Πέμπτη 7 Ιουλίου 2011

Ο Γ. Ραγκούσης, τα ταξί και τα κυκλώματα

Η απόφαση του κ. Γ. Ραγκούση για εφαρμογή καθεστώτος πλήρους απελευθέρωσης για τα ταξί, δηλαδή ότι άδεια ταξί θα μπορεί να αποκτά ο κάθε ενδιαφερόμενος με μια απλή αίτηση στην αρμόδια υπηρεσία της Περιφέρειας ξάφνιασε και μάλλον δυσαρέστησε πολλούς, όπως τους ιδιοκτήτες και τον πρόεδρό τους κ. Λυμπερόπουλο. Και απ' ό,τι μαθαίνουμε και κάποιοι κυβερνητικοί παράγοντες δεν είναι ιδιαίτερα «θερμοί», γιατί θεωρούν ότι στην Ελλάδα ήδη κυκλοφορούν περισσότερα ταξί απ' ό,τι χρειάζεται. Στην αντίπερα όχθη βρίσκονται κυρίως οι οδηγοί ταξί και όσοι νομίζουν ότι αποκτώντας άδεια ταξί θα λύσουν το πρόβλημα επιβίωσής τους.
Το κρίσιμο ερώτημα όμως είναι ένα: Ποιος είναι ο πιο αποτελεσματικός τρόπος για να «καθαρίσει» η αγορά από τα λαμόγια, από τους ευκαιριακούς - τυχάρπαστους οδηγούς και πώς διά παντός θα εξαφανιστούν από τους δρόμους της Αθήνας τα σαράβαλα και βρόμικα ταξί που κυκλοφορούν ουσιαστικά παράνομα; Με απλά λόγια, πώς θα αντιμετωπιστούν άπαξ και δια παντός οι μεσάζοντες, ήτοι οι... λεγόμενοι μαντράδες και πώς οι πολίτες θα εξυπηρετούνται χωρίς να πέφτουν θύματα της αλητείας των ταξιτζήδων.
Η λύση είναι μια και μοναδική: Πλήρης απελευθέρωση, αλλά με δύο προϋποθέσεις: Πρώτον, ότι το ταχύτερο δυνατό, άντε δυο μήνες μετά, όλα τα ταξί -χωρίς καμιά εξαίρεση- θα ανήκουν σε ραδιοταξί. Συνεταιρισμό ή ανώνυμη εταιρεία, μικρή επί της ουσίας η διαφορά.
Δηλαδή, η κυβέρνηση πρέπει να φέρει στη Βουλή νομοθετική ρύθμιση με την οποία να απαγορεύεται ο ελεύθερος ταξιτζής που «ψαρεύει», που διαλέγει πελάτες από το δρόμο.
Για την ιστορία Νο1: Οταν η Λετονία αποσχίστηκε από τη Σοβιετική Ένωση πλημμύρησε από παράνομους ταξιτζήδες. Οποίος είχε ΙΧ εκτελούσε και... μεταφορές. Το πρόβλημα λύθηκε σε μια και μόνη συνεδρίαση του λετονικού Κοινοβουλίου: Με νόμο, από την επομένη ημέρα κυκλοφορούσαν μόνο ταξί, οι ιδιοκτήτες των οποίων ίδρυσαν Α.Ε.
Για την ιστορία Νο2: Το 1999 -2000 ο ΟΟΣΑ εκπόνησε για λογαριασμό της κυβέρνησης Σημίτη μελέτη για την «κανονιστική μεταρρύθμιση», όπως ονομάστηκε τότε η πολιτική ριζικών μεταρρυθμίσεων της Δημόσιας Διοίκησης (που ποτέ βέβαια δεν εφαρμόστηκε) και το άνοιγμα όλων των κλειστών αγορών και επαγγελμάτων.
Τη μελέτη είχε αναλάβει ο τότε γ.δ. Δημόσιας Διοίκησης του ΟΟΣΑ, ο αμερικανός Σκοτ Τζέικομπς, ο οποίος, ας σημειώσουμε, αρθρογραφούσε συχνά στην «Η» και ειδικότερα στην ειδική έκδοση των «Τετραδίων της Οικονομίας» που έγραψαν τη δική τους ιστορία.
Για τα ταξί και τα φορτηγά κάθε κατηγορίας η (προφορική) πρόταση του ΟΟΣΑ προς την κυβέρνηση ήταν να γίνει πλήρης απελευθέρωση και, όπως εκτιμούσε ο διεθνής Οργανισμός, εντός έξι μηνών στην αγορά θα έμεναν τόσα ταξί και τόσα φορτηγά όσα χρειάζονταν. Οι τότε αρμόδιοι της κυβέρνησης «παρακάλεσαν» τον κ. Τζέικομπς να μη συμπεριλάβει αυτή την πρόταση στο τελικό κείμενο της έκθεσης γιατί, όπως θυμούνται όσοι ήταν παρόντες «θα γίνουν απεργίες, θα έρθουν εκλογές και θα χάσουμε ψήφους».
Σήμερα, με την ύφεση να διαλύει την ελληνική οικονομία και να κλονίζει την κοινωνική συνοχή, το ταξί αποτελεί μια διέξοδο, αλλά ταυτόχρονα έχει εκτινάξει στα ύψη την κάκιστη εξυπηρέτηση, το κλέψιμο. Τι συμβαίνει στην πράξη; Αν υπάρχουν στο Λεκανοπέδιο, για παράδειγμα, 14.000 άδειες, κυκλοφορούν και άλλα 4.000 ταξί παράνομα. Πώς; Εξηγούμαστε.
Πολλοί ιδιοκτήτες (και... κληρονόμοι) δίνουν τις άδειες σε μαντράδες έναντι ενοικίου. Ο μαντράς, με τη σειρά του, ενοικιάζει σε δυο οδηγούς έναντι περίπου 40 ευρώ τη βάρδια (40 ευρώ x 2 βάρδιες x 30 ημέρες), σύνολο εσόδων 2.400 ευρώ μηνιαίως. Τα καύσιμα και το ΙΚΑ (όταν... δηλώνεται) βαραίνουν τον οδηγό ενοικιαστή. Ο δε μαντράς πληρώνει στον κάτοχο της άδειας 900 ευρώ. Το κέρδος σημαντικό...
Ποιοι ενοικιάζουν; Έλληνες που έχουν επαγγελματικό δίπλωμα, γενικώς, και οι οποίοι έχουν μείνει άνεργοι. Επίσης αλλοδαποί που ζουν νόμιμα στην Ελλάδα, αλλά και Έλληνες πολίτες από άλλες πόλεις που έρχονται στην Αθήνα για κάποιες δουλειές τους. Τι κάνουν αυτοί. Πηγαίνουν σε μια μάντρα και ενοικιάζουν μια ή δύο βάρδιες για το Σαββατοκύριακο...
Η συντριπτική πλειονότητα όλων των προαναφερθέντων δεν ξέρει ακόμη και κεντρικούς δρόμους της Αθήνας. Τα δε οχήματα... Οποιος έχει μπει σε ταξί από την Ομόνοια έχει νιώσει πολύ καλά σε τι άθλια κατάσταση είναι. Αν η Τροχαία έκανε ελέγχους θα διαπίστωνε ότι σε πολλά, μα πάρα πολλά από αυτά τα ταξί, δεν υπάρχει νόμιμη άδεια... Στην καλύτερη των περιπτώσεων κάτι αχνές φωτοτυπίες μόνον του ιδιοκτήτη. Διευκρινίζουμε ότι δεν είναι όλοι οι μαντράδες «κακοί»... Θα επανέλθουμε αν χρειαστεί για τη ζούγκλα που κυριαρχεί σε βάρος των έντιμων ιδιοκτητών και οδηγών ταξί.
ΥΓ. Τελευταία πληθαίνουν τα κρούσματα ταξιτζήδων που αρνούνται να «βάλουν» ταξίμετρο...
http://www.imerisia.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου