Η τοποθέτηση του Δημοτικού Συμβούλου της Πρωτοβουλίας Ενεργών Πολιτών Λαμίας, Στασινού Παναγιώτη,για τον προϋπολογισμό του Δήμου για το 2013 κατά την συνεδρίαση της 17/12/2012
Κάθε φορά τονίζουμε ότι προϋπολογισμός αποτελεί τον καθρέφτη των πολιτικών επιλογών αλλά και των κοινωνικών αξιών και των αντιλήψεων που υπηρετεί μια δημοτική αρχή.
Αναζητήσαμε λοιπόν και σ’ αυτόν τον προϋπολογισμό του 2013 τις πολιτικές που θα απαντούν στη σημερινή συγκυρία της κρίσης για την ανασυγκρότηση του παραγωγικού δυναμικού της περιοχής, για την κοινωνική αλληλεγγύη, την κοινωνική οικονομία, τη νεολαία, τους άνεργους, τους άπορους, το πράσινο, το νέο ενεργειακό μοντέλο κ.λ.π.
Και βέβαια αναζητήσαμε τις αξίες της συμμετοχής, της διαφάνειας και του ελέγχου και μέσα στο εισηγητικό σημείωμα για τον προϋπολογισμό
Για την Πρωτοβουλία Ενεργών Πολιτών η μη εκλογή του Συμπαραστάτη του Δημότη, η μη, ουσιαστικά, λειτουργία της Επιτροπής Διαβούλευσης και η μη λειτουργία των Επιτροπών του Δημοτικού Συμβουλίου, των ΔΣ της Κοινωφελούς Επιχείρησης και της Ανώνυμης Μονομετοχικής, είναι δυστυχώς δείγματα του πώς αντιλαμβάνεται η πλειοψηφία της Δημοτικής Αρχής την λειτουργία του Δήμου. Συνεχίζουμε τον κατήφορο του δημαρχοκεντρικού μοντέλου λειτουργίας του Δήμου, το οποίο μοντέλο η ηγεσία δεν θέλει με τίποτα να αποχωριστεί.
Και είναι μια πρακτική, η οποία, έχει οδηγήσει τον Νόμο του Καλλικράτη σε ένα επικίνδυνο μόρφωμα γραφειοκρατίας και συγκεντρωτισμού.
Κύριε πρόεδρε
Το οικονομικό πρόβλημα της ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗΣ είναι απόλυτα συνδεδεμένο με τις πολιτικές που εφαρμόστηκαν από τα δύο μεγάλα κόμματα που άσκησαν εξουσία τις προηγούμενες δεκαετίες και που συνεχίζονται να εφαρμόζονται.
- Πολιτικές ανοχής της διαπλοκής και κατασπατάλησης του Δημοσίου χρήματος
- Πολιτικές συγκεντρωτισμού και
- Πολιτικές στραγγαλισμού της αυτοδιοίκησης
Δεν είναι ειλικρινής η κριτική όταν, ακόμα, οι κρίνοντες είναι στους ίδιους πολιτικούς χώρους και εφαρμόζουν ανάλογες πολιτικές.
Γενικά οι στόχοι μας πρέπει να είναι:
- Η αύξηση των αυτοτελών πόρων της αυτοδιοίκησης και η διεκδίκηση πρόσθετων πόρων, όταν μάλιστα μεταφέρονται πρόσθετες αρμοδιότητες.
- Η μείωση των δαπανών σε κάθε έργο, σε κάθε λειτουργική δαπάνη, σε κάθε προμήθεια και
- ο βιώσιμος προσανατολισμός των πόρων
Πρέπει να συνειδητοποιήσουμε την οικονομική κατάσταση και μην έχουμε ψευδαισθήσεις. Ακόμη κι αν αυξηθεί το ποσοστό των φόρων που πάει στην αυτοδιοίκηση, τα έσοδα θα είναι λίγα σε σχέση με τις ανάγκες.
Πιστεύουμε ότι δεν θα αλλάξει η κατάσταση βαδίζοντας στην ίδια κατεύθυνση που βαδίζουμε. Είναι ανάγκη να αλλάξουμε δρόμο. Να βρούμε το δρόμο της βιωσιμότητας και της δικαιοσύνης.
Κάποιες γενικές παρατηρήσεις
Αύξηση των εσόδων, δεν σημαίνει επιβάρυνση των δημοτών, αλλά μπορούμε να τα αυξήσουμε με:
- την καλύτερη διαχείριση του ανθρώπινου δυναμικού του δήμου με αξιολόγηση, με τον «κατάλληλο άνθρωπο στην κατάλληλη θέση», με κίνητρα
- την αξιοποίηση της Ακίνητης Περιουσίας του Δήμου
- τον έλεγχο στην είσπραξη των δημοτικών τελών και ίση μεταχείριση των δημοτών απέναντι στα τέλη
- την μείωση της κατανάλωσης ρεύματος και τον έλεγχο όλων των ρολογιών του δήμου με την επανεξέταση όλων των ενεργοβόρων δραστηριοτήτων, όπως οι προβολείς στο κάστρο, στα γήπεδα κλπ
- με το ξεκαθάρισμα των Οφειλών Παλαιοτέρων Ετών των δημοτών και των επιχειρήσεων. Η «ακινησία» δεν βοηθάει σε τίποτα. Θέλει συνεχές ψάξιμο και πίεση. Δεν θα πάρεις φυσικά από αυτόν που δεν έχει, αλλά, είναι όλοι το ίδιο;; Άρα το ποιοι χρωστάνε, πόσα και πότε θα μας τα δώσουν, είναι μια συνεχής προσπάθεια. Δεν επαναπαυόμαστε στην ΔΥΟ, μόνο
- τον έλεγχο των εσόδων από επιχειρήσεις που οφείλουν να μας δίνουν ποσοστά των εσόδων τους(λατομεία, ΜΥΗΕ, φωτοβολταικά στις σχολικές στέγες κλπ)
- με τη σύνδεση της παραγωγής σκουπιδιών με τα δημοτικά τέλη και τη λογική του «πληρώνω όσα πετάω» Το σύστημα χρέωσης Pay as you throw (Πληρώνω Όσο Πετάω) - επίσης γνωστό και ως μεταβλητή τιμολόγηση, μοναδιαία χρέωση ή διαφοροποιημένο σύστημα τιμολόγησης - στη διαχείριση αποβλήτων εφαρμόζει στην ουσία την αρχή ο ρυπαίνων πληρώνει με ένα δίκαιο τρόπο, χρεώνοντας τους πολίτες σύμφωνα με την ποσότητα των αποβλήτων που πραγματικά παράγουν.
Ιδιαίτερα πρέπει να μας απασχολήσει το θέμα της ενέργειας. Οι εποχές μιλάνε για καταμερισμό του στόχου 20 - 20 - 20 (μείωση κατανάλωσης, αύξηση από ΑΠΕ, μείωση CO2). Είναι καλό ο Δήμος να ανταποκριθεί σ΄ αυτή την πρόκληση με μετρήσιμα στοιχεία
Πολλά από αυτά, όπως και τον εθελοντισμό, μπορούμε να τα αναδείξουμε μέσα από πιλοτικές γειτονιές, πιλοτικές συνοικίες, πιλοτικά χωριά κλπ
Ζητήσαμε και πήραμε από τις οικονομικές υπηρεσίες τον κατάλογο με τα ακίνητα που έχουν μηδενικά δημοτικά τέλη - που απαλλάσσονται δηλαδή - καθώς και τις αναλυτικές καταστάσεις της ΔΕΗ από την κατανάλωση του δημοτικών ρολογιών(δαπάνες ΔΕΗ)
Μελετήσαμε τους βασικούς νόμους που καθορίζουν τα δημοτικά τέλη Ν. 25/1975, Ν. 429/1976 και Ν. 1080/1980
Βγάλαμε μερικά συμπεράσματα τα οποία θα μπορέσουμε ίσως να τα συζητήσουμε σε μια επόμενη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου. Η έρευνα μας θα συνεχιστεί αλλά τα συμπεράσματα αφορούν κυρίως στην ΑΠΩΛΕΙΑ ΔΗΜΟΤΙΚΩΝ ΕΣΟΔΩΝ
Η μη σωστή είσπραξη των δημοτικών τελών μειώνουν τα δημοτικά έσοδα και δημιουργούν το έδαφος της κοινωνικής αδικίας, της επιλεκτικότητας και της καταστρατήγησης των κανόνων του ισότιμου και ελεύθερου ανταγωνισμού της επιχειρηματικής και της επαγγελματικής δραστηριότητας.
Δεν θέτουμε ζητήματα φορολογικής επιβάρυνσης ούτε των δημοτών, ούτε των επιχειρήσεων, γιατί απλά δεν είναι αυτός ο ρόλος μας. Εμείς θέτουμε ζητήματα εφαρμογής της ισονομίας και της ισοπολιτείας στον Δήμο μας.
Θέτουμε θέμα όμως και ανακοστολόγησης των δημοτικών υπηρεσιών συνδέοντας το με την ποιοτική λειτουργία του Δήμου και την αναγκαία πολιτική ΔΙΚΑΙΟΥ, που σήμερα, στην εποχή της κρίσης και της φτώχειας, για τους δημότες είναι ΗΘΙΚΑ και ΠΟΛΙΤΙΚΑ ΑΠΑΡΑΔΕΚΤΗ. Την ανακοστολόγηση των δημοτικών υπηρεσιών με επιστημονικά και κοινωνικά κριτήρια.
Είναι αυτονόητο για παράδειγμα τα τέλη καθαριότητας και φωτισμού να χρεώνονται σε ανταποδοτική μορφή, όπως ο νόμος ορίζει.
Είναι αυτονόητο ότι δεν μας καλύπτει η φιλοσοφία του προϋπολογισμού, δεν διαφοροποιείται σε τίποτα σχετικά με τα προηγούμενα χρόνια, είναι καθαρά διαχειριστικός χωρίς καμιά αναφορά στη συγκυρία και στις εξελίξεις
Ο Προϋπολογισμός σηματοδοτεί τις διαθέσεις και δείχνει το στόχο και το όραμα. Δεν διακρίνουμε ούτε στόχο ούτε όραμα και για αυτό τον καταψηφίζουμε.
Κάθε φορά τονίζουμε ότι προϋπολογισμός αποτελεί τον καθρέφτη των πολιτικών επιλογών αλλά και των κοινωνικών αξιών και των αντιλήψεων που υπηρετεί μια δημοτική αρχή.
Αναζητήσαμε λοιπόν και σ’ αυτόν τον προϋπολογισμό του 2013 τις πολιτικές που θα απαντούν στη σημερινή συγκυρία της κρίσης για την ανασυγκρότηση του παραγωγικού δυναμικού της περιοχής, για την κοινωνική αλληλεγγύη, την κοινωνική οικονομία, τη νεολαία, τους άνεργους, τους άπορους, το πράσινο, το νέο ενεργειακό μοντέλο κ.λ.π.
Και βέβαια αναζητήσαμε τις αξίες της συμμετοχής, της διαφάνειας και του ελέγχου και μέσα στο εισηγητικό σημείωμα για τον προϋπολογισμό
Για την Πρωτοβουλία Ενεργών Πολιτών η μη εκλογή του Συμπαραστάτη του Δημότη, η μη, ουσιαστικά, λειτουργία της Επιτροπής Διαβούλευσης και η μη λειτουργία των Επιτροπών του Δημοτικού Συμβουλίου, των ΔΣ της Κοινωφελούς Επιχείρησης και της Ανώνυμης Μονομετοχικής, είναι δυστυχώς δείγματα του πώς αντιλαμβάνεται η πλειοψηφία της Δημοτικής Αρχής την λειτουργία του Δήμου. Συνεχίζουμε τον κατήφορο του δημαρχοκεντρικού μοντέλου λειτουργίας του Δήμου, το οποίο μοντέλο η ηγεσία δεν θέλει με τίποτα να αποχωριστεί.
Και είναι μια πρακτική, η οποία, έχει οδηγήσει τον Νόμο του Καλλικράτη σε ένα επικίνδυνο μόρφωμα γραφειοκρατίας και συγκεντρωτισμού.
Κύριε πρόεδρε
Το οικονομικό πρόβλημα της ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗΣ είναι απόλυτα συνδεδεμένο με τις πολιτικές που εφαρμόστηκαν από τα δύο μεγάλα κόμματα που άσκησαν εξουσία τις προηγούμενες δεκαετίες και που συνεχίζονται να εφαρμόζονται.
- Πολιτικές ανοχής της διαπλοκής και κατασπατάλησης του Δημοσίου χρήματος
- Πολιτικές συγκεντρωτισμού και
- Πολιτικές στραγγαλισμού της αυτοδιοίκησης
Δεν είναι ειλικρινής η κριτική όταν, ακόμα, οι κρίνοντες είναι στους ίδιους πολιτικούς χώρους και εφαρμόζουν ανάλογες πολιτικές.
Γενικά οι στόχοι μας πρέπει να είναι:
- Η αύξηση των αυτοτελών πόρων της αυτοδιοίκησης και η διεκδίκηση πρόσθετων πόρων, όταν μάλιστα μεταφέρονται πρόσθετες αρμοδιότητες.
- Η μείωση των δαπανών σε κάθε έργο, σε κάθε λειτουργική δαπάνη, σε κάθε προμήθεια και
- ο βιώσιμος προσανατολισμός των πόρων
Πρέπει να συνειδητοποιήσουμε την οικονομική κατάσταση και μην έχουμε ψευδαισθήσεις. Ακόμη κι αν αυξηθεί το ποσοστό των φόρων που πάει στην αυτοδιοίκηση, τα έσοδα θα είναι λίγα σε σχέση με τις ανάγκες.
Πιστεύουμε ότι δεν θα αλλάξει η κατάσταση βαδίζοντας στην ίδια κατεύθυνση που βαδίζουμε. Είναι ανάγκη να αλλάξουμε δρόμο. Να βρούμε το δρόμο της βιωσιμότητας και της δικαιοσύνης.
Κάποιες γενικές παρατηρήσεις
Αύξηση των εσόδων, δεν σημαίνει επιβάρυνση των δημοτών, αλλά μπορούμε να τα αυξήσουμε με:
- την καλύτερη διαχείριση του ανθρώπινου δυναμικού του δήμου με αξιολόγηση, με τον «κατάλληλο άνθρωπο στην κατάλληλη θέση», με κίνητρα
- την αξιοποίηση της Ακίνητης Περιουσίας του Δήμου
- τον έλεγχο στην είσπραξη των δημοτικών τελών και ίση μεταχείριση των δημοτών απέναντι στα τέλη
- την μείωση της κατανάλωσης ρεύματος και τον έλεγχο όλων των ρολογιών του δήμου με την επανεξέταση όλων των ενεργοβόρων δραστηριοτήτων, όπως οι προβολείς στο κάστρο, στα γήπεδα κλπ
- με το ξεκαθάρισμα των Οφειλών Παλαιοτέρων Ετών των δημοτών και των επιχειρήσεων. Η «ακινησία» δεν βοηθάει σε τίποτα. Θέλει συνεχές ψάξιμο και πίεση. Δεν θα πάρεις φυσικά από αυτόν που δεν έχει, αλλά, είναι όλοι το ίδιο;; Άρα το ποιοι χρωστάνε, πόσα και πότε θα μας τα δώσουν, είναι μια συνεχής προσπάθεια. Δεν επαναπαυόμαστε στην ΔΥΟ, μόνο
- τον έλεγχο των εσόδων από επιχειρήσεις που οφείλουν να μας δίνουν ποσοστά των εσόδων τους(λατομεία, ΜΥΗΕ, φωτοβολταικά στις σχολικές στέγες κλπ)
- με τη σύνδεση της παραγωγής σκουπιδιών με τα δημοτικά τέλη και τη λογική του «πληρώνω όσα πετάω» Το σύστημα χρέωσης Pay as you throw (Πληρώνω Όσο Πετάω) - επίσης γνωστό και ως μεταβλητή τιμολόγηση, μοναδιαία χρέωση ή διαφοροποιημένο σύστημα τιμολόγησης - στη διαχείριση αποβλήτων εφαρμόζει στην ουσία την αρχή ο ρυπαίνων πληρώνει με ένα δίκαιο τρόπο, χρεώνοντας τους πολίτες σύμφωνα με την ποσότητα των αποβλήτων που πραγματικά παράγουν.
Ιδιαίτερα πρέπει να μας απασχολήσει το θέμα της ενέργειας. Οι εποχές μιλάνε για καταμερισμό του στόχου 20 - 20 - 20 (μείωση κατανάλωσης, αύξηση από ΑΠΕ, μείωση CO2). Είναι καλό ο Δήμος να ανταποκριθεί σ΄ αυτή την πρόκληση με μετρήσιμα στοιχεία
Πολλά από αυτά, όπως και τον εθελοντισμό, μπορούμε να τα αναδείξουμε μέσα από πιλοτικές γειτονιές, πιλοτικές συνοικίες, πιλοτικά χωριά κλπ
Για την είσπραξη των δημοτικών τελών
και την κατανάλωση ρεύματος
Ζητήσαμε και πήραμε από τις οικονομικές υπηρεσίες τον κατάλογο με τα ακίνητα που έχουν μηδενικά δημοτικά τέλη - που απαλλάσσονται δηλαδή - καθώς και τις αναλυτικές καταστάσεις της ΔΕΗ από την κατανάλωση του δημοτικών ρολογιών(δαπάνες ΔΕΗ)
Μελετήσαμε τους βασικούς νόμους που καθορίζουν τα δημοτικά τέλη Ν. 25/1975, Ν. 429/1976 και Ν. 1080/1980
Βγάλαμε μερικά συμπεράσματα τα οποία θα μπορέσουμε ίσως να τα συζητήσουμε σε μια επόμενη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου. Η έρευνα μας θα συνεχιστεί αλλά τα συμπεράσματα αφορούν κυρίως στην ΑΠΩΛΕΙΑ ΔΗΜΟΤΙΚΩΝ ΕΣΟΔΩΝ
Η μη σωστή είσπραξη των δημοτικών τελών μειώνουν τα δημοτικά έσοδα και δημιουργούν το έδαφος της κοινωνικής αδικίας, της επιλεκτικότητας και της καταστρατήγησης των κανόνων του ισότιμου και ελεύθερου ανταγωνισμού της επιχειρηματικής και της επαγγελματικής δραστηριότητας.
Δεν θέτουμε ζητήματα φορολογικής επιβάρυνσης ούτε των δημοτών, ούτε των επιχειρήσεων, γιατί απλά δεν είναι αυτός ο ρόλος μας. Εμείς θέτουμε ζητήματα εφαρμογής της ισονομίας και της ισοπολιτείας στον Δήμο μας.
Θέτουμε θέμα όμως και ανακοστολόγησης των δημοτικών υπηρεσιών συνδέοντας το με την ποιοτική λειτουργία του Δήμου και την αναγκαία πολιτική ΔΙΚΑΙΟΥ, που σήμερα, στην εποχή της κρίσης και της φτώχειας, για τους δημότες είναι ΗΘΙΚΑ και ΠΟΛΙΤΙΚΑ ΑΠΑΡΑΔΕΚΤΗ. Την ανακοστολόγηση των δημοτικών υπηρεσιών με επιστημονικά και κοινωνικά κριτήρια.
Είναι αυτονόητο για παράδειγμα τα τέλη καθαριότητας και φωτισμού να χρεώνονται σε ανταποδοτική μορφή, όπως ο νόμος ορίζει.
Είναι αυτονόητο ότι δεν μας καλύπτει η φιλοσοφία του προϋπολογισμού, δεν διαφοροποιείται σε τίποτα σχετικά με τα προηγούμενα χρόνια, είναι καθαρά διαχειριστικός χωρίς καμιά αναφορά στη συγκυρία και στις εξελίξεις
Ο Προϋπολογισμός σηματοδοτεί τις διαθέσεις και δείχνει το στόχο και το όραμα. Δεν διακρίνουμε ούτε στόχο ούτε όραμα και για αυτό τον καταψηφίζουμε.
Παναγιώτης Στασινός
Δημοτικός Σύμβουλος
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου