Εντελώς ξαφνικά μάθαμε ότι γκρεμίζεται η σιδερένια γέφυρα στο Παλιούρι, δίπλα στο Καστρί, του Δήμου Μακρακώμης. Ψάχνοντας διαβάζουμε ότι η γέφυρα κατασκευάστηκε πριν εκατόν πενήντα χρόνια από τον τότε τσιφλικά της περιοχής Κωνσταντίνο Τσάλη με την τεχνολογία των κατασκευών του Άιφελ(1832-1923). Ήταν η εποχή του πασίγνωστου Γάλλου μηχανικού αρχιτέκτονα, που ξεκίνησε και έγινε γνωστός κατασκευάζοντας γέφυρες με την άριστη τεχνογνωσία του στις σιδηροκατασκευές
Αυτή η γέφυρα άντεξε πλημμύρες και πλημμύρες του Σπερχειού και ήταν από τις λίγες γέφυρες που άντεξαν στη μεγάλη πλημμύρα του 1997, όταν καταστράφηκαν οι πολύ νεότερες γέφυρες του ποταμού. Τώρα η διάβρωση που υπέστη από την πολυκαιρία την έκανε ανασφαλή για τη διέλευση των οχημάτων.
Σε κάθε περίπτωση αφορά ένα ιστορικό και πολιτιστικό στοιχείο της περιοχής και του Σπερχειού, μια ιδιαίτερη κατασκευή. Θα μπορούσε να διατηρηθεί ως πεζογέφυρα, να αξιοποιηθεί στα πλαίσια της ανάδειξης πεζοπορικών και ποδηλατικών διαδρομών δίπλα στο ποτάμι και να συνδυαστεί με το διπλανό αισθητικό πλατανόδασος και να κατασκευαστεί δίπλα η καινούργια για την ασφαλή διέλευση των τροχοφόρων και των αγροτικών μηχανημάτων.
Το συμπέρασμα είναι ότι απαξιώνουμε γκρεμίζοντας τα παλιά με ευκολία. Και το ερώτημα επίσης είναι, ποιος είναι ο αρμόδιος να κρίνει τι πρέπει να διασωθεί και τι όχι από τα πολιτιστικά και ιστορικά στοιχεία της περιοχής μας. Στη συγκεκριμένη περίπτωση, έγινε κάποιο ερώτημα και ποια ήταν η απάντηση από τις αρμόδιες υπηρεσίες; Κι αν δεν έγινε, γιατί; Τι λέει ο Δήμος Μακρακώμης, που σίγουρα θα θέλει να διατηρήσει την ιστορική και πολιτιστική κληρονομιά της περιοχής, η οποία είναι στενά δεμένη με τον ποταμό; Τι λένε οι αρμόδιες υπηρεσίες της Περιφέρειας; Τι αναφέρει η μελέτη κατασκευής του έργου αναφορικά με το γκρέμισμα της γέφυρας; Μήπως τους ενδιέφερε μόνο το κόστος αποκαθήλωσης;
Τι έχει μείνει τελικά από το παρελθόν του Σπερχειού; Η γέφυρα της Αλαμάνας, η γέφυρα Μακρακώμης – Σπερχειάδας, η γέφυρα του Ασωπού, οι νερόμυλοι, το παραποτάμιο πλατανόδασος και τόσα άλλα αποτελούν πια παρελθόν.
Και τώρα η Γέφυρα του Παλιουρίου. Κρίμα…
Στέφανος Σταμέλλος
Αυτή η γέφυρα άντεξε πλημμύρες και πλημμύρες του Σπερχειού και ήταν από τις λίγες γέφυρες που άντεξαν στη μεγάλη πλημμύρα του 1997, όταν καταστράφηκαν οι πολύ νεότερες γέφυρες του ποταμού. Τώρα η διάβρωση που υπέστη από την πολυκαιρία την έκανε ανασφαλή για τη διέλευση των οχημάτων.
Σε κάθε περίπτωση αφορά ένα ιστορικό και πολιτιστικό στοιχείο της περιοχής και του Σπερχειού, μια ιδιαίτερη κατασκευή. Θα μπορούσε να διατηρηθεί ως πεζογέφυρα, να αξιοποιηθεί στα πλαίσια της ανάδειξης πεζοπορικών και ποδηλατικών διαδρομών δίπλα στο ποτάμι και να συνδυαστεί με το διπλανό αισθητικό πλατανόδασος και να κατασκευαστεί δίπλα η καινούργια για την ασφαλή διέλευση των τροχοφόρων και των αγροτικών μηχανημάτων.
Το συμπέρασμα είναι ότι απαξιώνουμε γκρεμίζοντας τα παλιά με ευκολία. Και το ερώτημα επίσης είναι, ποιος είναι ο αρμόδιος να κρίνει τι πρέπει να διασωθεί και τι όχι από τα πολιτιστικά και ιστορικά στοιχεία της περιοχής μας. Στη συγκεκριμένη περίπτωση, έγινε κάποιο ερώτημα και ποια ήταν η απάντηση από τις αρμόδιες υπηρεσίες; Κι αν δεν έγινε, γιατί; Τι λέει ο Δήμος Μακρακώμης, που σίγουρα θα θέλει να διατηρήσει την ιστορική και πολιτιστική κληρονομιά της περιοχής, η οποία είναι στενά δεμένη με τον ποταμό; Τι λένε οι αρμόδιες υπηρεσίες της Περιφέρειας; Τι αναφέρει η μελέτη κατασκευής του έργου αναφορικά με το γκρέμισμα της γέφυρας; Μήπως τους ενδιέφερε μόνο το κόστος αποκαθήλωσης;
Τι έχει μείνει τελικά από το παρελθόν του Σπερχειού; Η γέφυρα της Αλαμάνας, η γέφυρα Μακρακώμης – Σπερχειάδας, η γέφυρα του Ασωπού, οι νερόμυλοι, το παραποτάμιο πλατανόδασος και τόσα άλλα αποτελούν πια παρελθόν.
Και τώρα η Γέφυρα του Παλιουρίου. Κρίμα…
Στέφανος Σταμέλλος
Ποιος έδωσε την εντολή να καταστρέψουν την γέφυρα;
ΑπάντησηΔιαγραφήΣε ποιου τσέπη θα μπουν τα λεφτά απ την πώληση των σιδήρων;