Σάββατο 18 Ιουνίου 2011

Κίνηση ματ στη σκακιέρα της δημιουργικότητας

Το σκάκι μπήκε στο κανονικό πρόγραμμα του 23ου Δημοτικού Σχολείου Πειραιά μέσω της ευέλικτης ζώνης δημιουργικών δραστηριοτήτων. Τα παιδιά υποδέχθηκαν το νέο μάθημα με ενθουσιασμό, ενώ οι εκπαιδευτικοί που πήραν την πρωτοβουλία τονίζουν πως στόχος ήταν να δοθούν στους μαθητές κίνητρα για μια δημιουργική ενασχόληση. Το σκάκι μπήκε στο κανονικό πρόγραμμα του 23ου Δημοτικού Σχολείου Πειραιά, όπως έχει μπει και σε λίγα άλλα σχολεία. Το "διαβατήριο" γι' αυτή την είσοδο του πνευματικού αθλήματος, την οποία δέχθηκαν με μεγάλη χαρά μαθητές, εκπαιδευτικοί και γονείς, έδωσε η "ευέλικτη ζώνη" που υπάρχει εδώ και 8-9 χρόνια στο ελληνικό σχολείο.
H "ευέλικτη ζώνη διαθεματικών και δημιουργικών δραστηριοτήτων" αποτελεί τμήμα του εβδομαδιαίου σχολικού προγράμματος, δίωρης τουλάχιστον διάρκειας, στο Δημοτικό Σχολείο και αποτελεί μια καινοτομία στο εκπαιδευτικό σύστημα στο οποίο εντάχθηκε πιλοτικά το 2002-2003 και σε περισσότερα σχολεία από την επόμενη χρονιά.
Σύμφωνα με τους εμπνευστές της εφαρμογής της στην Ελλάδα, η ευέλικτη ζώνη στοχεύει στην αναμόρφωση του σχολικού χρόνου και στην καλλιέργεια πρωτοβουλιακής, συνεργατικής και διαθεματικής προσέγγισης της μάθησης, αλλά και ανάπτυξης της κριτικής σκέψης, της συλλογικής προσπάθειας και της βιωματικής δράσης του μαθητή μέσα από ανάλογες δραστηριότητες και σχέδια εργασίας.
Τα θέματα που διερευνώνται μπορεί να προέρχονται από τα ενδιαφέροντα των μαθητών, τα επίκαιρα ζητήματα του τόπου τους και του κόσμου, αλλά κι από τα ερεθίσματα που προσφέρουν τα μαθήματα του σχολείου.Στο βιβλίο μάλιστα του δασκάλου, "οδηγός για την εφαρμογή της Ευέλικτης Ζώνης", το οποίο εξέδωσε το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο το 2001, στο κεφάλαιο "Μαθηματικά / Παιχνίδια" εντοπίζεται η δυνατότητα κατασκευής και χρήσης επιτραπέζιων παιχνιδιών στη διάρκεια του μαθήματος.
Η ιδέα του Δημήτρη Ράμμου, δάσκαλου του 23ου ΔΣ Πειραιά και σκακιστή, να κάνει μαθήματα σκάκι στην τάξη του στην Ε΄ δημοτικού, έδεσε με τις απαιτήσεις της ευέλικτης ζώνης και μετά από την έγκριση που έλαβε απ΄ τον διευθυντή του σχολείου Νίκο Αγιάνογλου, έγινε η αρχή!

Ο Δημ. Ράμμος έχει κάνει μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία με θέμα τις παιδαγωγικές αρετές του σκακιού. Θεωρεί ότι η επιτυχία της φετινής προσπάθειας με το σκάκι στο σχολείο είναι ότι τα παιδιά της τάξης του θέλουν να το συνεχίσουν είτε μέσα είτε έξω απ΄το σχολείο. Αρκετοί από τους γονείς των παιδιών έχουν ήδη έρθει σε επαφή με σκακιστικούς συλλόγους.
Κίνητρο και ευκαιρία
Βλέπει το σκάκι ως μια ευκαιρία σε μια περίοδο που τα παιδιά δεν έχουν κίνητρα και αφορμές, αλλά και ευκαιρίες να ασχοληθούν με πράγματα που έχουν πνευματικό προσανατολισμό.
Οπως λέει, άλλωστε, η ενασχόληση των παιδιών με την τεχνολογία έχει εκτός από θετικές και αρνητικές όψεις που πρέπει να προσεχθούν.

Το σκάκι φέτος στο σχολείο έδωσε την ευκαιρία στα παιδιά του για μία ενασχόληση, μια αφορμή και ένα κίνητρο να συνευρεθούν να βρεθούν στα διαλείμματα ή σε σπίτια να παίξουν μεταξύ τους ή με τους γονείς τους και πάνω απ' όλα να περνάνε πολύ καλά.
Για τον ίδιο είναι ένα παιδαγωγικό όπλο και ένα τεράστιο μέσο κοινωνικοποίησης που πρέπει να αξιοποιηθεί άμεσα απ' την πολιτεία. Σήμερα που ο ελεύθερος χρόνος των παιδιών είναι δυστυχώς λίγος, και επιβάλλεται να είναι και ποιοτικός.
ΤΙ ΛΕΕΙ Ο ΔΙΕΥΘΥΝΤΗΣ ΤΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ

Το σκάκι έφερε ψυχική ηρεμία και ικανοποίηση στα παιδιά
Ο διευθυντής του 23ου Δημοτικού Σχολείου Πειραιά, Νίκος Αγιάνογλου, μας είπε ότι ξεκίνησαν τα μαθήματα σκάκι μετά την πρόταση του δασκάλου Δημήτρη Ράμμου, ο οποίος είναι ένας πολύ δραστήριος δάσκαλος με νέες ιδέες.
Τον εξέπληξε ευχάριστα η διάθεση του δασκάλου να κάνει καινούργια πράγματα στο σχολείο και, όταν του ζητήθηκε να εντάξουν το σκάκι στο σχολικό πρόγραμμα, το δέχθηκε, έχοντας τη διάθεση να δουν το σκάκι ως μια δραστηριότητα γενική του σχολείου και όχι μόνο στο πλαίσιο μιας τάξης. Παρατήρησε ότι με την εισαγωγή του σκακιού υπήρξε στην τάξη κινητικότητα αλλά και ψυχική ηρεμία και ικανοποίηση των παιδιών.
Ταυτόχρονα υπήρχε και πειθαρχία. Ο διευθυντής του 23ου Δημοτικού διαπίστωσε ότι ο δάσκαλος μπορούσε να περνάει στην τάξη τα μηνύματα που θέλει, σε συνεργασία πάντα με τα παιδιά, δίνοντάς τους να κάνουν πράγματα ευχάριστα, ικανοποιώντας την επιθυμία τους να κάνουν κάτι στο σχολείο συλλογικά και οργανωμένα. Αυτό το κατάφερε μέσα από το σκάκι, με το οποίο μπορεί να εκτονώσει τα παιδιά σε σύντομο χρονικό διάστημα.
Διάθεση για συμμετοχή
Ιδιαίτερα όταν ο καιρός δεν τους επέτρεπε να βρίσκονται εκτός της αίθουσας για άλλες δραστηριότητες, τα παιδιά έμεναν στην τάξη και με την επίβλεψη του δασκάλου έπαιζαν σκάκι. Οπως δείχνει και η συμμετοχή 10 παιδιών του σχολείου στο Πανελλήνιο Σχολικό Πρωτάθλημα, υπάρχει η διάθεση και το ενδιαφέρον μαθητών και γονιών να συμμετέχουν στη νέα αυτή δραστηριότητα του σχολείου.
Ο κ. Αγιάνογλου πιστεύει ότι οι σημαντικότερες δυνατότητες ένταξης του σκακιού στο κανονικό πρόγραμμα του σχολείου βρίσκονται στο Ολοήμερο σχολείο, εφόσον υπάρξει ενημέρωση στους δασκάλους, στις δασκάλες και τους άλλους εκπαιδευτικούς των ειδικοτήτων. Θεωρεί την είσοδο του σκακιού στο σχολείο ως κάτι πολύ σημαντικό γιατί αυτό εισέπραξε από τα παιδιά του σχολείου.
Οι γονείς των μαθητών είδαν πολύ θετικά την πρωτοβουλία αυτή και ζητούν τώρα να υπάρξει μέριμνα ώστε να παραμείνει ο δάσκαλος - σκακιστής και την επόμενη χρονιά στο σχολείο ώστε να συνεχίσει την πρωτοβουλία που ξεκίνησε.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΙΛΑΛΗΣ

http://www.ethnos.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου