Η διαφθορά ευθύνεται για την χαμηλή ποιότητα και την υποχρηματοδότηση της Παιδείας στη χώρα μας, υποστηρίζει πρόσφατη έρευνα του Πανεπιστημίου Μακεδονίας. Το γεγονός ότι η Ελλάδα έχει την πρωτιά στη διαφθορά ανάμεσα στο υπόλοιπα ευρωπαϊκά κράτη συνδέεται άμεσα με την κατάσταση της Παιδείας της, σύμφωνα με την έρευνα.
«Διαφθορά και φοροδιαφυγή σε οικονομίες με δημόσια και ιδιωτική εκπαίδευση» είναι ο τίτλος της έρευνας με επιστημονικό υπεύθυνο τον καθηγητή Οικονομικών Επιστήμων Θεόδωρο Παλυβό σε συνεργασία με τη διδάκτορα του ιδρύματος Αναστασία Λίτινα, όπως διαβάζουμε στην «Καθημερινή».
Μέτρα ισχυροποίησης των θεσμών και περιορισμού της διαφθοράς είναι απαραίτητα για οποιαδήποτε μεταρρύθμιση, συμπεραίνει η έρευνα.
Σαφέστατο, είναι, επίσης, ότι η φοροδιαφυγή και η διαφθορά περιορίζουν τις δαπάνες για την Παιδεία. Διότι, με την παρούσα κατάσταση τα περισσότερα κονδύλια παρέχονται σε τομείς όπου εμφανίζονται ευκολότερα ευκαιρίες για παράνομη πρόσοδο.
Συνήθως στις χώρες με εκτεταμένη διαφθορά, η δημόσια εκπαίδευση χαρακτηρίζεται από χαμηλή ποιότητα, καθώς η ποιότητα συνδέεται με τη χρηματοδότηση.
Αυτό γιατί στις χώρες με υψηλή διαφθορά τα κονδύλια κινούνται σε διαφορετικούς τομείς, μιας και στην Παιδεία η δυνατότητα «μίζα» είναι αρκετά περιορισμένη ή εκεί που δίνεται είναι αρκετά μικρότερη η πρόσοδος σε σχέση με τον τομέα των κρατικών υποδομών, υποστηρίζει ο κ. Παλυβός στην «Κ».
Το πιο σημαντικό στοίχειο είναι ότι «μια σημαντική μείωση της διαφθοράς σε μία χώρα –κατά περίπου 2,5 μονάδες- θα μπορούσε να οδηγήσει στην αύξηση των δαπανών για την εκπαίδευση κατά 6%.
Η διαφθορά, όπως μετράται από τον Δείκτη Αντιληπτής Διαφάνειας (CPI), δηλαδή με κλίμακα από το 1 ως το 10, άγγιξε το 2009 στη χώρα μας το 3,8, έχοντας μάλιστα πέσει από το 2005 (4,3).
Αυτό μας κατατάσσει στις δύο χώρες με την υψηλότερη διαφθορά στην Ευρώπη, μαζί με τη Βουλγαρία. Τη μικρότερη διαφθορά έχει η Δανία με 9,3 και η Σουηδία με 9,2. Δεν είναι τυχαίο, επίσης, ότι σε αυτές τις χώρες οι δαπάνες για την Παιδεία είναι πολύ υψηλες επίσης.
tvxs.gr
«Διαφθορά και φοροδιαφυγή σε οικονομίες με δημόσια και ιδιωτική εκπαίδευση» είναι ο τίτλος της έρευνας με επιστημονικό υπεύθυνο τον καθηγητή Οικονομικών Επιστήμων Θεόδωρο Παλυβό σε συνεργασία με τη διδάκτορα του ιδρύματος Αναστασία Λίτινα, όπως διαβάζουμε στην «Καθημερινή».
Μέτρα ισχυροποίησης των θεσμών και περιορισμού της διαφθοράς είναι απαραίτητα για οποιαδήποτε μεταρρύθμιση, συμπεραίνει η έρευνα.
Σαφέστατο, είναι, επίσης, ότι η φοροδιαφυγή και η διαφθορά περιορίζουν τις δαπάνες για την Παιδεία. Διότι, με την παρούσα κατάσταση τα περισσότερα κονδύλια παρέχονται σε τομείς όπου εμφανίζονται ευκολότερα ευκαιρίες για παράνομη πρόσοδο.
Συνήθως στις χώρες με εκτεταμένη διαφθορά, η δημόσια εκπαίδευση χαρακτηρίζεται από χαμηλή ποιότητα, καθώς η ποιότητα συνδέεται με τη χρηματοδότηση.
Αυτό γιατί στις χώρες με υψηλή διαφθορά τα κονδύλια κινούνται σε διαφορετικούς τομείς, μιας και στην Παιδεία η δυνατότητα «μίζα» είναι αρκετά περιορισμένη ή εκεί που δίνεται είναι αρκετά μικρότερη η πρόσοδος σε σχέση με τον τομέα των κρατικών υποδομών, υποστηρίζει ο κ. Παλυβός στην «Κ».
Το πιο σημαντικό στοίχειο είναι ότι «μια σημαντική μείωση της διαφθοράς σε μία χώρα –κατά περίπου 2,5 μονάδες- θα μπορούσε να οδηγήσει στην αύξηση των δαπανών για την εκπαίδευση κατά 6%.
Η διαφθορά, όπως μετράται από τον Δείκτη Αντιληπτής Διαφάνειας (CPI), δηλαδή με κλίμακα από το 1 ως το 10, άγγιξε το 2009 στη χώρα μας το 3,8, έχοντας μάλιστα πέσει από το 2005 (4,3).
Αυτό μας κατατάσσει στις δύο χώρες με την υψηλότερη διαφθορά στην Ευρώπη, μαζί με τη Βουλγαρία. Τη μικρότερη διαφθορά έχει η Δανία με 9,3 και η Σουηδία με 9,2. Δεν είναι τυχαίο, επίσης, ότι σε αυτές τις χώρες οι δαπάνες για την Παιδεία είναι πολύ υψηλες επίσης.
tvxs.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου