Το 2012 στις 28 χώρες της Ευρωπαικής Ένωσης τουλάχιστον 319 παιδιά (ηλικιακή ομάδα μέχρι 14 ετών), σκοτώθηκαν μέσα σε αυτοκίνητα. Στην ΕΕ κατά μέσο όρο, 4 παιδιά σκοτώθηκαν μέσα σε αυτοκίνητα ανά εκατομμύριο παιδιών.
Αλλά τα παιδιά δεν έχουν το ίδιο επίπεδο ασφάλειας παντού στην Ευρώπη. Ως επιβάτες αυτοκίνητου τα παιδιά στην Ελλάδα έχουν 15 φορές μεγαλύτερη πιθανότητα να σκοτωθούν σε σχέση με τους Ελβετούς συνομηλίκους τους.
Όπως βλέπουμε στον πίνακα με τα στοιχεία όλων των χωρών της Ευρώπης που γνωστοποίησε το Ευρωπαικό Συμβούλιο Ασφάλειας των Μεταφορών η Ελλάδα βρέθηκε και σ αυτή την κατηγορία στη χειρότερη θέση στην Ευρώπη. Σε σημαντικό βαθμό η κατάσταση αυτή οφείλεται στη μη χρήση κατάλληλου παιδικού καθίσματος για παιδιά μεχρι 12 ετών (ή ύψους μέχρι 150 cm) αλλά και στην μεταφορά παιδιών στο μπροστινό κάθισμα ή στην αγκαλιά της μητέρας τους.
Η μεταφορά των παιδιών κάτω απ αυτές τις συνθήκες αυξάνει δραματικά την πιθανότητα θανάτου η σοβαρού τραυματισμού ακόμα και σε συγκρούσεις με μικρές ταχύτητες δεδομένου ότι το παιδί μπορεί να εκτοξευθεί ή να συνθλιβεί λειτουργώντας σαν μέσο προστασίας του ατόμου που το κρατάει αγκαλιά.
Άλλοι μπόρεσαν να περιορίσουν το κακό!
Η Σλοβενία κατά τα τελευταία δέκα χρόνια εφάρμοσε ένα μίγμα πολιτικής με διάφορα μέτρα που αφορούσαν τη νομοθεσία, την εκπαίδευση και τις υποδομές για να αντιμετωπίσει τον υψηλότερο κίνδυνο θανάτου παιδιών μέσα στα αυτοκίνητα στη χώρα συγκριτικά με άλλες χώρες της ΕΕ. Μαζί με την αυστηρή νομοθεσία, η «εκστρατεία Armadillo» και άλλες πρωτοβουλίες είχαν σαν στόχο τους γονείς και τα παιδιά στα σχολεία και στους παιδικούς σταθμούς. «Σαν αποτέλεσμα, η χρήση συστημάτων συγκράτησης παιδιών αυξήθηκε από 58% το 2005 σε 94% το 2011. Υπάρχουν ακόμα, πολλά να γίνουν αν η Σλοβενία θέλει να φθάσει το επίπεδο των χωρών με τις καλύτερες επιδόσεις.» Vesna Marinko, Road Safety Authority, Slovenia.
Η Οδηγία 2003/20 της Ευρωπαικής Επιτροπής απαιτεί ότι όλα τα παιδιά έως 150 cm ύψος πρέπει να χρησιμοποιούν ένα σύστημα συγκράτησης σύμφωνο με το πρότυπο κανονισμού UNECE 44.03 αντίστοιχο με το ύψος τους. Ακόμη η χρήση των κατάλληλων συστημάτων συγκράτησης διαφέρει σε μεγάλο βαθμό σε ολόκληρη την Ευρώπη και η μη σωστή χρησιμοποίηση τους είναι υψηλή, με αποτέλεσμα να μην αξιοποιούνται τα οφέλη ασφάλειας που παρέχουν τα συστήματα συγκράτησης παιδιών.
Στην Ιρλανδία για να αντιμετωπίσει το πρόβλημα της εσφαλμένης τοποθέτησης παιδικών καθισμάτων αυτοκινήτων, η Road Safety Authority σαν μέρος της «Εκστρατείας για την Ασφάλεια του Παιδιού μέσα στα αυτοκίνητα», δημιούργησε την δράση στο δρόμο «Έλεγξε ότι ταιριάζει» σε διάφορα μέρη της χώρας δύο φορές ετησίως κατά τα τελευταία πέντε χρόνια.
«Οι γονείς και οι κηδεμόνες καλούνται να επισκεφθούν την επίδειξη στο δρόμο και να ελεγχθεί το κάθισμα του αυτοκινήτου τους από ένα εμπειρογνώμονα. Σε πέντε χρόνια, πάνω από 5000 παιδικά καθίσματα αυτοκινήτων έχουν ελεγχθεί από τους εμπειρογνώμονες και τα αποτελέσματα ήταν εξαιρετικά ανησυχητικά – καθώς, υπερβολικά πολλά, 3 από τα 4 καθίσματα μπορεί να τοποθετούνταν λανθασμένα. Φέτος, η RSA ξεκινά μια μόνιμη δράση « Έλεγξε ότι ταιριάζει » που θα επισκεφθεί διάφορες τοποθεσίες σε όλη τη χώρα 3 ημέρες την εβδομάδα, 50 εβδομάδες ετησίως.» Michael Rowland, Road Safety Authority, Ireland.
To παιδικό κάθισμα με μέτωπο προς τα πίσω προσφέρει υψηλότερο επίπεδο ασφάλειας από αυτό με μέτωπο προς τα εμπρός. Προς το παρόν, τα μέσα συγκράτησης με μέτωπο προς τα πίσω χρησιμοποιούνται στις σκανδιναβικές χώρες μέχρι την ηλικία των 3 ή 4 ετών, ενώ στην υπόλοιπη Ευρώπη τα παιδιά ταξιδεύουν με μέτωπο προς τα εμπρός ήδη από την ηλικία ενός έτους ή και λιγότερο. Σκανδιναβικού τύπου, καθίσματα με πίσω μέτωπο για παιδιά μέχρι 4 ετών (18 κιλά) αρχίζουν σιγά σιγά να είναι διαθέσιμα στην υπόλοιπη Ευρώπη.
«Η τιμή των συστημάτων συγκράτησης για παιδιά είναι δυστυχώς συχνά απαγορευτική λαμβάνοντας υπόψη μεταξύ άλλων, ότι οι οικογένειες συχνά έχουν δύο παιδιά και χρειάζονται καθίσματα σε περισσότερα από ένα αυτοκίνητο. Η ASAPS, η Ιταλική Ένωση αστυνομικών ως εκ τούτου, ζήτησε πρόσφατα από τις ιταλικές αρχές να υποστηρίξουν την αγορά από δεύτερο χέρι για παιδικά καθίσματα, παρέχοντας τον έλεγχο της ασφάλειά τους. Η ASAPS επίσης ζητά οι πολιτικές που αποσκοπούν στην υποστήριξη των οικογενειών να πρέπει να υιοθετήσουν μια μείωση στο ΦΠΑ στην τιμή των καθισμάτων». Lucia Pennisi, Automobile Club Italy.
Η Οδηγία 77/388/EEC της Ευρωπαικής Ένωσης κάνει πιο προσιτά τα μέσα συγκράτησης περιλαμβάνοντας τα στην κατηγορία «απαραίτητα» προιόντα στα οποία ο ΦΠΑ μπορεί να μειωθεί μόλις στο 5%. Μόνο τρία κράτη μέλη της Ευρωπαικής Ενωσης – η Ιρλανδία, η Πορτογαλία και το Ηνωμένο Βασίλειο – πέρασαν το όφελος ενός μειωμένου ΦΠΑ στους καταναλωτές.
Πηγή
Αλλά τα παιδιά δεν έχουν το ίδιο επίπεδο ασφάλειας παντού στην Ευρώπη. Ως επιβάτες αυτοκίνητου τα παιδιά στην Ελλάδα έχουν 15 φορές μεγαλύτερη πιθανότητα να σκοτωθούν σε σχέση με τους Ελβετούς συνομηλίκους τους.
Όπως βλέπουμε στον πίνακα με τα στοιχεία όλων των χωρών της Ευρώπης που γνωστοποίησε το Ευρωπαικό Συμβούλιο Ασφάλειας των Μεταφορών η Ελλάδα βρέθηκε και σ αυτή την κατηγορία στη χειρότερη θέση στην Ευρώπη. Σε σημαντικό βαθμό η κατάσταση αυτή οφείλεται στη μη χρήση κατάλληλου παιδικού καθίσματος για παιδιά μεχρι 12 ετών (ή ύψους μέχρι 150 cm) αλλά και στην μεταφορά παιδιών στο μπροστινό κάθισμα ή στην αγκαλιά της μητέρας τους.
Η μεταφορά των παιδιών κάτω απ αυτές τις συνθήκες αυξάνει δραματικά την πιθανότητα θανάτου η σοβαρού τραυματισμού ακόμα και σε συγκρούσεις με μικρές ταχύτητες δεδομένου ότι το παιδί μπορεί να εκτοξευθεί ή να συνθλιβεί λειτουργώντας σαν μέσο προστασίας του ατόμου που το κρατάει αγκαλιά.
Άλλοι μπόρεσαν να περιορίσουν το κακό!
Η Σλοβενία κατά τα τελευταία δέκα χρόνια εφάρμοσε ένα μίγμα πολιτικής με διάφορα μέτρα που αφορούσαν τη νομοθεσία, την εκπαίδευση και τις υποδομές για να αντιμετωπίσει τον υψηλότερο κίνδυνο θανάτου παιδιών μέσα στα αυτοκίνητα στη χώρα συγκριτικά με άλλες χώρες της ΕΕ. Μαζί με την αυστηρή νομοθεσία, η «εκστρατεία Armadillo» και άλλες πρωτοβουλίες είχαν σαν στόχο τους γονείς και τα παιδιά στα σχολεία και στους παιδικούς σταθμούς. «Σαν αποτέλεσμα, η χρήση συστημάτων συγκράτησης παιδιών αυξήθηκε από 58% το 2005 σε 94% το 2011. Υπάρχουν ακόμα, πολλά να γίνουν αν η Σλοβενία θέλει να φθάσει το επίπεδο των χωρών με τις καλύτερες επιδόσεις.» Vesna Marinko, Road Safety Authority, Slovenia.
Η Οδηγία 2003/20 της Ευρωπαικής Επιτροπής απαιτεί ότι όλα τα παιδιά έως 150 cm ύψος πρέπει να χρησιμοποιούν ένα σύστημα συγκράτησης σύμφωνο με το πρότυπο κανονισμού UNECE 44.03 αντίστοιχο με το ύψος τους. Ακόμη η χρήση των κατάλληλων συστημάτων συγκράτησης διαφέρει σε μεγάλο βαθμό σε ολόκληρη την Ευρώπη και η μη σωστή χρησιμοποίηση τους είναι υψηλή, με αποτέλεσμα να μην αξιοποιούνται τα οφέλη ασφάλειας που παρέχουν τα συστήματα συγκράτησης παιδιών.
Στην Ιρλανδία για να αντιμετωπίσει το πρόβλημα της εσφαλμένης τοποθέτησης παιδικών καθισμάτων αυτοκινήτων, η Road Safety Authority σαν μέρος της «Εκστρατείας για την Ασφάλεια του Παιδιού μέσα στα αυτοκίνητα», δημιούργησε την δράση στο δρόμο «Έλεγξε ότι ταιριάζει» σε διάφορα μέρη της χώρας δύο φορές ετησίως κατά τα τελευταία πέντε χρόνια.
«Οι γονείς και οι κηδεμόνες καλούνται να επισκεφθούν την επίδειξη στο δρόμο και να ελεγχθεί το κάθισμα του αυτοκινήτου τους από ένα εμπειρογνώμονα. Σε πέντε χρόνια, πάνω από 5000 παιδικά καθίσματα αυτοκινήτων έχουν ελεγχθεί από τους εμπειρογνώμονες και τα αποτελέσματα ήταν εξαιρετικά ανησυχητικά – καθώς, υπερβολικά πολλά, 3 από τα 4 καθίσματα μπορεί να τοποθετούνταν λανθασμένα. Φέτος, η RSA ξεκινά μια μόνιμη δράση « Έλεγξε ότι ταιριάζει » που θα επισκεφθεί διάφορες τοποθεσίες σε όλη τη χώρα 3 ημέρες την εβδομάδα, 50 εβδομάδες ετησίως.» Michael Rowland, Road Safety Authority, Ireland.
To παιδικό κάθισμα με μέτωπο προς τα πίσω προσφέρει υψηλότερο επίπεδο ασφάλειας από αυτό με μέτωπο προς τα εμπρός. Προς το παρόν, τα μέσα συγκράτησης με μέτωπο προς τα πίσω χρησιμοποιούνται στις σκανδιναβικές χώρες μέχρι την ηλικία των 3 ή 4 ετών, ενώ στην υπόλοιπη Ευρώπη τα παιδιά ταξιδεύουν με μέτωπο προς τα εμπρός ήδη από την ηλικία ενός έτους ή και λιγότερο. Σκανδιναβικού τύπου, καθίσματα με πίσω μέτωπο για παιδιά μέχρι 4 ετών (18 κιλά) αρχίζουν σιγά σιγά να είναι διαθέσιμα στην υπόλοιπη Ευρώπη.
«Η τιμή των συστημάτων συγκράτησης για παιδιά είναι δυστυχώς συχνά απαγορευτική λαμβάνοντας υπόψη μεταξύ άλλων, ότι οι οικογένειες συχνά έχουν δύο παιδιά και χρειάζονται καθίσματα σε περισσότερα από ένα αυτοκίνητο. Η ASAPS, η Ιταλική Ένωση αστυνομικών ως εκ τούτου, ζήτησε πρόσφατα από τις ιταλικές αρχές να υποστηρίξουν την αγορά από δεύτερο χέρι για παιδικά καθίσματα, παρέχοντας τον έλεγχο της ασφάλειά τους. Η ASAPS επίσης ζητά οι πολιτικές που αποσκοπούν στην υποστήριξη των οικογενειών να πρέπει να υιοθετήσουν μια μείωση στο ΦΠΑ στην τιμή των καθισμάτων». Lucia Pennisi, Automobile Club Italy.
Η Οδηγία 77/388/EEC της Ευρωπαικής Ένωσης κάνει πιο προσιτά τα μέσα συγκράτησης περιλαμβάνοντας τα στην κατηγορία «απαραίτητα» προιόντα στα οποία ο ΦΠΑ μπορεί να μειωθεί μόλις στο 5%. Μόνο τρία κράτη μέλη της Ευρωπαικής Ενωσης – η Ιρλανδία, η Πορτογαλία και το Ηνωμένο Βασίλειο – πέρασαν το όφελος ενός μειωμένου ΦΠΑ στους καταναλωτές.
Πηγή
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου