωρήσει. Είναι χαρακτηριστικό άλλωστε ότι στη μεγαλύτερη περιφέρεια της χώρας, αυτή της Αττικής δεν έχει λυθεί ακόμη το πρόβλημα της Κερατέας ενώ η χωματερή της Φυλής βρίσκεται ήδη στα όριά της.
Θόδωρος Σκυλακάκης, ευρωβουλευτής
Ξεπερνούν τις οι παράνομες χωματερές
Οι ελληνικές αρχές με πρόσφατη έκθεσή τους προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, «επιβεβαιώνουν ότι ξεπέρασαν την προθεσμία σύμφωνα με την οποία έπρεπε να κλείσουν τα πάντα μέχρι τις 30 Ιουνίου του 2011 και εξακολουθούν να υπάρχουν 82 παράνομες χωματερές που είναι ανοιχτές, από τις 361 που ήταν το 2009». Την απάντηση αυτή έδωσε ο εκπρόσωπος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στην ερώτηση που υπέβαλε ο Θόδωρος Σκυλακάκης, ευρωβουλευτής της Ομάδας της Συμμαχίας των Φιλελευθέρων και Δημοκρατών για την Ευρώπη και μέλος της Δημοκρατικής Συμμαχίας, σχετικά με την εφαρμογή της κοινοτικής νομοθεσίας στην Ελλάδα σε σχέση με τις παράνομες χωματερές. Ο εκπρόσωπος της Επιτροπής ανέφερε ότι «το μεγάλο πρόβλημα είναι οι πολύ χαμηλοί ρυθμοί της απορρόφησης των πιστώσεων της Ευρωπαϊκής Ένωσης», υποστηρίζοντας: «Υπάρχουν χρηματοδοτήσεις της Ε.Ε. για να κλείσουν και να αποκατασταθούν οι χωματερές αλλά ο ρυθμός απορρόφησης είναι περίπου 6 με 8%».
Όπως είναι γνωστό «η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει δημιουργήσει ένα task force για την Ελλάδα και ένα από τα καθήκοντά του είναι να βοηθήσει τις ελληνικές αρχές να χρησιμοποιήσουν άμεσα τους πόρους αυτούς για την αποκατάσταση των χωματερών». Η ερώτηση έγινε στη διάρκεια της συνεδρίασης της Επιτροπής Περιβάλλοντος Δημόσιας Υγείας και Ασφάλειας Τροφίμων του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, που πραγματοποιήθηκε στις 17/10/2011 στις Βρυξέλλες με θέμα την εφαρμογή της ευρωπαϊκής νομοθεσίας για το περιβάλλον. Ο Θόδωρος Σκυλακάκης, ως μέλος της Επιτροπής, παρενέβη ζητώντας να ενημερωθεί για τις προθέσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής σχετικά με τις παράνομες χωματερές που έπρεπε να είχαν κλείσει μέχρι τέλος Ιουνίου του 2011 αλλά και να αποκατασταθούν μέχρι τον Ιούνιο του 2012.
«Είναι ένα μεγάλο θέμα για τη χώρα μου, ιδιαίτερα οξύ αυτή τη στιγμή και θέλω να ενημερωθώ για το ποια είναι η εξέλιξη με την εφαρμογή της σχετικής κοινοτικής νομοθεσίας στην Ελλάδα, πόσες χωματερές έκλεισαν μέχρι τώρα και πόσο πιθανόν είναι να αποκατασταθούν όλες οι χωματερές μέχρι τον Ιούνιο του 2012», τόνισε ο Θ. Σκυλακάκης. Από την πλευρά του, ο εκπρόσωπος της Ε.Ε. ενημέρωσε επίσης τον Έλληνα ευρωβουλευτή ότι η Ελλάδα θα πρέπει να απορροφήσει όσο το δυνατόν περισσότερους ευρωπαϊκούς πόρους ώστε να κλείσουν και να αποκατασταθούν οι παράνομες χωματερές μέχρι το τέλος Ιουνίου του 2012, διαφορετικά η επόμενη διαδικασία της Ευρωπαϊκής Ένωσης θα είναι η παραπομπή της χώρας στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο για επιβολή κυρώσεων. Για το ίδιο θέμα ο Θόδωρος Σκυλακάκης δήλωσε τα εξής: «Δεν μπορούμε να καθυστερούμε άλλο, δεν γίνεται να αφήνουμε ανεκμετάλλευτους τους πόρους που μας διαθέτει η Ευρωπαϊκή Ένωση. Οφείλουμε να δράσουμε άμεσα, να λειτουργήσουμε σύμφωνα με την ευρωπαϊκή νομοθεσία, να προστατέψουμε το περιβάλλον αλλά και να αποκαταστήσουμε τις βλάβες που έχουμε προκαλέσει. Δεν είναι δυνατόν να μας λένε ότι θα χρειαστεί ο κ. Ράιχενμπαχ και η task force για να κλείσουν οι παράνομες χωματερές και να εφαρμοστεί επιτέλους η νομοθεσία».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου