Η θέση μας για τον Προϋπολογισμό
«διεκδικούμε και οραματιζόμαστε έναν Συμμετοχικό Προϋπολογισμό, δημοκρατικό στην κατάρτισή του, διαφανή στην εκτέλεσή του, ανοικτό στον έλεγχο του δημοτικού συμβουλίου και της κοινωνίας, κάνοντας πιο δημοκρατική την ιεράρχηση των προτεραιοτήτων και πιο ελεγχόμενη την κοινωνική αποτελεσματικότητα των δαπανών και των ασκούμενων πολιτικών».
Κάθε προϋπολογισμός αποτελεί τον καθρέφτη των πολιτικών επιλογών αλλά και των κοινωνικών αξιών και των αντιλήψεων που υπηρετεί μια δημοτική αρχή. Στον προϋπολογισμό αναζητούμε ποιες πολιτικές υπάρχουν για τους ελεύθερους χώρους, για το περιβάλλον, για την ανάπτυξη του πράσινου, για την καθαριότητα, για το πολιτισμό και τον αθλητισμό, την νεολαία, τους άνεργους, τους άπορους κ.λ.π. Και φυσικά αναζητούμε τις αξίες της συμμετοχής, της διαφάνειας και του ελέγχου.
Το σχέδιο του προϋπολογισμού που συζητάμε σήμερα δεν ήρθε στην Επιτροπή Διαβούλευσης, όπως δεν ήρθε και το Τεχνικό Πρόγραμμα, ενώ ο Νόμος το προβλέπει. Για μας:
- η κατάργηση των Νομικών Προσώπων
- η μη εκλογή ακόμα του Συμπαραστάτη του Δημότη,
- η μη λειτουργία της Επιτροπής Διαβούλευσης,
είναι δείγματα του πώς αντιλαμβάνεται η πλειοψηφία της Δημοτικής Αρχής τον καινούργιο Νόμο της αυτοδιοίκησης. Αυτή η πρακτική είναι μια επιβεβαίωση του δημαρχοκεντρικού μοντέλου λειτουργίας του Δήμου, το οποίο μοντέλο η ηγεσία του Δήμου δεν θέλει με τίποτα να αποχωριστεί. Και είναι μια πρακτική, η οποία, αν συνεχιστεί, θα οδηγήσει τον νέο Νόμο σε ένα επικίνδυνο μόρφωμα γραφειοκρατίας και συγκεντρωτισμού.
Σε μια συζήτηση για τον προϋπολογισμό θα μπορούσε τουλάχιστον να αναλυθούν πρώτα τα προβλήματα που εντοπίστηκαν στην υλοποίηση του προηγούμενου. Τώρα πάμε στην πεπατημένη μιας διαχειριστικής λογικής. Η Πρωτοβουλία Ενεργών Πολιτών απορρίπτει φυσικά ένα τέτοιο Προϋπολογισμό.
Επιμένουμε ότι πρέπει να υπάρχει διαφάνεια, συμμετοχή και έλεγχος των οικονομικών θεμάτων που διαχειρίζεται ο Δήμος αλλά και να γνωρίζει ο κάθε πολίτης πώς αξιοποιούνται τα χρήματά του. Τα Τοπικά Συμβούλια καθώς και οι φορείς της πόλης πρέπει να έχουν ουσιαστικό ρόλο στη συζήτηση διαμόρφωσης του προϋπολογισμού και του Τεχνικού Προγράμματος καθώς και στην πορεία υλοποίησής τους και να μην είναι παθητικοί αποδέκτες.
Εμείς διεκδικούμε και οραματιζόμαστε έναν Συμμετοχικό Προϋπολογισμό, δηλαδή δημοκρατικό στην κατάρτισή του, διαφανή στην εκτέλεσή του, ανοικτό στον έλεγχο του δημοτικού συμβουλίου και της κοινωνίας, κάνοντας πιο δημοκρατική την ιεράρχηση των προτεραιοτήτων και πιο ελεγχόμενη την κοινωνική αποτελεσματικότητα των δαπανών και των ασκούμενων πολιτικών.
Καταψηφίζουμε τον προϋπολογισμό που προτείνει η πλειοψηφία για τους ακόλουθους λόγους:
- Είναι ένας προϋπολογισμός που δεν έχει φιλοσοφία και προσανατολισμό σε επιλογές που μπορούν να συμβάλλουν, στη βάση ενός μεσομακροπρόθεσμου σχεδιασμού, στην άρση των αδιεξόδων του Δήμου σήμερα και της κοινωνίας. Γιατί είναι μόνο διαχειριστικός και δεν κάνει την παραμικρή προσπάθεια να αναδιατάξει τις τοπικές παραγωγικές και κοινωνικές δυνάμεις στην αντιμετώπιση της κρίσης. Είναι φτωχός σε ποσά και σε ιδέες. Φτωχός σε ιδέες να αντιμετωπίσει τα θέματα της τοπικής παραγωγής και κατανάλωσης, την αναδιάταξη της αγροτικής παραγωγής, τα τοπικά σύμφωνα ποιότητας, τον ήπιο τουρισμό, τον ιαματικό, τον ιστορικό, την ανάδειξη της πλούσιας ομορφιάς του Δήμου. Δεν υπάρχουν προτάσεις που να θέτουν την αναπτυξιακή διάσταση σε μια συγκεκριμένη κατεύθυνση. Κινείται στα πλαίσια της ευκολίας του παρελθόντος.
- Λείπει η τεκμηρίωση, η αιτιολόγηση, η σφαιρικότητα, η ιεράρχηση στην στοχοθέτηση και ο συμμετοχικός σχεδιασμός. Δεν έχει άξονες δράσης αλλά περιγράφει μεμονωμένα έργα. Πού είναι ο αναπτυξιακός στόχος; Ποιος πρέπει να είναι στις σημερινές συνθήκες;
- Κυριαρχεί η λογική ότι ανάπτυξη είναι μόνο ό,τι έχει σχέση με τσιμέντο και κατασκευές, μια λογική τριτοκοσμική.
- Είναι πλασματικός αφού συμπεριλαμβάνει έσοδα και έξοδα που είναι βέβαιον ότι δεν θα εισπραχθούν και δεν θα δαπανηθούν, ιδιαίτερα σε ό,τι αφορά στα έσοδα από οφειλές τρίτων.
- Δεν είναι κοινωνικός, αφού δεν αναφέρονται δράσεις στον τομέα της κοινωνικής μέριμνας και για τις ευπαθείς κοινωνικές ομάδες. Στη λογική του προϋπολογισμού, κοινωνική πολιτική είναι μόνο τα ΚΑΠΗ.
- Τα ίδια ισχύουν και για τον πολιτισμό και τη νεολαία, αφού οι επιχορηγήσεις στους δύο αυτούς τομείς μειώνονται.
- Είναι μη περιβαλλοντικός, αφού οι δαπάνες για την προστασία του περιβάλλοντος, των φυσικών πόρων, την ανακύκλωση και την κομποστοποίηση, και την εξοικονόμηση ενέργειας είναι σχεδόν ανύπαρκτες.
Είναι σημαντικό που προχωρούν τα φωτοβολταϊκά στις σχολικές στέγες, αλλά χρειάζονται επενδύσεις και σε άλλες μορφές εξοικονόμησης ενέργειας. Ζητήσαμε εδώ και ενάμιση μήνα να μας απαντήσετε για το πώς αξιοποιεί ο Δήμος το πρόγραμμα ΕΞΟΙΚΟΝΟΜΩ στα δημοτικά κτίρια και ποιες είναι οι έτοιμες μελέτες. Δεν μας απαντήσατε.
Καλή ήταν η συμμετοχή του Δήμου προχθές στην ώρα της Γης, όπως κάνει κάθε χρόνο, αλλά αυτό έπρεπε να συνοδεύεται με ανάλογα μέτρα μείωσης της σπατάλης ενέργειας στην πόλη και στις τοπικές κοινότητες. Να δούμε πού λειτουργούν προβολείς από νωρίς το απόγευμα σε άδεια γήπεδα, πού φωτίζονται με προβολείς πλατάνια ή κτίρια όλη τη νύχτα στην πόλη και στα χωριά κλπ, να μπει ένας στόχος για μείωση της σπατάλης ενέργειας
Να δούμε να προχωράει ο δήμος στον έλεγχο της ενεργειακής συμπεριφοράς των κτιρίων στα πλαίσια της εξοικονόμησης ενέργειας και να ρυθμίσει τις συνθήκες ψύξης και θέρμανσης των δημόσιων κτιρίων, έτσι ώστε, αφενός να συμβάλλει στη μείωση της κατανάλωσης ενέργειας και αφετέρου να μειώσει σημαντικά και τα έξοδά του.
Στα θέματα της διαχείρισης των απορριμμάτων, αφού σπαταλήσαμε τόσα χρήματα σε μελέτες, που καλό είναι κάποια στιγμή αυτά να αναφερθούν, βρισκόμαστε στο σημείο μηδέν με τον κίνδυνο των προστίμων. Επειδή είναι θέμα που αφορά άμεσα τον Προϋπολογισμό, η πρότασή μας είναι και επιμένουμε στην επείγουσα προώθηση της Ολοκληρωμένης Διαχείρισης με άξονα την Ανακύκλωση και την Κομποστοποίηση σε όλο το Δήμο, στην αναθεώρηση του Περιφερειακού Σχεδιασμού με τη δημιουργία Σταθμών Μεταφόρτωσης ανά επαρχία και την προώθηση στους υπάρχοντες ΧΥΤΑ στην Περιφέρεια με την αναβάθμισή τους σε ΧΥΤΥ και τη βελτίωση της λειτουργίας τους. Ο κίνδυνος που υπάρχει αυτή τη στιγμή είναι, στην αδυναμία της Κεντρικής Φθιώτιδας και της Λοκρίδας να εφαρμόσει τον Περιφερειακό Σχεδιασμό και να διαχειριστούν τα σκουπίδια, να έρθει ο σωτήρας ιδιώτης και να κατασκευάσει σε ελάχιστο χρόνο το εργοστάσιο καύσης, το οποίο θα απαιτεί να φέρνουμε τα σκουπίδια όλης της Στερεάς για να μπορεί να λειτουργήσει
- Ο Προϋπολογισμός είναι φυσικά μη συμμετοχικός, χωρίς ουσιαστική διαβούλευση και συζήτηση στα Τοπικά Συμβούλια και στην κοινωνία.
Γενικές παρατηρήσεις:
Στην ΚΥΑ 3966 «Οδηγίες για την κατάρτιση προϋπολογισμού των Δήμων, οικονομικού έτους 2011» αναφέρεται:
“…Σε ειδικό παράρτημα του προϋπολογισμού αναφέρονται οι δράσεις που αφορούν στις τοπικές και δημοτικές κοινότητες, συμπεριλαμβανομένων των έργων και των υπηρεσιών τους”(ΚΥΑ 3966, άρθρο 2 παρ 4) Δεν είδαμε αυτό το παράρτημα
Επίσης
“…Η οικονομική επιτροπή καταρτίζει τον προϋπολογισμό του Δήμου, και υποβάλλει το σχέδιο προϋπολογισμού, αιτιολογώντας κάθε εγγραφή, για συζήτηση και απόφαση στο Δημοτικό Συμβούλιο. Στην αιτιολογική έκθεση δικαιολογείται, με συγκεκριμένα στοιχεία, η πηγή προέλευσης κάθε πίστωσης, το ύψος της και οι λόγοι που υπαγόρευσαν τις τυχόν αυξομειώσεις της”. (ΚΥΑ 3966 άρθρο 3 παρ 3) Δεν υπάρχει φυσικά κάτι ανάλογο στην αιτιολογική έκθεση, δεν υπάρχει καν αιτιολογική έκθεση
“..Για τον προσδιορισμό του ύψους των εσόδων και των εξόδων λαμβάνονται υπ’ όψη τα διαχειριστικά αποτελέσματα του προηγούμενου οικονομικού έτους και ειδικότερα, για μεν τα έσοδα τα ποσά που βεβαιώθηκαν, για δε τα έξοδα τα ποσά που έχουν ενταλθεί.” (ΚΥΑ 3966 άρθρο 4 παρ 3). Βλέπουμε μεγάλες αποκλίσεις σε πολλές περιπτώσεις χωρίς καμιά αιτιολόγηση
“….Αν μέχρι την σύνταξη του προϋπολογισμού δεν έχει εκδοθεί η κοινή υπουργική απόφαση για τις κατανομές των πόρων και δεν είναι γνωστοί οι ΚΑΠ των Δήμων, η πίστωση που θα εγγραφεί στον προϋπολογισμό για τα έσοδα από τους Κεντρικούς Αυτοτελείς Πόρους (Κ.Α. 0611) θα είναι ίση με αυτή που πήρε ο κάθε ΟΤΑ το έτος 2010. Για τους Δήμους που προέρχονται από συνένωση θα είναι το σύνολο των ΚΑΠ των συνενούμενων ΟΤΑ. Η διαφορά που θα προκύψει από τους ΚΑΠ του έτους 2011
θα εγγραφεί στον προϋπολογισμό με αναμόρφωση”. (ΚΥΑ 3966 άρθρο 4 παρ 6) Δεν εφαρμόσατε αυτή την κατεύθυνση της ΚΥΑ
“…Στον υπό κατάρτιση προϋπολογισμό, τα έσοδα γνωστά ως ΣΑΤΑ, θα εγγραφούν στα έκτακτα έσοδα. Το ύψος της πίστωσης που θα εγγραφεί, θα είναι το ποσό της ΣΑΤΑ που έλαβαν οι ΟΤΑ το έτος 2010. Η διαφορά που θα προκύψει από τη ΣΑΤΑ έτους 2011 θα εισαχθεί στον προϋπολογισμό με αναμόρφωση. (ΚΥΑ 3966 άρθρο 4 παρ 9)” . Το ίδιο και στη ΣΑΤΑ
“…Οι προβλέψεις για τις αποδοχές του πάσης φύσεως προσωπικού συνοδεύονται υποχρεωτικά από λεπτομερείς καταστάσεις και πλήρη ανάλυση των πιστώσεων που είναι γραμμένες για τους σκοπούς αυτούς (όπως για τους μισθούς, τις τυχόν αυξήσεις μισθών του τακτικού και του επί συμβάσει προσωπικού, καθώς και υπερωρίες και αμοιβές από συλλογικά όργανα εφόσον και μόνο αυτές προβλέπονται από τις κείμενες διατάξεις)”. (ΚΥΑ 3966 άρθρο 4 παρ 16). Περιμέναμε να δούμε το προσωπικό που υπηρετεί ανά Διεύθυνση και αυτοτελή υπηρεσία, την κλιμάκωση του προσωπικού και των αποδοχών, την πρόβλεψη της πιθανής αύξησης του κόστους της μισθοδοσίας και την πλήρη “ακτινογραφία” των υπηρεσιών του Δήμου, που είναι και το μεγαλύτερο ποσοστό του προϋπολογισμού. Αυτή νομίζουμε είναι και η εντολή που δίνει η ΚΥΑ. Αντί γι’ αυτό προσπαθούμε να ανιχνεύσουμε πώς διαμορφώνονται τα κόστη αυτά, να υποψιαστούμε και να βγάλουμε τα ανασφαλή μας συμπεράσματα. Ελπίζουμε τις επόμενες μέρες που θα επισκεφτούμε τον διευθυντή προσωπικού να μας δοθεί μια τέτοια πλήρης εικόνα
“…Στους προϋπολογισμούς εγγράφονται υποχρεωτικά, οι τοκοχρεωλυτικές δόσεις των δανείων που έχουν συναφθεί με το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων και λοιπούς πιστωτικούς οργανισμούς.” Θα θέλαμε να ξέρουμε τις δανειακές υποχρεώσεις του Δήμου και αναλυτικά τις τοκοχρεωλυτικές δόσεις ανά τραπεζικό φορέα
Εμείς ευχαρίστως θα ψηφίζαμε έναν Προϋπολογισμό, που, εκτός από συμμετοχικός και που θα εξασφάλιζε τη διαβούλευση στην Επιτροπή Διαβούλευσης και στα Δημοτικά και Τοπικά Συμβούλια, να διακρίναμε:
- τους στόχους του Δήμου σήμερα
- την διάθεση για κοινωνική πολιτική στα πλαίσια της γενικότερης κρίσης
- την διάθεση για περιβαλλοντική πολιτική στα πλαίσια και των αρχών της στροφής στην πράσινη οικονομία αλλά και της διαχείρισης των ευαίσθητων περιοχών όπως η περιοχή NATURA, ο Εθνικός Δρυμός της Οίτης, ο Σπερχειός ποταμός και ο Μαλιακός κόλπος
- τις πρωτοβουλίες για αναδιάταξη του παραγωγικού δυναμικού της περιοχής του Δήμου, και όχι μόνο
- τις πρωτοβουλίες που να συντονίζουν τους παραγωγούς και τους καταναλωτές, με απώτερο στόχο τη σταδιακή εξισορρόπηση της τοπικής οικονομίας και την αυτάρκεια.
- τις πρωτοβουλίες για το Τοπικό Σύμφωνο Ποιότητας, για όλες τις μορφές του ήπιου τουρισμού, για τη Λαμία – τουριστικό προορισμό, για την στήριξη της τοπικής αγοράς και των εμπόρων, για τη λαϊκή βιολογικών προϊόντων, για την ανάδειξη των μορφών της κοινωνικής οικονομίας σε μια τέτοια περίοδο κρίσης, για το Κοινωνικό Παντοπωλείο και τις άλλες μορφές κοινωνικής αλληλεγγύης
- τις προσπάθειες για αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας του Δήμου για την εξασφάλιση πόρων. Αντί γι’ αυτό, βλέπουμε μια πλήρη δυσλειτουργία. Εδώ και ενάμιση μήνα, που ορίστηκαν τα μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου της Ανώνυμης Εταιρείας, το ΔΣ δεν συνεδρίασε ακόμα για να συγκροτηθεί σε σώμα
- τις προσπάθειες για τα προβλήματα της νεολαίας και των ανέργων
Κύριε πρόεδρε, οι δραστηριότητες του Δήμου δεν ανάγονται αποκλειστικά στην επάρκεια ή την έλλειψη οικονομικών πόρων. Ο Προϋπολογισμός σηματοδοτεί τις διαθέσεις και δείχνει το στόχο και το όραμα. Εμείς δεν μπορέσαμε να διακρίνουμε ούτε στόχο ούτε όραμα.
Επιμέρους παρατηρήσεις ως παραδείγματα
Στα έσοδα:
- ΚΑ 0121 έσοδα από διαφήμιση σε αθλητικούς χώρους 3.000 ευρώ. Αυτές είναι οι προσδοκίες που έχουμε από τη λειτουργία του Χαλκιοπούλιου και του ΔΑΚ; Δεν είναι καλύτερα να μην βάλουμε καθόλου; Αυτά είναι τα έσοδα που προβλέπει ο νόμος;
- ΚΑ 0122 Τέλη και δικαιώματα από εμποροπανηγύρεις και παζάρια κλπ από 85.000 που βεβαιώθηκαν πέρυσι, φέτος προσδοκούμε να τα διπλασιάσουμε, δηλ 150.000 ευρώ. Πώς προκύπτει αυτό;
- ΚΑ 041 Έσοδα νεκροταφείων από 360.000 ευρώ, θέλουμε φέτος να πάρουμε 525.000 ή στα δικαιώματα των οικογενειακών τάφων από 150.000 σε 250.000 ευρώ. Μήπως πρέπει να φτιάχνουμε νεκροταφεία για να έχουμε έσοδα;;
Στα έξοδα:
- ΚΑ 612 «Δαπάνες αιρετών» από 479.000 που είχαμε πέρυσι, φέτος θέλετε να ψηφίσουμε 587.000 δηλαδή μια αύξηση των 110.000 περίπου ή 22%. Τελικά τι κατάφερε ο Καλλικράτης, να αυξήσει ή να μειώσει το κόστος λειτουργίας των Δήμων;; Αποδεικνύεται ότι το αύξησε το κόστος, τη στιγμή που και οι υπάλληλοι παραμένουν οι ίδιοι και οι αιρετοί έχουν μεγαλύτερο κόστος λειτουργίας
- ΚΑ 6492 Δικαστικά έξοδα και έξοδα εκτέλεσης δικαστικών αποφάσεων» 2.220.000 ευρώ. Όποιος το διαβάσει, πρέπει να υποθέσει διάφορα. Σε κάθε περίπτωση θέλουμε πλήρη ενημέρωση των δημοτών για το ποσό αυτό, τι αφορά και πώς προκύπτει. Μιλάμε για ένα ποσό 800 εκατομ δραχμών
- ΚΑ 6211 «Αντίτιμο ηλεκτρικού ρεύματος για φωτισμό οδών κλπ και παραγωγικής διαδικασίας»: από 138.862,65 ευρώ που καταβλήθηκαν το 2010, μα ζητάτε να ψηφίσουμε 1.952,998,5 ευρώ. Γιατί αυτή η διαφορά; Τι αφορά;;
- ΚΑ 643 Δημόσιες Σχέσεις Διπλασιάζουμε τις δημόσιες σχέσεις από 25.000 σε 52.000 ευρώ.
- ΚΑ 644 Συνέδρια και γιορτές διπλασιάζουμε επίσης από 32.500 σε 61.000
- ΚΑ 645 ΣΥΝΔΡΟΜΕΣ Τριπλασιάζουμε το ποσό από 5.700 σε 14.000
Μπορεί να φαίνονται μικρά τα ποσά, γιατί έχουμε συνηθίσει σε μεγάλα, αλλά όμως σηματοδοτεί την πολιτική μας σε περίοδο οικονομικής δυσχέρειας. Το λέμε αυτό κ πρόεδρε γιατί προχθές ο Δήμαρχος τόνισε με έμφαση ότι ο Δήμος δεν έχει χρήματα για να λειτουργήσει το Κοινωνικό Παντοπωλείο, που εμείς προτείναμε και μιλάμε για ένα ποσό της τάξης των 500 ευρώ το μήνα το πολύ, άρα 6.000 ευρώ το χρόνο, δηλαδή το ενοίκιο ενός χώρου με τα λειτουργικά του έξοδα. Αυτή είναι η έννοια της αρνητικής μας ψήφου. Και σε ό,τι αφορά στις επιμέρους δαπάνες θα μπορούσαμε να παραθέσουμε πολλές τέτοιες περιπτώσεις, απλά είναι ένα δείγμα για μας
«διεκδικούμε και οραματιζόμαστε έναν Συμμετοχικό Προϋπολογισμό, δημοκρατικό στην κατάρτισή του, διαφανή στην εκτέλεσή του, ανοικτό στον έλεγχο του δημοτικού συμβουλίου και της κοινωνίας, κάνοντας πιο δημοκρατική την ιεράρχηση των προτεραιοτήτων και πιο ελεγχόμενη την κοινωνική αποτελεσματικότητα των δαπανών και των ασκούμενων πολιτικών».
Κάθε προϋπολογισμός αποτελεί τον καθρέφτη των πολιτικών επιλογών αλλά και των κοινωνικών αξιών και των αντιλήψεων που υπηρετεί μια δημοτική αρχή. Στον προϋπολογισμό αναζητούμε ποιες πολιτικές υπάρχουν για τους ελεύθερους χώρους, για το περιβάλλον, για την ανάπτυξη του πράσινου, για την καθαριότητα, για το πολιτισμό και τον αθλητισμό, την νεολαία, τους άνεργους, τους άπορους κ.λ.π. Και φυσικά αναζητούμε τις αξίες της συμμετοχής, της διαφάνειας και του ελέγχου.
Το σχέδιο του προϋπολογισμού που συζητάμε σήμερα δεν ήρθε στην Επιτροπή Διαβούλευσης, όπως δεν ήρθε και το Τεχνικό Πρόγραμμα, ενώ ο Νόμος το προβλέπει. Για μας:
- η κατάργηση των Νομικών Προσώπων
- η μη εκλογή ακόμα του Συμπαραστάτη του Δημότη,
- η μη λειτουργία της Επιτροπής Διαβούλευσης,
είναι δείγματα του πώς αντιλαμβάνεται η πλειοψηφία της Δημοτικής Αρχής τον καινούργιο Νόμο της αυτοδιοίκησης. Αυτή η πρακτική είναι μια επιβεβαίωση του δημαρχοκεντρικού μοντέλου λειτουργίας του Δήμου, το οποίο μοντέλο η ηγεσία του Δήμου δεν θέλει με τίποτα να αποχωριστεί. Και είναι μια πρακτική, η οποία, αν συνεχιστεί, θα οδηγήσει τον νέο Νόμο σε ένα επικίνδυνο μόρφωμα γραφειοκρατίας και συγκεντρωτισμού.
Σε μια συζήτηση για τον προϋπολογισμό θα μπορούσε τουλάχιστον να αναλυθούν πρώτα τα προβλήματα που εντοπίστηκαν στην υλοποίηση του προηγούμενου. Τώρα πάμε στην πεπατημένη μιας διαχειριστικής λογικής. Η Πρωτοβουλία Ενεργών Πολιτών απορρίπτει φυσικά ένα τέτοιο Προϋπολογισμό.
Επιμένουμε ότι πρέπει να υπάρχει διαφάνεια, συμμετοχή και έλεγχος των οικονομικών θεμάτων που διαχειρίζεται ο Δήμος αλλά και να γνωρίζει ο κάθε πολίτης πώς αξιοποιούνται τα χρήματά του. Τα Τοπικά Συμβούλια καθώς και οι φορείς της πόλης πρέπει να έχουν ουσιαστικό ρόλο στη συζήτηση διαμόρφωσης του προϋπολογισμού και του Τεχνικού Προγράμματος καθώς και στην πορεία υλοποίησής τους και να μην είναι παθητικοί αποδέκτες.
Εμείς διεκδικούμε και οραματιζόμαστε έναν Συμμετοχικό Προϋπολογισμό, δηλαδή δημοκρατικό στην κατάρτισή του, διαφανή στην εκτέλεσή του, ανοικτό στον έλεγχο του δημοτικού συμβουλίου και της κοινωνίας, κάνοντας πιο δημοκρατική την ιεράρχηση των προτεραιοτήτων και πιο ελεγχόμενη την κοινωνική αποτελεσματικότητα των δαπανών και των ασκούμενων πολιτικών.
Καταψηφίζουμε τον προϋπολογισμό που προτείνει η πλειοψηφία για τους ακόλουθους λόγους:
- Είναι ένας προϋπολογισμός που δεν έχει φιλοσοφία και προσανατολισμό σε επιλογές που μπορούν να συμβάλλουν, στη βάση ενός μεσομακροπρόθεσμου σχεδιασμού, στην άρση των αδιεξόδων του Δήμου σήμερα και της κοινωνίας. Γιατί είναι μόνο διαχειριστικός και δεν κάνει την παραμικρή προσπάθεια να αναδιατάξει τις τοπικές παραγωγικές και κοινωνικές δυνάμεις στην αντιμετώπιση της κρίσης. Είναι φτωχός σε ποσά και σε ιδέες. Φτωχός σε ιδέες να αντιμετωπίσει τα θέματα της τοπικής παραγωγής και κατανάλωσης, την αναδιάταξη της αγροτικής παραγωγής, τα τοπικά σύμφωνα ποιότητας, τον ήπιο τουρισμό, τον ιαματικό, τον ιστορικό, την ανάδειξη της πλούσιας ομορφιάς του Δήμου. Δεν υπάρχουν προτάσεις που να θέτουν την αναπτυξιακή διάσταση σε μια συγκεκριμένη κατεύθυνση. Κινείται στα πλαίσια της ευκολίας του παρελθόντος.
- Λείπει η τεκμηρίωση, η αιτιολόγηση, η σφαιρικότητα, η ιεράρχηση στην στοχοθέτηση και ο συμμετοχικός σχεδιασμός. Δεν έχει άξονες δράσης αλλά περιγράφει μεμονωμένα έργα. Πού είναι ο αναπτυξιακός στόχος; Ποιος πρέπει να είναι στις σημερινές συνθήκες;
- Κυριαρχεί η λογική ότι ανάπτυξη είναι μόνο ό,τι έχει σχέση με τσιμέντο και κατασκευές, μια λογική τριτοκοσμική.
- Είναι πλασματικός αφού συμπεριλαμβάνει έσοδα και έξοδα που είναι βέβαιον ότι δεν θα εισπραχθούν και δεν θα δαπανηθούν, ιδιαίτερα σε ό,τι αφορά στα έσοδα από οφειλές τρίτων.
- Δεν είναι κοινωνικός, αφού δεν αναφέρονται δράσεις στον τομέα της κοινωνικής μέριμνας και για τις ευπαθείς κοινωνικές ομάδες. Στη λογική του προϋπολογισμού, κοινωνική πολιτική είναι μόνο τα ΚΑΠΗ.
- Τα ίδια ισχύουν και για τον πολιτισμό και τη νεολαία, αφού οι επιχορηγήσεις στους δύο αυτούς τομείς μειώνονται.
- Είναι μη περιβαλλοντικός, αφού οι δαπάνες για την προστασία του περιβάλλοντος, των φυσικών πόρων, την ανακύκλωση και την κομποστοποίηση, και την εξοικονόμηση ενέργειας είναι σχεδόν ανύπαρκτες.
Είναι σημαντικό που προχωρούν τα φωτοβολταϊκά στις σχολικές στέγες, αλλά χρειάζονται επενδύσεις και σε άλλες μορφές εξοικονόμησης ενέργειας. Ζητήσαμε εδώ και ενάμιση μήνα να μας απαντήσετε για το πώς αξιοποιεί ο Δήμος το πρόγραμμα ΕΞΟΙΚΟΝΟΜΩ στα δημοτικά κτίρια και ποιες είναι οι έτοιμες μελέτες. Δεν μας απαντήσατε.
Καλή ήταν η συμμετοχή του Δήμου προχθές στην ώρα της Γης, όπως κάνει κάθε χρόνο, αλλά αυτό έπρεπε να συνοδεύεται με ανάλογα μέτρα μείωσης της σπατάλης ενέργειας στην πόλη και στις τοπικές κοινότητες. Να δούμε πού λειτουργούν προβολείς από νωρίς το απόγευμα σε άδεια γήπεδα, πού φωτίζονται με προβολείς πλατάνια ή κτίρια όλη τη νύχτα στην πόλη και στα χωριά κλπ, να μπει ένας στόχος για μείωση της σπατάλης ενέργειας
Να δούμε να προχωράει ο δήμος στον έλεγχο της ενεργειακής συμπεριφοράς των κτιρίων στα πλαίσια της εξοικονόμησης ενέργειας και να ρυθμίσει τις συνθήκες ψύξης και θέρμανσης των δημόσιων κτιρίων, έτσι ώστε, αφενός να συμβάλλει στη μείωση της κατανάλωσης ενέργειας και αφετέρου να μειώσει σημαντικά και τα έξοδά του.
Στα θέματα της διαχείρισης των απορριμμάτων, αφού σπαταλήσαμε τόσα χρήματα σε μελέτες, που καλό είναι κάποια στιγμή αυτά να αναφερθούν, βρισκόμαστε στο σημείο μηδέν με τον κίνδυνο των προστίμων. Επειδή είναι θέμα που αφορά άμεσα τον Προϋπολογισμό, η πρότασή μας είναι και επιμένουμε στην επείγουσα προώθηση της Ολοκληρωμένης Διαχείρισης με άξονα την Ανακύκλωση και την Κομποστοποίηση σε όλο το Δήμο, στην αναθεώρηση του Περιφερειακού Σχεδιασμού με τη δημιουργία Σταθμών Μεταφόρτωσης ανά επαρχία και την προώθηση στους υπάρχοντες ΧΥΤΑ στην Περιφέρεια με την αναβάθμισή τους σε ΧΥΤΥ και τη βελτίωση της λειτουργίας τους. Ο κίνδυνος που υπάρχει αυτή τη στιγμή είναι, στην αδυναμία της Κεντρικής Φθιώτιδας και της Λοκρίδας να εφαρμόσει τον Περιφερειακό Σχεδιασμό και να διαχειριστούν τα σκουπίδια, να έρθει ο σωτήρας ιδιώτης και να κατασκευάσει σε ελάχιστο χρόνο το εργοστάσιο καύσης, το οποίο θα απαιτεί να φέρνουμε τα σκουπίδια όλης της Στερεάς για να μπορεί να λειτουργήσει
- Ο Προϋπολογισμός είναι φυσικά μη συμμετοχικός, χωρίς ουσιαστική διαβούλευση και συζήτηση στα Τοπικά Συμβούλια και στην κοινωνία.
Γενικές παρατηρήσεις:
Στην ΚΥΑ 3966 «Οδηγίες για την κατάρτιση προϋπολογισμού των Δήμων, οικονομικού έτους 2011» αναφέρεται:
“…Σε ειδικό παράρτημα του προϋπολογισμού αναφέρονται οι δράσεις που αφορούν στις τοπικές και δημοτικές κοινότητες, συμπεριλαμβανομένων των έργων και των υπηρεσιών τους”(ΚΥΑ 3966, άρθρο 2 παρ 4) Δεν είδαμε αυτό το παράρτημα
Επίσης
“…Η οικονομική επιτροπή καταρτίζει τον προϋπολογισμό του Δήμου, και υποβάλλει το σχέδιο προϋπολογισμού, αιτιολογώντας κάθε εγγραφή, για συζήτηση και απόφαση στο Δημοτικό Συμβούλιο. Στην αιτιολογική έκθεση δικαιολογείται, με συγκεκριμένα στοιχεία, η πηγή προέλευσης κάθε πίστωσης, το ύψος της και οι λόγοι που υπαγόρευσαν τις τυχόν αυξομειώσεις της”. (ΚΥΑ 3966 άρθρο 3 παρ 3) Δεν υπάρχει φυσικά κάτι ανάλογο στην αιτιολογική έκθεση, δεν υπάρχει καν αιτιολογική έκθεση
“..Για τον προσδιορισμό του ύψους των εσόδων και των εξόδων λαμβάνονται υπ’ όψη τα διαχειριστικά αποτελέσματα του προηγούμενου οικονομικού έτους και ειδικότερα, για μεν τα έσοδα τα ποσά που βεβαιώθηκαν, για δε τα έξοδα τα ποσά που έχουν ενταλθεί.” (ΚΥΑ 3966 άρθρο 4 παρ 3). Βλέπουμε μεγάλες αποκλίσεις σε πολλές περιπτώσεις χωρίς καμιά αιτιολόγηση
“….Αν μέχρι την σύνταξη του προϋπολογισμού δεν έχει εκδοθεί η κοινή υπουργική απόφαση για τις κατανομές των πόρων και δεν είναι γνωστοί οι ΚΑΠ των Δήμων, η πίστωση που θα εγγραφεί στον προϋπολογισμό για τα έσοδα από τους Κεντρικούς Αυτοτελείς Πόρους (Κ.Α. 0611) θα είναι ίση με αυτή που πήρε ο κάθε ΟΤΑ το έτος 2010. Για τους Δήμους που προέρχονται από συνένωση θα είναι το σύνολο των ΚΑΠ των συνενούμενων ΟΤΑ. Η διαφορά που θα προκύψει από τους ΚΑΠ του έτους 2011
θα εγγραφεί στον προϋπολογισμό με αναμόρφωση”. (ΚΥΑ 3966 άρθρο 4 παρ 6) Δεν εφαρμόσατε αυτή την κατεύθυνση της ΚΥΑ
“…Στον υπό κατάρτιση προϋπολογισμό, τα έσοδα γνωστά ως ΣΑΤΑ, θα εγγραφούν στα έκτακτα έσοδα. Το ύψος της πίστωσης που θα εγγραφεί, θα είναι το ποσό της ΣΑΤΑ που έλαβαν οι ΟΤΑ το έτος 2010. Η διαφορά που θα προκύψει από τη ΣΑΤΑ έτους 2011 θα εισαχθεί στον προϋπολογισμό με αναμόρφωση. (ΚΥΑ 3966 άρθρο 4 παρ 9)” . Το ίδιο και στη ΣΑΤΑ
“…Οι προβλέψεις για τις αποδοχές του πάσης φύσεως προσωπικού συνοδεύονται υποχρεωτικά από λεπτομερείς καταστάσεις και πλήρη ανάλυση των πιστώσεων που είναι γραμμένες για τους σκοπούς αυτούς (όπως για τους μισθούς, τις τυχόν αυξήσεις μισθών του τακτικού και του επί συμβάσει προσωπικού, καθώς και υπερωρίες και αμοιβές από συλλογικά όργανα εφόσον και μόνο αυτές προβλέπονται από τις κείμενες διατάξεις)”. (ΚΥΑ 3966 άρθρο 4 παρ 16). Περιμέναμε να δούμε το προσωπικό που υπηρετεί ανά Διεύθυνση και αυτοτελή υπηρεσία, την κλιμάκωση του προσωπικού και των αποδοχών, την πρόβλεψη της πιθανής αύξησης του κόστους της μισθοδοσίας και την πλήρη “ακτινογραφία” των υπηρεσιών του Δήμου, που είναι και το μεγαλύτερο ποσοστό του προϋπολογισμού. Αυτή νομίζουμε είναι και η εντολή που δίνει η ΚΥΑ. Αντί γι’ αυτό προσπαθούμε να ανιχνεύσουμε πώς διαμορφώνονται τα κόστη αυτά, να υποψιαστούμε και να βγάλουμε τα ανασφαλή μας συμπεράσματα. Ελπίζουμε τις επόμενες μέρες που θα επισκεφτούμε τον διευθυντή προσωπικού να μας δοθεί μια τέτοια πλήρης εικόνα
“…Στους προϋπολογισμούς εγγράφονται υποχρεωτικά, οι τοκοχρεωλυτικές δόσεις των δανείων που έχουν συναφθεί με το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων και λοιπούς πιστωτικούς οργανισμούς.” Θα θέλαμε να ξέρουμε τις δανειακές υποχρεώσεις του Δήμου και αναλυτικά τις τοκοχρεωλυτικές δόσεις ανά τραπεζικό φορέα
Εμείς ευχαρίστως θα ψηφίζαμε έναν Προϋπολογισμό, που, εκτός από συμμετοχικός και που θα εξασφάλιζε τη διαβούλευση στην Επιτροπή Διαβούλευσης και στα Δημοτικά και Τοπικά Συμβούλια, να διακρίναμε:
- τους στόχους του Δήμου σήμερα
- την διάθεση για κοινωνική πολιτική στα πλαίσια της γενικότερης κρίσης
- την διάθεση για περιβαλλοντική πολιτική στα πλαίσια και των αρχών της στροφής στην πράσινη οικονομία αλλά και της διαχείρισης των ευαίσθητων περιοχών όπως η περιοχή NATURA, ο Εθνικός Δρυμός της Οίτης, ο Σπερχειός ποταμός και ο Μαλιακός κόλπος
- τις πρωτοβουλίες για αναδιάταξη του παραγωγικού δυναμικού της περιοχής του Δήμου, και όχι μόνο
- τις πρωτοβουλίες που να συντονίζουν τους παραγωγούς και τους καταναλωτές, με απώτερο στόχο τη σταδιακή εξισορρόπηση της τοπικής οικονομίας και την αυτάρκεια.
- τις πρωτοβουλίες για το Τοπικό Σύμφωνο Ποιότητας, για όλες τις μορφές του ήπιου τουρισμού, για τη Λαμία – τουριστικό προορισμό, για την στήριξη της τοπικής αγοράς και των εμπόρων, για τη λαϊκή βιολογικών προϊόντων, για την ανάδειξη των μορφών της κοινωνικής οικονομίας σε μια τέτοια περίοδο κρίσης, για το Κοινωνικό Παντοπωλείο και τις άλλες μορφές κοινωνικής αλληλεγγύης
- τις προσπάθειες για αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας του Δήμου για την εξασφάλιση πόρων. Αντί γι’ αυτό, βλέπουμε μια πλήρη δυσλειτουργία. Εδώ και ενάμιση μήνα, που ορίστηκαν τα μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου της Ανώνυμης Εταιρείας, το ΔΣ δεν συνεδρίασε ακόμα για να συγκροτηθεί σε σώμα
- τις προσπάθειες για τα προβλήματα της νεολαίας και των ανέργων
Κύριε πρόεδρε, οι δραστηριότητες του Δήμου δεν ανάγονται αποκλειστικά στην επάρκεια ή την έλλειψη οικονομικών πόρων. Ο Προϋπολογισμός σηματοδοτεί τις διαθέσεις και δείχνει το στόχο και το όραμα. Εμείς δεν μπορέσαμε να διακρίνουμε ούτε στόχο ούτε όραμα.
Επιμέρους παρατηρήσεις ως παραδείγματα
Στα έσοδα:
- ΚΑ 0121 έσοδα από διαφήμιση σε αθλητικούς χώρους 3.000 ευρώ. Αυτές είναι οι προσδοκίες που έχουμε από τη λειτουργία του Χαλκιοπούλιου και του ΔΑΚ; Δεν είναι καλύτερα να μην βάλουμε καθόλου; Αυτά είναι τα έσοδα που προβλέπει ο νόμος;
- ΚΑ 0122 Τέλη και δικαιώματα από εμποροπανηγύρεις και παζάρια κλπ από 85.000 που βεβαιώθηκαν πέρυσι, φέτος προσδοκούμε να τα διπλασιάσουμε, δηλ 150.000 ευρώ. Πώς προκύπτει αυτό;
- ΚΑ 041 Έσοδα νεκροταφείων από 360.000 ευρώ, θέλουμε φέτος να πάρουμε 525.000 ή στα δικαιώματα των οικογενειακών τάφων από 150.000 σε 250.000 ευρώ. Μήπως πρέπει να φτιάχνουμε νεκροταφεία για να έχουμε έσοδα;;
Στα έξοδα:
- ΚΑ 612 «Δαπάνες αιρετών» από 479.000 που είχαμε πέρυσι, φέτος θέλετε να ψηφίσουμε 587.000 δηλαδή μια αύξηση των 110.000 περίπου ή 22%. Τελικά τι κατάφερε ο Καλλικράτης, να αυξήσει ή να μειώσει το κόστος λειτουργίας των Δήμων;; Αποδεικνύεται ότι το αύξησε το κόστος, τη στιγμή που και οι υπάλληλοι παραμένουν οι ίδιοι και οι αιρετοί έχουν μεγαλύτερο κόστος λειτουργίας
- ΚΑ 6492 Δικαστικά έξοδα και έξοδα εκτέλεσης δικαστικών αποφάσεων» 2.220.000 ευρώ. Όποιος το διαβάσει, πρέπει να υποθέσει διάφορα. Σε κάθε περίπτωση θέλουμε πλήρη ενημέρωση των δημοτών για το ποσό αυτό, τι αφορά και πώς προκύπτει. Μιλάμε για ένα ποσό 800 εκατομ δραχμών
- ΚΑ 6211 «Αντίτιμο ηλεκτρικού ρεύματος για φωτισμό οδών κλπ και παραγωγικής διαδικασίας»: από 138.862,65 ευρώ που καταβλήθηκαν το 2010, μα ζητάτε να ψηφίσουμε 1.952,998,5 ευρώ. Γιατί αυτή η διαφορά; Τι αφορά;;
- ΚΑ 643 Δημόσιες Σχέσεις Διπλασιάζουμε τις δημόσιες σχέσεις από 25.000 σε 52.000 ευρώ.
- ΚΑ 644 Συνέδρια και γιορτές διπλασιάζουμε επίσης από 32.500 σε 61.000
- ΚΑ 645 ΣΥΝΔΡΟΜΕΣ Τριπλασιάζουμε το ποσό από 5.700 σε 14.000
Μπορεί να φαίνονται μικρά τα ποσά, γιατί έχουμε συνηθίσει σε μεγάλα, αλλά όμως σηματοδοτεί την πολιτική μας σε περίοδο οικονομικής δυσχέρειας. Το λέμε αυτό κ πρόεδρε γιατί προχθές ο Δήμαρχος τόνισε με έμφαση ότι ο Δήμος δεν έχει χρήματα για να λειτουργήσει το Κοινωνικό Παντοπωλείο, που εμείς προτείναμε και μιλάμε για ένα ποσό της τάξης των 500 ευρώ το μήνα το πολύ, άρα 6.000 ευρώ το χρόνο, δηλαδή το ενοίκιο ενός χώρου με τα λειτουργικά του έξοδα. Αυτή είναι η έννοια της αρνητικής μας ψήφου. Και σε ό,τι αφορά στις επιμέρους δαπάνες θα μπορούσαμε να παραθέσουμε πολλές τέτοιες περιπτώσεις, απλά είναι ένα δείγμα για μας
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου