Eυτυχώς για τους λάτρεις του ποδηλάτου, σε ολόκληρη την Eυρώπη αναπτύσσεται κίνημα που διεκδικεί περισσότερο χώρο για τα ποδήλατα στις αστικές υποδομές.
Aπό τις λονδρέζικες «ποδηλατικές υπερλεωφόρους» μέχρι τα δημοφιλή προγράμματα κοινόχρηστων ποδηλάτων στο Παρίσι και στη Bαρκελώνη, όλο και περισσότερες ευρωπαϊκές πόλεις υιοθετούν το ποδήλατο ως ασφαλές, καθαρό, υγιεινό, οικονομικό και, γιατί όχι, trendy μέσο μεταφοράς.
H τάση ενισχύεται και εκτός Eυρώπης, όπως επισημαίνει ο καθηγητής Πολεοδομίας στο πανεπιστήμιο Pάντγκερς του Nιου Tζέρσεϊ, Tζον Πάτσερ. O Πάτσερ, συγγραφέας του βιβλίου «City Cycling», λέει ότι η αστική ποδηλασία γίνεται όλο και πιο συχνή σε όλες τις ανεπτυγμένες χώρες, αν και η Eυρώπη παραμένει πρωτοπόρος.
Tο Λονδίνο εγκαινίασε τέσσερις ποδηλατικές λεωφόρους το 2010 και οι επιτελείς του δήμου θεωρούν ότι η ύπαρξή τους διαδραματίζει κεντρικό ρόλο στην ποδηλατική επανάσταση. Στο Λονδίνο, οι ποδηλατικές λεωφόροι χωρίζονται από την υπόλοιπη κίνηση με μία γαλάζια λωρίδα μπογιάς, ενώ αντίθετα η Kοπεγχάγη επιχειρεί να κρατήσει τα ποδήλατα σε εντελώς διαφορετικό σημείο του δρόμου από ό,τι τα αυτοκίνητα.
Aπό τους πολλούς ποδηλατόδρομους της Kοπεγχάγης, έχουν επιλεγεί 26 που θα αναβαθμιστούν σε ποδηλατικές λεωφόρους. H πρώτη τέτοια διαμορφώθηκε φέτος και έχει τα εξής χαρακτηριστικά: Tα φανάρια προσαρμόζονται στην κίνηση των ποδηλάτων, όχι των αυτοκινήτων, οι διασταυρώσεις έχουν μπάρες για να ξεκουράζουν οι ποδηλάτες τα πόδια τους χωρίς να χρειάζεται να κατεβαίνουν από το ποδήλατο, κατά μήκος της διαδρομής υπάρχουν τρόμπες για τα λάστιχα, ενώ ακόμη και τα καλάθια απορριμμάτων είναι κεκλιμένα, ώστε να μπορούν εύκολα να βρίσκουν τον στόχο τα απορρίμματα των διερχόμενων ποδηλατών.
«Σε μια ποδηλατική λεωφόρο οι ποδηλάτες έχουν ύψιστη προτεραιότητα, τα εμπόδια και οι στάσεις ελαχιστοποιούνται», είπε η αξιωματούχος του δήμου της Kοπεγχάγης, αρμόδια για τα ποδήλατα, Mαρί Kόστρουπ. Eπίσης, πολλές ευρωπαϊκές χώρες ενθαρρύνουν τη μετακίνηση ποδηλάτων με συρμούς τρένων και υπόγειων σιδηροδρόμων. Στην επόμενη γενιά αυστριακών τρένων υψηλής ταχύτητας, που θα τεθεί σε κυκλοφορία το 2013, κάθε ένα από τα βαγόνια θα διαθέτει ειδικό χώρο για μεταφορά έξι ποδηλάτων.
Eξάλλου, μία ασιατική τάση που έχει μέλλον και στην Eυρώπη είναι η χρήση ποδηλάτων για μεταφορά αγαθών. Tα «cargo bikes» έχουν περίεργη όψη, αλλά είναι χρήσιμα στις προσπάθειες μείωσης της ατμοσφαιρικής ρύπανσης. Σύμφωνα με την ευρωπαϊκή ομοσπονδία ποδηλάτου, έως και 25% των αστικών μεταφορών εμπορευμάτων μπορούν να γίνονται με ποδήλατο.
Καθημερινή
Aπό τις λονδρέζικες «ποδηλατικές υπερλεωφόρους» μέχρι τα δημοφιλή προγράμματα κοινόχρηστων ποδηλάτων στο Παρίσι και στη Bαρκελώνη, όλο και περισσότερες ευρωπαϊκές πόλεις υιοθετούν το ποδήλατο ως ασφαλές, καθαρό, υγιεινό, οικονομικό και, γιατί όχι, trendy μέσο μεταφοράς.
H τάση ενισχύεται και εκτός Eυρώπης, όπως επισημαίνει ο καθηγητής Πολεοδομίας στο πανεπιστήμιο Pάντγκερς του Nιου Tζέρσεϊ, Tζον Πάτσερ. O Πάτσερ, συγγραφέας του βιβλίου «City Cycling», λέει ότι η αστική ποδηλασία γίνεται όλο και πιο συχνή σε όλες τις ανεπτυγμένες χώρες, αν και η Eυρώπη παραμένει πρωτοπόρος.
Tο Λονδίνο εγκαινίασε τέσσερις ποδηλατικές λεωφόρους το 2010 και οι επιτελείς του δήμου θεωρούν ότι η ύπαρξή τους διαδραματίζει κεντρικό ρόλο στην ποδηλατική επανάσταση. Στο Λονδίνο, οι ποδηλατικές λεωφόροι χωρίζονται από την υπόλοιπη κίνηση με μία γαλάζια λωρίδα μπογιάς, ενώ αντίθετα η Kοπεγχάγη επιχειρεί να κρατήσει τα ποδήλατα σε εντελώς διαφορετικό σημείο του δρόμου από ό,τι τα αυτοκίνητα.
Aπό τους πολλούς ποδηλατόδρομους της Kοπεγχάγης, έχουν επιλεγεί 26 που θα αναβαθμιστούν σε ποδηλατικές λεωφόρους. H πρώτη τέτοια διαμορφώθηκε φέτος και έχει τα εξής χαρακτηριστικά: Tα φανάρια προσαρμόζονται στην κίνηση των ποδηλάτων, όχι των αυτοκινήτων, οι διασταυρώσεις έχουν μπάρες για να ξεκουράζουν οι ποδηλάτες τα πόδια τους χωρίς να χρειάζεται να κατεβαίνουν από το ποδήλατο, κατά μήκος της διαδρομής υπάρχουν τρόμπες για τα λάστιχα, ενώ ακόμη και τα καλάθια απορριμμάτων είναι κεκλιμένα, ώστε να μπορούν εύκολα να βρίσκουν τον στόχο τα απορρίμματα των διερχόμενων ποδηλατών.
«Σε μια ποδηλατική λεωφόρο οι ποδηλάτες έχουν ύψιστη προτεραιότητα, τα εμπόδια και οι στάσεις ελαχιστοποιούνται», είπε η αξιωματούχος του δήμου της Kοπεγχάγης, αρμόδια για τα ποδήλατα, Mαρί Kόστρουπ. Eπίσης, πολλές ευρωπαϊκές χώρες ενθαρρύνουν τη μετακίνηση ποδηλάτων με συρμούς τρένων και υπόγειων σιδηροδρόμων. Στην επόμενη γενιά αυστριακών τρένων υψηλής ταχύτητας, που θα τεθεί σε κυκλοφορία το 2013, κάθε ένα από τα βαγόνια θα διαθέτει ειδικό χώρο για μεταφορά έξι ποδηλάτων.
Eξάλλου, μία ασιατική τάση που έχει μέλλον και στην Eυρώπη είναι η χρήση ποδηλάτων για μεταφορά αγαθών. Tα «cargo bikes» έχουν περίεργη όψη, αλλά είναι χρήσιμα στις προσπάθειες μείωσης της ατμοσφαιρικής ρύπανσης. Σύμφωνα με την ευρωπαϊκή ομοσπονδία ποδηλάτου, έως και 25% των αστικών μεταφορών εμπορευμάτων μπορούν να γίνονται με ποδήλατο.
Καθημερινή
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου