Η ανάληψη των αρμοδιοτήτων της μεταφοράς των μαθητών στου Δήμους προσφέρει μία μοναδική ευκαιρία για αναδιάρθρωση ενός ξεπερασμένου, αδιαφανούς και προκλητικά σπάταλου μοντέλου διακίνησης, το οποίο λειτουργούσε στις πλάτες του κρατικού προϋπολογισμού.
Είναι χαρακτηριστικό πως στην Φθιώτιδα το κόστος ανά μαθητή έφτανε τα 1300 ευρώ, από τα 500 τα οποία όριζε ο νόμος και η διαφορά κόστους σύμβασης/προκήρυξης ήταν υπερτιμημένη κατά 20%, κάνοντας πλουσιότερους κάποιους ‘’ευνοούμενους’’, αυξάνοντας παράλληλα τις αντιπαραγωγικές δαπάνες στην παιδεία.
Βέβαια οι ευθύνες που αναλαμβάνουν οι δημοτικές υπηρεσίες είναι πολλές, αφού θα πρέπει να σχεδιάσουν και να επεξεργαστούν τα δρομολόγια κατά τρόπο ορθολογικό, να μεριμνήσουν για την ασφάλεια της μεταφοράς των μαθητών, να συνεργασθούν με όμορους δήμους, με την περιφέρεια και τους διευθυντές των σχολείων, όπως και να ελέγχουν αυστηρά την τήρηση των συμβάσεων ή των απαραίτητων, μέσα στην σχολική χρονιά, τροποποιήσεών τους.
Είναι προφανές ότι για να γίνει ένας τέτοιος σχεδιασμός απαιτούνται γνώσεις, διάθεση και όρεξη για δουλειά κάτι που πρέπει να υπάρχει στο νου κάθε δημοτικού υπαλλήλου και Διοικητικής Αρχής του νέου Καλλικρατικού Δήμου που θα αναλάβουν την υλοποίηση του παραπάνω εγχειρήματος.
Ποιο είναι όμως το μελλοντικό τοπίο στην μεταφορά των μαθητών από τους Δήμους; Θεωρώ πως ριζική λύση των μεταφορών είναι η όσο το δυνατό μεγαλύτερη και ενεργότερη συμμετοχή του Δήμου στο όλο πλάνο -και όχι η αποποίηση των ευθυνών- με απώτερο σκοπό τον πλήρη έλεγχο και την σωστή και αποδοτική αξιοποίηση των χρημάτων
Tο νομοθετικό οπλοστάσιο που μπορεί να οδηγήσει σε αυτή την τελική λύση είναι πλούσιο και περιλαμβάνει δυνατότητα συνεργασίας Περιφέρειας, Δήμου και ΚΤΕΛ μέσω αναπτυξιακής εταιρίας, λήψη αρμοδιοτήτων από την Κοινωφελή Επιχείρηση του Δήμου, σύναψη συμβάσεων χρηματοδοτικής μίσθωσης λεωφορείων με δικαίωμα αγοράς αργότερα προσλαμβάνοντας ενδεχομένως οδηγούς ή εκπαιδεύοντας στελέχη τους, συνεργασία του Δήμου με τα ΚΤΕΛ για ενδοδημοτική ή διαδημοτική συγκοινωνία κ.α. Η σύσταση βεβαίως μιας τέτοιας υπηρεσίας, επιχείρησης ή κοινοπραξίας απαιτεί τον άψογο σχεδιασμό της, κάτι που δεν είναι δύσκολο αν κανείς χρησιμοποιήσει την υπάρχουσα τεχνογνωσία και εμπειρία στον τομέα αυτόν.
Ο στόχος θα είναι να διαμορφωθεί ένα λειτουργικό, ευέλικτο, οικονομικά βιώσιμο και τελικά αποτελεσματικό σύστημα μεταφοράς των μαθητών ενώ μπορεί να λυθεί το ζήτημα δια παντός, χωρίς κερδοσκοπικά παιχνίδια, χωρίς τεχνητές διογκώσεις του κόστους και χωρίς διαφθορά βεβαίως - γιατί με τόσα λεφτά και με τόσους εμπλεκόμενους το πεδίο για την ανάπτυξη της διαφθοράς είναι ελεύθερο.
Έτσι μετά το 1.000.000 ευρώ, το οποίο ετέθη στο προϋπολογισμό του Δήμου Λαμιέων και την προκήρυξη του ανοιχτού δημόσιου μειοδοτικού διαγωνισμού για την εκτέλεση των υπηρεσιών μεταφοράς των μαθητών, εισηγήσεις που υπερψηφίσαμε στο τελευταίο έκτακτο Δημοτικό Συμβούλιο, μήπως θα πρέπει να ξεκινήσουν οι προσπάθειες για να αποκτήσει και η πόλη μας μια μορφή ‘’Δημοτικής Συγκοινωνίας’’;
Στασινός Παναγιώτης
Δημοτικός Σύμβουλος της Πρωτοβουλίας Ενεργών Πολιτών Λαμίας
Είναι χαρακτηριστικό πως στην Φθιώτιδα το κόστος ανά μαθητή έφτανε τα 1300 ευρώ, από τα 500 τα οποία όριζε ο νόμος και η διαφορά κόστους σύμβασης/προκήρυξης ήταν υπερτιμημένη κατά 20%, κάνοντας πλουσιότερους κάποιους ‘’ευνοούμενους’’, αυξάνοντας παράλληλα τις αντιπαραγωγικές δαπάνες στην παιδεία.
Βέβαια οι ευθύνες που αναλαμβάνουν οι δημοτικές υπηρεσίες είναι πολλές, αφού θα πρέπει να σχεδιάσουν και να επεξεργαστούν τα δρομολόγια κατά τρόπο ορθολογικό, να μεριμνήσουν για την ασφάλεια της μεταφοράς των μαθητών, να συνεργασθούν με όμορους δήμους, με την περιφέρεια και τους διευθυντές των σχολείων, όπως και να ελέγχουν αυστηρά την τήρηση των συμβάσεων ή των απαραίτητων, μέσα στην σχολική χρονιά, τροποποιήσεών τους.
Είναι προφανές ότι για να γίνει ένας τέτοιος σχεδιασμός απαιτούνται γνώσεις, διάθεση και όρεξη για δουλειά κάτι που πρέπει να υπάρχει στο νου κάθε δημοτικού υπαλλήλου και Διοικητικής Αρχής του νέου Καλλικρατικού Δήμου που θα αναλάβουν την υλοποίηση του παραπάνω εγχειρήματος.
Ποιο είναι όμως το μελλοντικό τοπίο στην μεταφορά των μαθητών από τους Δήμους; Θεωρώ πως ριζική λύση των μεταφορών είναι η όσο το δυνατό μεγαλύτερη και ενεργότερη συμμετοχή του Δήμου στο όλο πλάνο -και όχι η αποποίηση των ευθυνών- με απώτερο σκοπό τον πλήρη έλεγχο και την σωστή και αποδοτική αξιοποίηση των χρημάτων
Tο νομοθετικό οπλοστάσιο που μπορεί να οδηγήσει σε αυτή την τελική λύση είναι πλούσιο και περιλαμβάνει δυνατότητα συνεργασίας Περιφέρειας, Δήμου και ΚΤΕΛ μέσω αναπτυξιακής εταιρίας, λήψη αρμοδιοτήτων από την Κοινωφελή Επιχείρηση του Δήμου, σύναψη συμβάσεων χρηματοδοτικής μίσθωσης λεωφορείων με δικαίωμα αγοράς αργότερα προσλαμβάνοντας ενδεχομένως οδηγούς ή εκπαιδεύοντας στελέχη τους, συνεργασία του Δήμου με τα ΚΤΕΛ για ενδοδημοτική ή διαδημοτική συγκοινωνία κ.α. Η σύσταση βεβαίως μιας τέτοιας υπηρεσίας, επιχείρησης ή κοινοπραξίας απαιτεί τον άψογο σχεδιασμό της, κάτι που δεν είναι δύσκολο αν κανείς χρησιμοποιήσει την υπάρχουσα τεχνογνωσία και εμπειρία στον τομέα αυτόν.
Ο στόχος θα είναι να διαμορφωθεί ένα λειτουργικό, ευέλικτο, οικονομικά βιώσιμο και τελικά αποτελεσματικό σύστημα μεταφοράς των μαθητών ενώ μπορεί να λυθεί το ζήτημα δια παντός, χωρίς κερδοσκοπικά παιχνίδια, χωρίς τεχνητές διογκώσεις του κόστους και χωρίς διαφθορά βεβαίως - γιατί με τόσα λεφτά και με τόσους εμπλεκόμενους το πεδίο για την ανάπτυξη της διαφθοράς είναι ελεύθερο.
Έτσι μετά το 1.000.000 ευρώ, το οποίο ετέθη στο προϋπολογισμό του Δήμου Λαμιέων και την προκήρυξη του ανοιχτού δημόσιου μειοδοτικού διαγωνισμού για την εκτέλεση των υπηρεσιών μεταφοράς των μαθητών, εισηγήσεις που υπερψηφίσαμε στο τελευταίο έκτακτο Δημοτικό Συμβούλιο, μήπως θα πρέπει να ξεκινήσουν οι προσπάθειες για να αποκτήσει και η πόλη μας μια μορφή ‘’Δημοτικής Συγκοινωνίας’’;
Στασινός Παναγιώτης
Δημοτικός Σύμβουλος της Πρωτοβουλίας Ενεργών Πολιτών Λαμίας
Ακούστε ένα απόσπασμα από το μεσημεριανό δελτίο του Lamiafm1 με την Κα Μπαμπέτα:
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου