Πριν κλείσει χρόνος άρχισαν να γίνονται εμφανείς οι «ασθένειες» του Καλλικράτη και, όπως είναι φυσικό, άρχισαν και οι διορθωτικές κινήσεις, αφού ως γνωστόν πάντα η εφαρμογή ενός νόμου κρίνεται στην πράξη και από την κοινωνία και όχι φυσικά από τις εκάστοτε υπουργικές αποφάσεις και τις πολιτικές ηγεσίες του υπουργείου Εσωτερικών. Τα προβλήματα που εντοπίζονται έχουν να κάνουν με τις διαδικασίες ενοποίησης διαφορετικών δήμων, δηλαδή με το προσωπικό, τις αρμοδιότητες, διάφορες ειδικότητες εργαζομένων, τις καθαρίστριες, τις δημοτικές επιχειρήσεις, τη δημιουργία οργανισμών εσωτερικής λειτουργίας αλλά και με κάποιους νεοσύστατους θεσμούς, όπως ο Συμπαραστάτης του Δημότη, ο οποίος, όπως δείχνουν τα πράγματα, δεν... περπατάει διότι χρειάζονται αυξημένη πλειοψηφία και συναινετικές διαδικασίες για οριστεί ύστερα από ψηφοφορία στα αντίστοιχα δημοτικά συμβούλια.
Αλλού λείπουν...
Πιο αναλυτικά στο θέμα των αρμοδιοτήτων οι σοβαρότερες επιπλοκές εντοπίζονται στις πολεοδομίες, στις οποίες αυτό που έχει αλλάξει ουσιαστικά είναι μόνο οι... πινακίδες στα κτήρια όπου στεγάζονται. Πολεοδομικά γραφεία νομαρχιακής αυτοδιοίκησης έχουν μετονομαστεί σε δημοτικά πολεοδομικά γραφεία. Ανάλογα με τις ιδιαιτερότητες κάθε περιοχής εντοπίζονται και διαφορετικής φύσεως προβλήματα.
Για παράδειγμα, πέρα από την έλλειψη προσωπικού, που έχει ήδη επισημανθεί, στη Μακεδονία αρκετοί υπάλληλοι αρνούνταν να διεκπεραιώσουν υποθέσεις με το πρόσχημα ότι δεν είχαν λάβει σφραγίδες. Αλλού βέβαια τα προβλήματα ήταν πολύ μεγαλύτερα, όπως στα νησιά του Αργοσαρωνικού, όπου επιβλήθηκε προσωρινή αναστολή οικοδομικών αδειών επειδή καταργήθηκε το παλαιό πολεοδομικό γραφείο της νομαρχίας Πειραιά. Στο μεταξύ μέσα στο φθινόπωρο – έναν χρόνο περίπου μετά τις εκλογές – θα αρχίσουν να μεταφέρονται αρμοδιότητες από τις παλαιές νομαρχίες και νυν περιφέρειες στους δήμους, ενώ ακόμη δεν έχουν ξεκαθαρίσει θέματα που έχουν να κάνουν με το προσωπικό αλλά και τα κονδύλια.
Για παράδειγμα, από το φθινόπωρο μεταφέρεται η αρμοδιότητα της μεταφοράς των μαθητών με κονδύλι 140 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων τα 84 εκατ. θα τα δώσουν οι περιφέρειες και τα 56 οι ΟΤΑ. Ωστόσο, επειδή στην Ελλάδα όλα γίνονται την τελευταία στιγμή, η ΚΕΔΚΕ αποφάσισε να αφήσει τα πράγματα ως έχουν, δηλαδή τις συμφωνίες με τα ΚΤΕΛ και τα ταξί, και, όταν κάθε μια από αυτές λήγει, να γίνεται μειοδοτικός διαγωνισμός από τον κάθε δήμαρχο.
Ωστόσο από την υπουργική απόφαση φαίνεται πως τα χρήματα ουδείς γνωρίζει αν θα φτάσουν για φέτος, ενώ σε κάποιες περιπτώσεις, λόγω της συγχώνευσης σχολείων, θα πρέπει οι δήμοι να κάνουν νέους διαγωνισμούς ώστε κανένα παιδί να μην αδυνατεί να πάει σχολείο. Μάλιστα οι δήμαρχοι αποφάσισαν, αν δεν βρεθεί ανάδοχος σε κάποιους διαγωνισμούς, να δίνονται χρήματα σε γονείς και κηδεμόνες προκειμένου να πηγαίνουν αυτοί τα παιδιά τους στα απομακρυσμένα σχολεία.
...κι αλλού περισσεύουν
Το θέμα του προσωπικού αποτελεί μείζον πρόβλημα για τους ΟΤΑ, καθώς αρκετοί βρέθηκαν με πλεονάζον προσωπικό και άλλοι με λιγότερο. Το πιο σημαντικό όμως είναι ότι σχεδόν από όλους τους δήμους λείπει εξειδικευμένο επιστημονικό προσωπικό, το οποίο θα τους βοηθούσε στην προσπάθεια που κάνουν για τη διοικητική τους αυτοτέλεια.
Πιο αναλυτικά σε αρκετούς δήμους μετά τη συνένωση διαπιστώθηκε ότι πλεονάζει προσωπικό, ενώ οι νέοι δήμοι δεν είναι σε θέση να καλύψουν το συνολικό κόστος μισθοδοσίας. Για παράδειγμα, καλλικρατικός δήμος της Εύβοιας, που προέκυψε από τη συνένωση πέντε δήμων, βρίσκεται με πλεόνασμα 200 εργαζομένων, μεταξύ των οποίων συμπεριλαμβάνονται και υπάλληλοι ορισμένου χρόνου.
Οι πληροφορίες λένε ακόμη ότι στον Δήμο Ζακύνθου, όπου όλοι οι δήμοι του νησιού ενώθηκαν σε έναν, βρέθηκαν τώρα να περισσεύουν στην πολεοδομία περίπου 70 μηχανικοί (!), υπερπολλαπλάσιοι από αυτούς που υπήρχαν πριν, φαινόμενο που συναντάται σε πολλούς νέους καλλικρατικούς δήμους.
Αντίστοιχα προβλήματα έχουν προκύψει και στις 82 εταιρείες ύδρευσης και αποχέτευσης που υπάρχουν στη χώρα και τώρα βρίσκονται στη φάση της συγχώνευσης. Το υπουργείο Εσωτερικών αναζητεί λύσεις δίνοντας έμφαση στις υποχρεωτικές μετατάξεις, οι οποίες όπως φαίνεται δεν θα αργήσουν να γίνουν, πιθανότατα μέσα στο 2012 και μετά την απογραφή των υπαλλήλων της Αυτοδιοίκησης.
Τώρα διορθώσεις
Μέσα σε όλα αυτά έρχονται και οι δημοτικές επιχειρήσεις, οι οποίες ακόμη δεν έχουν εκκαθαριστεί στο σύνολό τους και, όπως φαίνεται, επειδή υπάρχει 12.000 κόσμος σε αυτές, θα αργήσουν να κλείσουν ή να συγχωνευτούν, τουλάχιστον για έναν χρόνο ακόμη.
Το υπουργείο Εσωτερικών, με το νομοσχέδιο που κατέθεσε στη Βουλή για τους μετανάστες, επιδιώκει να βρει λύσεις σε προβλήματα των ΟΤΑ που προέκυψαν με την εφαρμογή του «Καλλικράτη». Μεταξύ αυτών:
- η αντιμετώπιση των αναγκών σε προσωπικό και μέσα για την άσκηση αρμοδιοτήτων που μεταφέρθηκαν από το υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων στην Περιφέρεια Αττικής,
- η συνέχιση της λειτουργίας δομών κοινωνικής προστασίας,
- η ίδρυση και η λειτουργία δημοτικών παιδικών και βρεφονηπιακών σταθμών,
- η στελέχωση του γραφείου του περιφερειάρχη,
- η διευκόλυνση δημοτικών συμβούλων που εργάζονται ή κατοικούν σε νησιά για να συμμετάσχουν στις συνεδριάσεις του δημοτικού συμβουλίου,
- η μεταφορά των μαθητών της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης,
- η τμηματική εξόφληση υποχρεώσεων δήμων ή περιφερειών σε προμηθευτές τους
- και η δυνατότητα υπαλλήλων των ΟΤΑ πρώτου βαθμού να παραμένουν στην υπηρεσία μέχρι τη συμπλήρωση του 65ου έτους ηλικίας τους.
Οι αδικημένοι της διοικητικής μεταρρύθμισης
Πάντως οι μεγαλύτεροι αδικημένοι από τη διοικητική μεταρρύθμιση που λέγεται «Καλλικράτης» είναι οι περιφερειάρχες, οι οποίοι, αντί για αρμοδιότητες, είδαν δίπλα τους να διορίζονται από την κυβέρνηση οι γενικοί γραμματείς της περιφέρειας, που μαζί με τους δημάρχους
έχουν μαζέψει τις περισσότερες και ουσιαστικές αρμοδιότητες.
Μάλιστα λέγεται μετ’ επιτάσεως ότι οι περιφερειάρχες ακόμη δεν έχουν... συνέλθει από την αφαίμαξη των αρμοδιοτήτων από τους ΟΤΑ και προσπαθούν να κάνουν μια καινούργια αρχή. Ουσιαστικά οι μόνες αρμοδιότητες που έχουν είναι το κτηματολόγιο, η διαχείριση των απορριμμάτων και μέρος του ΕΣΠΑ, από το οποίο, όπως φαίνεται, η κυβέρνηση θα κοιτάξει να κρατήσει τη μερίδα του λέοντος για τον εαυτό της, καθώς ακόμη δεν έχει ξεκαθαρίσει
το κονδύλι που θα πάει στις περιφέρειες. Η αλήθεια πάντως είναι ότι, με βάση τον χρόνο που είχαν στη διάθεσή τους οι διάφορες δημόσιες υπηρεσίες για να προετοιμαστούν για τον «Καλλικράτη», πάλι καλά που οι δήμοι σήμερα λειτουργούν έστω και υποτυπωδώς...
http://www.topontiki.gr
Αλλού λείπουν...
Πιο αναλυτικά στο θέμα των αρμοδιοτήτων οι σοβαρότερες επιπλοκές εντοπίζονται στις πολεοδομίες, στις οποίες αυτό που έχει αλλάξει ουσιαστικά είναι μόνο οι... πινακίδες στα κτήρια όπου στεγάζονται. Πολεοδομικά γραφεία νομαρχιακής αυτοδιοίκησης έχουν μετονομαστεί σε δημοτικά πολεοδομικά γραφεία. Ανάλογα με τις ιδιαιτερότητες κάθε περιοχής εντοπίζονται και διαφορετικής φύσεως προβλήματα.
Για παράδειγμα, πέρα από την έλλειψη προσωπικού, που έχει ήδη επισημανθεί, στη Μακεδονία αρκετοί υπάλληλοι αρνούνταν να διεκπεραιώσουν υποθέσεις με το πρόσχημα ότι δεν είχαν λάβει σφραγίδες. Αλλού βέβαια τα προβλήματα ήταν πολύ μεγαλύτερα, όπως στα νησιά του Αργοσαρωνικού, όπου επιβλήθηκε προσωρινή αναστολή οικοδομικών αδειών επειδή καταργήθηκε το παλαιό πολεοδομικό γραφείο της νομαρχίας Πειραιά. Στο μεταξύ μέσα στο φθινόπωρο – έναν χρόνο περίπου μετά τις εκλογές – θα αρχίσουν να μεταφέρονται αρμοδιότητες από τις παλαιές νομαρχίες και νυν περιφέρειες στους δήμους, ενώ ακόμη δεν έχουν ξεκαθαρίσει θέματα που έχουν να κάνουν με το προσωπικό αλλά και τα κονδύλια.
Για παράδειγμα, από το φθινόπωρο μεταφέρεται η αρμοδιότητα της μεταφοράς των μαθητών με κονδύλι 140 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων τα 84 εκατ. θα τα δώσουν οι περιφέρειες και τα 56 οι ΟΤΑ. Ωστόσο, επειδή στην Ελλάδα όλα γίνονται την τελευταία στιγμή, η ΚΕΔΚΕ αποφάσισε να αφήσει τα πράγματα ως έχουν, δηλαδή τις συμφωνίες με τα ΚΤΕΛ και τα ταξί, και, όταν κάθε μια από αυτές λήγει, να γίνεται μειοδοτικός διαγωνισμός από τον κάθε δήμαρχο.
Ωστόσο από την υπουργική απόφαση φαίνεται πως τα χρήματα ουδείς γνωρίζει αν θα φτάσουν για φέτος, ενώ σε κάποιες περιπτώσεις, λόγω της συγχώνευσης σχολείων, θα πρέπει οι δήμοι να κάνουν νέους διαγωνισμούς ώστε κανένα παιδί να μην αδυνατεί να πάει σχολείο. Μάλιστα οι δήμαρχοι αποφάσισαν, αν δεν βρεθεί ανάδοχος σε κάποιους διαγωνισμούς, να δίνονται χρήματα σε γονείς και κηδεμόνες προκειμένου να πηγαίνουν αυτοί τα παιδιά τους στα απομακρυσμένα σχολεία.
...κι αλλού περισσεύουν
Το θέμα του προσωπικού αποτελεί μείζον πρόβλημα για τους ΟΤΑ, καθώς αρκετοί βρέθηκαν με πλεονάζον προσωπικό και άλλοι με λιγότερο. Το πιο σημαντικό όμως είναι ότι σχεδόν από όλους τους δήμους λείπει εξειδικευμένο επιστημονικό προσωπικό, το οποίο θα τους βοηθούσε στην προσπάθεια που κάνουν για τη διοικητική τους αυτοτέλεια.
Πιο αναλυτικά σε αρκετούς δήμους μετά τη συνένωση διαπιστώθηκε ότι πλεονάζει προσωπικό, ενώ οι νέοι δήμοι δεν είναι σε θέση να καλύψουν το συνολικό κόστος μισθοδοσίας. Για παράδειγμα, καλλικρατικός δήμος της Εύβοιας, που προέκυψε από τη συνένωση πέντε δήμων, βρίσκεται με πλεόνασμα 200 εργαζομένων, μεταξύ των οποίων συμπεριλαμβάνονται και υπάλληλοι ορισμένου χρόνου.
Οι πληροφορίες λένε ακόμη ότι στον Δήμο Ζακύνθου, όπου όλοι οι δήμοι του νησιού ενώθηκαν σε έναν, βρέθηκαν τώρα να περισσεύουν στην πολεοδομία περίπου 70 μηχανικοί (!), υπερπολλαπλάσιοι από αυτούς που υπήρχαν πριν, φαινόμενο που συναντάται σε πολλούς νέους καλλικρατικούς δήμους.
Αντίστοιχα προβλήματα έχουν προκύψει και στις 82 εταιρείες ύδρευσης και αποχέτευσης που υπάρχουν στη χώρα και τώρα βρίσκονται στη φάση της συγχώνευσης. Το υπουργείο Εσωτερικών αναζητεί λύσεις δίνοντας έμφαση στις υποχρεωτικές μετατάξεις, οι οποίες όπως φαίνεται δεν θα αργήσουν να γίνουν, πιθανότατα μέσα στο 2012 και μετά την απογραφή των υπαλλήλων της Αυτοδιοίκησης.
Τώρα διορθώσεις
Μέσα σε όλα αυτά έρχονται και οι δημοτικές επιχειρήσεις, οι οποίες ακόμη δεν έχουν εκκαθαριστεί στο σύνολό τους και, όπως φαίνεται, επειδή υπάρχει 12.000 κόσμος σε αυτές, θα αργήσουν να κλείσουν ή να συγχωνευτούν, τουλάχιστον για έναν χρόνο ακόμη.
Το υπουργείο Εσωτερικών, με το νομοσχέδιο που κατέθεσε στη Βουλή για τους μετανάστες, επιδιώκει να βρει λύσεις σε προβλήματα των ΟΤΑ που προέκυψαν με την εφαρμογή του «Καλλικράτη». Μεταξύ αυτών:
- η αντιμετώπιση των αναγκών σε προσωπικό και μέσα για την άσκηση αρμοδιοτήτων που μεταφέρθηκαν από το υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων στην Περιφέρεια Αττικής,
- η συνέχιση της λειτουργίας δομών κοινωνικής προστασίας,
- η ίδρυση και η λειτουργία δημοτικών παιδικών και βρεφονηπιακών σταθμών,
- η στελέχωση του γραφείου του περιφερειάρχη,
- η διευκόλυνση δημοτικών συμβούλων που εργάζονται ή κατοικούν σε νησιά για να συμμετάσχουν στις συνεδριάσεις του δημοτικού συμβουλίου,
- η μεταφορά των μαθητών της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης,
- η τμηματική εξόφληση υποχρεώσεων δήμων ή περιφερειών σε προμηθευτές τους
- και η δυνατότητα υπαλλήλων των ΟΤΑ πρώτου βαθμού να παραμένουν στην υπηρεσία μέχρι τη συμπλήρωση του 65ου έτους ηλικίας τους.
Οι αδικημένοι της διοικητικής μεταρρύθμισης
Πάντως οι μεγαλύτεροι αδικημένοι από τη διοικητική μεταρρύθμιση που λέγεται «Καλλικράτης» είναι οι περιφερειάρχες, οι οποίοι, αντί για αρμοδιότητες, είδαν δίπλα τους να διορίζονται από την κυβέρνηση οι γενικοί γραμματείς της περιφέρειας, που μαζί με τους δημάρχους
έχουν μαζέψει τις περισσότερες και ουσιαστικές αρμοδιότητες.
Μάλιστα λέγεται μετ’ επιτάσεως ότι οι περιφερειάρχες ακόμη δεν έχουν... συνέλθει από την αφαίμαξη των αρμοδιοτήτων από τους ΟΤΑ και προσπαθούν να κάνουν μια καινούργια αρχή. Ουσιαστικά οι μόνες αρμοδιότητες που έχουν είναι το κτηματολόγιο, η διαχείριση των απορριμμάτων και μέρος του ΕΣΠΑ, από το οποίο, όπως φαίνεται, η κυβέρνηση θα κοιτάξει να κρατήσει τη μερίδα του λέοντος για τον εαυτό της, καθώς ακόμη δεν έχει ξεκαθαρίσει
το κονδύλι που θα πάει στις περιφέρειες. Η αλήθεια πάντως είναι ότι, με βάση τον χρόνο που είχαν στη διάθεσή τους οι διάφορες δημόσιες υπηρεσίες για να προετοιμαστούν για τον «Καλλικράτη», πάλι καλά που οι δήμοι σήμερα λειτουργούν έστω και υποτυπωδώς...
http://www.topontiki.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου