ΣTHN ανάγκη αλλαγής του ισχύοντος συστήματος πανελλαδικών εξετάσεων αλλά και στον έλεγχο της μεγάλης διασποράς εξειδικευμένων τμημάτων στα πανεπιστήμια που δεν έχουν λόγο ύπαρξης καταλήγει το πόρισμα του Εθνικού Συμβουλίου Παιδείας (ΕΣΥΠ), που παραδόθηκε χθες στον πρωθυπουργό από την υπουργό Παιδείας Αν. Διαμαντοπούλου και τον πρόεδρο του ΕΣΥΠ Αλ. Λυκουριώτη. Στο σχετικό πόρισμα διαπιστώνεται ευρύτατη αποδοχή της πρότασης υπέρ της εισαγωγής φοιτητών σε σχολή και όχι σε τμήμα, όπως γίνεται σήμερα. Υποστηρίχθηκε δε ότι θα μπορούσε η μεταβολή αυτή να αποφασίζεται από το κάθε πανεπιστήμιο/σχολή, που θα καθορίζει και τα λεπτομερή κριτήρια και προϋποθέσεις μετάβασης από το πρώτο έτος στο Τμήμα, ενώ αναπτύχθηκαν παράλληλοι τρόποι για την επίτευξη της κινητικότητας των φοιτητών.
Η υπουργός σε δηλώσεις της τόνισε τη χρησιμότητα των συμπερασμάτων του διαλόγου στο Συμβούλιο, την οποία θα λάβει υπόψη της κατά την κατάρτιση του νομοσχεδίου για την τριτοβάθμια εκπαίδευση, που, όπως είπε, βρίσκεται σε προπαρασκευαστική διαδικασία. Ο καθηγητής Αλ. Λυκουριώτης επισήμανε το εύρος της συναίνεσης σε πολλά θέματα, ανέφερε όμως ότι αντιρρήσεις εκφράστηκαν στον τρόπο διοίκησης των ιδρυμάτων, ενώ προβληματισμοί διατυπώθηκαν για την εξασφάλιση του αδιάβλητου του νέου συστήματος εξετάσεων για την εισαγωγή στα πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ.
Για το διοικητικό μοντέλο τριτοβάθμιας εκπαίδευσης και ειδικά για τον τρόπο εκλογής πρύτανη ή προέδρου ΤΕΙ και κοσμήτορα/διευθυντή, που ως γνωστόν έχει προκαλέσει τριβές μεταξύ πρυτάνεων και υπουργείου που θέλει να το αλλάξει ριζικά, στο πόρισμα τονίζεται: «H διατήρηση του υπάρχοντος μοντέλου άμεσης εκλογής της ακαδημαϊκής ηγεσίας θα μπορούσε να συνοδευθεί με αλλαγές για τις εκλογικές διαδικασίες και τη σύνθεση των εκλεκτορικών σωμάτων, ώστε να αντιμετωπιστούν φαινόμενα συναλλαγής ή κομματικών επιρροών». Επίσης, στο πλαίσιο της δεύτερης τάσης υποστηρίχθηκε ότι ο πρύτανης/πρόεδρος ΤΕΙ και όλα τα μονοπρόσωπα όργανα του ιδρύματος θα πρέπει να εκλέγονται από τα μέλη ΔΕΠ και Ε.Π.
Μια πολύ ενδιαφέρουσα άποψη που κατατέθηκε στο πλαίσιο του διαλόγου αφορά τη φοιτητική συμμετοχή στη διοίκηση του ιδρύματος, ιδιαίτερα σε θέματα σπουδών, φοιτητικής μέριμνας, διεθνών εκπαιδευτικών ανταλλαγών, πολιτισμού, αθλητισμού κ.ά. μέσω δημοκρατικά εκλεγμένων εκπροσώπων τους. Σε άλλο ενδιαφέρον σημείο επισημαίνεται η ανάγκη ανάπτυξης διδακτικού υλικού διαφόρων μορφών, όπως π.χ. ηλεκτρονικό βιβλίο κ.λπ. Τέλος, υποστηρίχθηκε ιδιαίτερα για τις δύσκολες αυτές περιόδους να προβλεφθούν μέτρα για εργαζόμενους φοιτητές και για όσους θέλουν να ολοκληρώσουν με βραδύτερους ρυθμούς τις σπουδές τους.
Η υπουργός σε δηλώσεις της τόνισε τη χρησιμότητα των συμπερασμάτων του διαλόγου στο Συμβούλιο, την οποία θα λάβει υπόψη της κατά την κατάρτιση του νομοσχεδίου για την τριτοβάθμια εκπαίδευση, που, όπως είπε, βρίσκεται σε προπαρασκευαστική διαδικασία. Ο καθηγητής Αλ. Λυκουριώτης επισήμανε το εύρος της συναίνεσης σε πολλά θέματα, ανέφερε όμως ότι αντιρρήσεις εκφράστηκαν στον τρόπο διοίκησης των ιδρυμάτων, ενώ προβληματισμοί διατυπώθηκαν για την εξασφάλιση του αδιάβλητου του νέου συστήματος εξετάσεων για την εισαγωγή στα πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ.
Για το διοικητικό μοντέλο τριτοβάθμιας εκπαίδευσης και ειδικά για τον τρόπο εκλογής πρύτανη ή προέδρου ΤΕΙ και κοσμήτορα/διευθυντή, που ως γνωστόν έχει προκαλέσει τριβές μεταξύ πρυτάνεων και υπουργείου που θέλει να το αλλάξει ριζικά, στο πόρισμα τονίζεται: «H διατήρηση του υπάρχοντος μοντέλου άμεσης εκλογής της ακαδημαϊκής ηγεσίας θα μπορούσε να συνοδευθεί με αλλαγές για τις εκλογικές διαδικασίες και τη σύνθεση των εκλεκτορικών σωμάτων, ώστε να αντιμετωπιστούν φαινόμενα συναλλαγής ή κομματικών επιρροών». Επίσης, στο πλαίσιο της δεύτερης τάσης υποστηρίχθηκε ότι ο πρύτανης/πρόεδρος ΤΕΙ και όλα τα μονοπρόσωπα όργανα του ιδρύματος θα πρέπει να εκλέγονται από τα μέλη ΔΕΠ και Ε.Π.
Μια πολύ ενδιαφέρουσα άποψη που κατατέθηκε στο πλαίσιο του διαλόγου αφορά τη φοιτητική συμμετοχή στη διοίκηση του ιδρύματος, ιδιαίτερα σε θέματα σπουδών, φοιτητικής μέριμνας, διεθνών εκπαιδευτικών ανταλλαγών, πολιτισμού, αθλητισμού κ.ά. μέσω δημοκρατικά εκλεγμένων εκπροσώπων τους. Σε άλλο ενδιαφέρον σημείο επισημαίνεται η ανάγκη ανάπτυξης διδακτικού υλικού διαφόρων μορφών, όπως π.χ. ηλεκτρονικό βιβλίο κ.λπ. Τέλος, υποστηρίχθηκε ιδιαίτερα για τις δύσκολες αυτές περιόδους να προβλεφθούν μέτρα για εργαζόμενους φοιτητές και για όσους θέλουν να ολοκληρώσουν με βραδύτερους ρυθμούς τις σπουδές τους.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου