Πρεμιέρα την Παρασκευή 21 Οκτωβρίου θα κάνει η Πειραματική Σκηνή του ΔΗΠΕΘΕ Ρούμελης με την φετινή παραγωγή του ''Τρία μονόπρακτα του Τσέχωφ : Η Αρκούδα, Πρόταση Γάμου και Οι βλαβερές συνέπειες του Καπνού'', σε μετάφραση του Ερρίκου Μπελιέ, και σε σκηνοθεσία της νεαρής Λίλλυς Μελεμέ.
θα παίζουν οι ηθοποιοί:Άννα Κουτσαφτίκη, Δημήτρης Μυλωνάς και ο Στρατής Πανούριος.
Οι παραστάσεις θα δίνονται κάθε Παρασκευή και Σάββατο στις 9 το βράδυ και Κυριακή στις 7 το απόγευμα.
Για περισσότερες πληροφορίες καθώς και για κρατήσεις θέσεων τηλεφωνήστε στα γραφεία του θεάτρου στο 2231033325
Λίγα λόγια για τα έργα:
Το θεατρικό έργο η Αρκούδα είναι από τις καλύτερες μονόπρακτες κωμωδίες του Τσέχωφ, καθώς συμπυκνώνεται σ’ αυτή ένα σημαντικό –ίσως και το σημαντικότερο- κομμάτι του προβληματισμού του και της οπτικής του.
Περιγράφοντας ο Τσέχωφ τους ήρωες του χωρίς περιττά βάρη, ανάλαφρους, σχεδόν σε μορφή σκίτσου μπορεί εύκολα να παρασύρει σε κακόγουστες αναπαραστάσεις και τελικά σ’ ένα αποτέλεσμα αυτό καθ’ αυτό κωμικό έως γελοίο.
Όμως ερευνώντας πίσω από τα επιφαινόμενα και κοιτώντας από ψηλότερα, ανακαλύπτουμε ανθρώπους ζωντανούς-αληθινούς - διαχρονικούς χαρακτήρες.
Στην “Πρόταση Γάμου” το φαιδρό συνυπάρχει με το δραματικό, η αφέλεια με την υποκρισία, η σύμβαση με το όνειρο. Οι χαρακτήρες του έργου, από ένστικτο, επιχειρούν να διεκδικήσουν ζωτικό χώρο ατομικής παρουσίας μέσα στο ασφυκτικό πλαίσιο της καθημερινής ζωής και των συμβάσεων της. Και τελικά καταφέρνουν και δηλώνουν την ύπαρξη τους.
Εν τέλει η γοητεία του Τσέχωφ έχει να κάνει με την απλή και ρεαλιστική παρουσίαση ανθρώπινων χαρακτήρων, με εργαλεία τη σατιρική διάθεση, την κατανόηση και την αγάπη για την καθημερινή ανθρώπινη περιπέτεια.
Το ανανταπόδοτο στον έρωτα, τα ερωτικά τρίγωνα και οι συγκρούσεις είναι μοτίβα πάντα παρόντα στα έργα του, καθώς και ο ρόλος της φύσης, που αντανακλά το έντονο ενδιαφέρον του Τσέχωφ για την οικολογία και την αγάπη του για το φυσικό περιβάλλον.Αλλά και οι θυελλώδεις έρωτές του αποτέλεσαν πηγή έμπνευσης και καυστικών σχολίων, διαμέσου των ηρώων του. Η ειρωνική αποδοχή της ζωής και το στοιχείο του αυτοσαρκασμού είναι παράγοντες του κωμικού και ταυτόχρονα του πικρού στοιχείου που διαπνέει τα έργα του.
Πηγή: www. theaterinfo . gr
Στο μονόπρακτο όλα τα παραπάνω στοιχεία φωλιάζουν αβίαστα και ανενόχλητα στις ψυχές των ηρώων με έναν μοναδικό τρόπο. Πέρα απ’ αυτό, πιστέυω πως ο Τσέχωφ πέρα από τις ερωτικές του εμπειρίες στριμώχνει στα έργα του και άλλα προσωπικά του βιώματα και, αν θέλετε, κόμπλεξ. Στην προκειμένη περίπτωση, τονίζεται ιδιαίτερα-και μέσω του σκηνικού-η καταγωγή και η κοινωνική τάξη των ηρώων όπως ο συγγραφέας βίωσε τις πρώτες του δεκαετίες στην φτωχή πατρίδα του με την αντιπαθητική οικονομική κατάσταση της οικογένειάς του.
Σε πολλά σημεία του έργου-όπως και σε άλλα έργα-θίγει ιατρικά θέματα κάνοντας αναφορές σε διάφορους κλάδους της επιστήμης που τόσο αγάπησε, χωρίς φυσικά-και φυσιολογικά-να εμβαθύνει περαιτέρω. Το μη εύκολα αντιληπτό αλλά τσουχτερό χιούμορ που χρησιμοποιεί αναδεικνύει τα παράπονά του απ’ τη ζωή, τις πολυεπίπεδες αποτυχίες του, ίσως έναν μίνι-απολογισμό που έχει ανάγκη να κάνει, μα και όνειρα , πόθους ανεκπλήρωτους, ελπίδες, αισιοδοξία. Η παιδική αθωότητα που χρησιμοποιεί, η καλοπροαίρετη διεκδίκηση, τα ανόητα μαλώματα, τα έθιμα, οι σχέσεις μεταξύ των ανθρώπων, προδίδουν ένα άρωμα μιας άλλης εποχής γεμάτης χρώματα, απαραίτητο όσο ποτέ άλλοτε στη δυσοσμία του κόσμου μας...
Μιχάλης Πανάδης
Το 1885 ο Τσέχωφ έγραψε έναν ολιγοσέλιδο μονόλογο, τις «Βλαβερές συνέπειες του καπνού». Το 1902 σε κατάσταση έντονης σωματικής και ψυχικής κόπωσης ξαναδούλεψε το κείμενο αυτό, το οποίο στην τελική του μορφή ανεβαίνει στην παράστασή. Είναι άξιο λόγου πως ένα κείμενο που γράφτηκε έναν αιώνα πριν είναι τόσο μοντέρνο ωσάν να γράφτηκε, ούτε καν σήμερα αλλά …μία εκ των επόμενων ημερών… Καταγράφει περίτεχνα την παράνοια ενός συστήματος όπου το απόλυτο κενό, ένα απέραντο έλλειμμα ζωής αντικαθίσταται με την υστερία των κανόνων των πολλαπλών πρέπει.
Οι ''Βλαβερές συνέπειες του καπνού'' είναι ο τίτλος της ομιλίας την οποία μια καταπιεστική σύζυγος διατάζει τον άντρα της να κάνει, με σκοπό να διαφημίσει τις επαγγελματικές δραστηριότητες της. Η επαφή του φοβισμένου ανθρωπάκου με τον κόσμο του δίνει την ευκαιρία, αλλά και τη δύναμη να ξεσπάσει. Ο μονόλογός του συγκινεί. Κλαίει, γελάει, ζει για λίγο ή για πολύ(;) μακριά από τις βλαβερές συνέπειες του….καπνίσματος.
θα παίζουν οι ηθοποιοί:Άννα Κουτσαφτίκη, Δημήτρης Μυλωνάς και ο Στρατής Πανούριος.
Οι παραστάσεις θα δίνονται κάθε Παρασκευή και Σάββατο στις 9 το βράδυ και Κυριακή στις 7 το απόγευμα.
Για περισσότερες πληροφορίες καθώς και για κρατήσεις θέσεων τηλεφωνήστε στα γραφεία του θεάτρου στο 2231033325
Λίγα λόγια για τα έργα:
Το θεατρικό έργο η Αρκούδα είναι από τις καλύτερες μονόπρακτες κωμωδίες του Τσέχωφ, καθώς συμπυκνώνεται σ’ αυτή ένα σημαντικό –ίσως και το σημαντικότερο- κομμάτι του προβληματισμού του και της οπτικής του.
Περιγράφοντας ο Τσέχωφ τους ήρωες του χωρίς περιττά βάρη, ανάλαφρους, σχεδόν σε μορφή σκίτσου μπορεί εύκολα να παρασύρει σε κακόγουστες αναπαραστάσεις και τελικά σ’ ένα αποτέλεσμα αυτό καθ’ αυτό κωμικό έως γελοίο.
Όμως ερευνώντας πίσω από τα επιφαινόμενα και κοιτώντας από ψηλότερα, ανακαλύπτουμε ανθρώπους ζωντανούς-αληθινούς - διαχρονικούς χαρακτήρες.
Στην “Πρόταση Γάμου” το φαιδρό συνυπάρχει με το δραματικό, η αφέλεια με την υποκρισία, η σύμβαση με το όνειρο. Οι χαρακτήρες του έργου, από ένστικτο, επιχειρούν να διεκδικήσουν ζωτικό χώρο ατομικής παρουσίας μέσα στο ασφυκτικό πλαίσιο της καθημερινής ζωής και των συμβάσεων της. Και τελικά καταφέρνουν και δηλώνουν την ύπαρξη τους.
Εν τέλει η γοητεία του Τσέχωφ έχει να κάνει με την απλή και ρεαλιστική παρουσίαση ανθρώπινων χαρακτήρων, με εργαλεία τη σατιρική διάθεση, την κατανόηση και την αγάπη για την καθημερινή ανθρώπινη περιπέτεια.
Το ανανταπόδοτο στον έρωτα, τα ερωτικά τρίγωνα και οι συγκρούσεις είναι μοτίβα πάντα παρόντα στα έργα του, καθώς και ο ρόλος της φύσης, που αντανακλά το έντονο ενδιαφέρον του Τσέχωφ για την οικολογία και την αγάπη του για το φυσικό περιβάλλον.Αλλά και οι θυελλώδεις έρωτές του αποτέλεσαν πηγή έμπνευσης και καυστικών σχολίων, διαμέσου των ηρώων του. Η ειρωνική αποδοχή της ζωής και το στοιχείο του αυτοσαρκασμού είναι παράγοντες του κωμικού και ταυτόχρονα του πικρού στοιχείου που διαπνέει τα έργα του.
Πηγή: www. theaterinfo . gr
Στο μονόπρακτο όλα τα παραπάνω στοιχεία φωλιάζουν αβίαστα και ανενόχλητα στις ψυχές των ηρώων με έναν μοναδικό τρόπο. Πέρα απ’ αυτό, πιστέυω πως ο Τσέχωφ πέρα από τις ερωτικές του εμπειρίες στριμώχνει στα έργα του και άλλα προσωπικά του βιώματα και, αν θέλετε, κόμπλεξ. Στην προκειμένη περίπτωση, τονίζεται ιδιαίτερα-και μέσω του σκηνικού-η καταγωγή και η κοινωνική τάξη των ηρώων όπως ο συγγραφέας βίωσε τις πρώτες του δεκαετίες στην φτωχή πατρίδα του με την αντιπαθητική οικονομική κατάσταση της οικογένειάς του.
Σε πολλά σημεία του έργου-όπως και σε άλλα έργα-θίγει ιατρικά θέματα κάνοντας αναφορές σε διάφορους κλάδους της επιστήμης που τόσο αγάπησε, χωρίς φυσικά-και φυσιολογικά-να εμβαθύνει περαιτέρω. Το μη εύκολα αντιληπτό αλλά τσουχτερό χιούμορ που χρησιμοποιεί αναδεικνύει τα παράπονά του απ’ τη ζωή, τις πολυεπίπεδες αποτυχίες του, ίσως έναν μίνι-απολογισμό που έχει ανάγκη να κάνει, μα και όνειρα , πόθους ανεκπλήρωτους, ελπίδες, αισιοδοξία. Η παιδική αθωότητα που χρησιμοποιεί, η καλοπροαίρετη διεκδίκηση, τα ανόητα μαλώματα, τα έθιμα, οι σχέσεις μεταξύ των ανθρώπων, προδίδουν ένα άρωμα μιας άλλης εποχής γεμάτης χρώματα, απαραίτητο όσο ποτέ άλλοτε στη δυσοσμία του κόσμου μας...
Μιχάλης Πανάδης
Το 1885 ο Τσέχωφ έγραψε έναν ολιγοσέλιδο μονόλογο, τις «Βλαβερές συνέπειες του καπνού». Το 1902 σε κατάσταση έντονης σωματικής και ψυχικής κόπωσης ξαναδούλεψε το κείμενο αυτό, το οποίο στην τελική του μορφή ανεβαίνει στην παράστασή. Είναι άξιο λόγου πως ένα κείμενο που γράφτηκε έναν αιώνα πριν είναι τόσο μοντέρνο ωσάν να γράφτηκε, ούτε καν σήμερα αλλά …μία εκ των επόμενων ημερών… Καταγράφει περίτεχνα την παράνοια ενός συστήματος όπου το απόλυτο κενό, ένα απέραντο έλλειμμα ζωής αντικαθίσταται με την υστερία των κανόνων των πολλαπλών πρέπει.
Οι ''Βλαβερές συνέπειες του καπνού'' είναι ο τίτλος της ομιλίας την οποία μια καταπιεστική σύζυγος διατάζει τον άντρα της να κάνει, με σκοπό να διαφημίσει τις επαγγελματικές δραστηριότητες της. Η επαφή του φοβισμένου ανθρωπάκου με τον κόσμο του δίνει την ευκαιρία, αλλά και τη δύναμη να ξεσπάσει. Ο μονόλογός του συγκινεί. Κλαίει, γελάει, ζει για λίγο ή για πολύ(;) μακριά από τις βλαβερές συνέπειες του….καπνίσματος.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου