«Δεκάδες χιλιάδες εργαζόμενοι έχουν χάσει τη δουλειά τους, οι υπάρχουσες θέσεις εργασίας απειλούνται άμεσα, ο κλάδος της πνευματικής, καλλιτεχνικής και εν γένει πολιτιστικής παραγωγής στην Ελλάδα οδηγείται με μαθηματική ακρίβεια σε κατάρρευση...» Με τα λόγια αυτά, κλείνουν ανοικτή επιστολή που απευθύνουν 14 Οργανισμοί Συλλογικής Διαχείρισης και Προστασίας Πνευματικής Ιδιοκτησίας και Συγγενικών Δικαιωμάτων προς την κυβέρνηση, τον Τύπο, τα ΜΜΕ και τον Έλληνα πολίτη, αποδίδοντας την «κατάρρευση» στην εξέλιξη της τεχνολογίας στην ηλεκτρονική επικοινωνία και δη, στην πειρατεία μέσω Διαδικτύου.
H κραυγή διαμαρτυρίας δημοσιεύεται στο «αδελφό» vortal In.gr Ψυχαγωγία.
Η συζήτηση ξεκινά με βασικό αποδεικτικό στοιχείο, μεταξύ άλλων, τα ευρήματα έρευνας της ΑΕΠΙ, σύμφωνα με την οποία 280.000 ελληνικά και ξένα μουσικά έργα, 5.000 ελληνικές και ξένες κινηματογραφικές ταινίες, 970 προγράμματα λογισμικού (software), 750 ηλεκτρονικά παιχνίδια και 1150 ηλεκτρονικά βιβλία (e-book) διατίθενται δωρεάν στους επισκέπτες ενός δημοφιλούς φόρουμ, σάιτ με μεγάλη επισκεψιμότητα. Το περιεχόμενο διακινείται χωρίς την άδεια των αντίστοιχων δημιουργών – δικαιούχων και χωρίς την καταβολή οποιουδήποτε οικονομικού ανταλλάγματος.
Διαβάστε την Ανοικτή Επιστολή και δείτε ποιοι την συνυπογράφουν
Τα αιτήματα των 14 Οργανισμών είναι τα ακόλουθα:
1. «Νόμιμο Internet»: να έχουν οι χρήστες του Internet πρόσβαση στα πνευματικά έργα, χωρίς να παραβιάζουν τα πνευματικά και συγγενικά δικαιώματα των δημιουργών και παραγωγών τους.
2. Να δημιουργήσει το Κράτος ένα αναβαθμισμένο, διευρυμένο και εκσυγχρονισμένο σε σχέση με το υφιστάμενο νομικό πλαίσιο, προχωρώντας στην κατάλληλη νομοθετική ρύθμιση με τη συνεργασία των συναρμοδίων Υπουργείων και των Οργανισμών Συλλογικής Διαχείρισης πνευματικών και συγγενικών δικαιωμάτων.
3. Να εισαχθεί το μάθημα της Πνευματικής Ιδιοκτησίας σε όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης για την ενημέρωση, εκπαίδευση και ευαισθητοποίηση των μαθητών, που ήδη από πολύ νεαρή ηλικία είναι χρήστες του Ιnternet.
Στην αντίπερα όχθη
Τι έχει όμως συμβεί στην ελληνική και διεθνή σκηνή;
Είναι πράγματι το Ίντερνετ μια αδυσώπητη απειλή για την πνευματική δημιουργία;
Συμφωνούν όλοι οι καλλιτέχνες;
Έχουν μόνον οι μεγάλοι καλλιτέχνες τη δυνατότητα να πειραματίζονται με το Ίντερνετ ως το νέο μέσο διάθεσης των έργων τους, χωρίς να απειλείται το βασικό μέσο διαβίωσής τους;
Δικαιολογείται η πειρατεία σε ατομικό επίπεδο από το δυσθεώρητα υψηλό κόστος των έργων (μουσικής και ταινιών) όπως απαντούν οι «πειρατές» και τι συνέβη όταν καταξιωμένοι Έλληνες και ξένοι καλλιτέχνες επέβαλλαν στην δισκογραφική τους εταιρεία να ρίξει τις τιμές;
Είναι γεγονός ότι οι πωλήσεις μουσικής μειώθηκαν από την πειρατεία;
Πώς εξηγείται η επιτυχία του διαδικτυακού δισκοπωλείου της Apple, μιας εταιρείας που έχει κατασκευάσει όχι μόνο το δημοφιλέστερο φορητό μέσο αναπαραγωγής, το iPod αλλά και μιας εταιρείας που έχει κατορθώσει να εγγυηθεί έσοδα και να πείσει τις μεγαλύτερες δισκογραφικές εταιρείες του κόσμου να διαθέσουν στο Διαδίκτυο μέσω του iTunes Music Store το πλήρες ρεπερτόριό τους χωρίς καν προστασία από την αντιγραφή (DRM) στις ΗΠΑ και σε υψηλότερη κατά 30% τιμή από τον Ιανουάριο του 2009;
Πώς έχει κατορθώσει να πουλήσει 6 δισεκατομμύρια τραγούδια έως τον Ιανουάριο 2009;
Μήπως οι άδειες Creative Commons προσαρμόζουν το μοντέλο διάθεσης στην σημερινή εποχή και ουσιαστικά επιστρέφουν στους ίδιους τους καλλιτέχνες από τους ενδιάμεσους διαχειριστές τον έλεγχο της διακίνησης των πνευματικών τους έργων και μπορούν να διασφαλίσουν την βιωσιμότητά τους χωρίς να πλήξουν την δημιουργία παράγωγων έργων;
Δείτε την εύγλωττη παρουσίαση του διακεκριμένου καθηγητή νομικής Laurence Lessig, στην οποία εξηγεί με μοναδικό τρόπο πόσο έχει αλλάξει το τοπίο του copyright από το 1774 μέχρι σήμερα και δείτε σε τι ομοιάζουν οι άδειες Creative Commons με την ταινία Τα Ξυπνήματα «Σκεφτείτε διαφορετικά» για την Πνευματική Ιδιοκτησία, κατά τον Λόρενς Λέσσιγκ Οι άδειες Creative Commons στην Ελλάδα
Είναι ο νόμος των Τριών Χτυπημάτων που υιοθετήθηκε φέτος στην Γαλλία -ο εξοστρακισμός από το Ίντερνετ για ένα χρόνο όσων χρηστών πιάνονται τρεις φορές να κατεβάζουν πειρατικό υλικό - η λύση στο πρόβλημα που τόσο απελπισμένα επιζητούν οι Έλληνες καλλιτέχνες;
Ποιος είναι ο ρόλος των ιντερνετικών μέσων, όπως τα δημοφιλή σάιτ βίντεο (π.χ. YouTube, MTV), των διαδικτυακών δισκοπωλείων που πωλούν τα έργα των καλλιτεχνών είτε μέσω PC, είτε μέσω κινητού, πώς και πόσο αποζημιώνονται οι καλλιτέχνες από τη διάθεση των έργων τους;
Ποια είναι η συμφωνία που έχει το Amazon με τους συγγραφείς για τη διάθεση των ψηφιακών εκδόσεων των βιβλίων τους μέσω του πρωτοποριακού του αναγνώστη Kindle;
Σε ποιον διακανονισμό επιχειρεί να καταλήξει το Google με τους συγγραφείς και των δικαιούχους δικαιωμάτων βιβλίων για την ψηφιοποίηση των βιβλίων τους;
Τέλος, ποιο είναι το μαγικό φίλτρο που θα κατευνάσει τις, δίκαιες αν μη τι άλλο, αξιώσεις των πνευματικών δημιουργών στην Ελλάδα και τον κόσμο;
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου