Το παράδειγμα του Δήμου Βόλου |
Στο Δήμο Λαμίας το θέμα έχει ανακινηθεί πολλές φορές από την Πρωτοβουλία Ενεργών Πολιτών τονίζοντας τη σημασία αυτού του «αυτονόητου», αλλά δυστυχώς δεν έχει γίνει ακόμα τίποτα∙ κι αυτό μας βάζει σε σκέψεις. Η δικαιολογία ότι δεν υπάρχει επαρκές προσωπικό και οι υπηρεσίες αδυνατούν να ανταποκριθούν, είναι απλά μια «δικαιολογία». Οι περισσότεροι δήμοι έχουν προχωρήσει και έχουν την εικόνα της ακίνητης περιουσίας τους, με τη μια ή την άλλη μορφή.
Το πιο απλό που θα μπορούσε να γίνει είναι
η ανάθεση του έργου σε ένα μελετητικό γραφείο, πέραν του να αξιοποιηθεί η εμπειρία των άλλων δήμων σε όλη τη χώρα. Θα μπορούσε έτσι να δημιουργηθεί μια βάση δεδομένων, που να είναι διαθέσιμη σε κάθε δημότη και σε κάθε ενδιαφερόμενο, μέσω της ιστοσελίδας του Δήμου ή όπως αλλιώς. Στη συνέχεια να δημιουργηθεί ένας ειδικός εποπτικός μηχανισμός, που θα είναι επιφορτισμένος με το καθήκον του συνεχούς ελέγχου των μεταβολών της ακίνητης περιουσίας και της ενημέρωσης του μητρώου των παγίων.
η ανάθεση του έργου σε ένα μελετητικό γραφείο, πέραν του να αξιοποιηθεί η εμπειρία των άλλων δήμων σε όλη τη χώρα. Θα μπορούσε έτσι να δημιουργηθεί μια βάση δεδομένων, που να είναι διαθέσιμη σε κάθε δημότη και σε κάθε ενδιαφερόμενο, μέσω της ιστοσελίδας του Δήμου ή όπως αλλιώς. Στη συνέχεια να δημιουργηθεί ένας ειδικός εποπτικός μηχανισμός, που θα είναι επιφορτισμένος με το καθήκον του συνεχούς ελέγχου των μεταβολών της ακίνητης περιουσίας και της ενημέρωσης του μητρώου των παγίων.
Η σημασία αυτού του εγχειρήματος και τα οφέλη που θα προκύψουν, είναι σημαντικά. Κατ’ αρχήν θα μπορέσει να γίνει μια σωστή υποβολή του Ε9 και να καλυφθεί μια σημαντική εκκρεμότητα προς το κράτος, ανεξάρτητα αν προκύπτει ή όχι πρόσθετη οικονομική επιβάρυνση, ενσωματώνοντας και τις αποσβέσεις των ακινήτων.
Θα μπορέσουν να εξυπηρετηθούν με τρόπο ικανοποιητικό οι αρχές της διαφάνειας και του ελέγχου. Σήμερα μπορεί κανείς να υποθέσει διάφορα για τα οικόπεδα και τα αγροτικά ακίνητα, κυρίως στις Τοπικές Κοινότητες, ότι δεν είναι ενοικιασμένα ή ότι δεν πληρώνουν οι ενοικιαστές ή ότι κάποια «χάνονται» με την πάροδο των χρόνων ή ότι δεν έχει ο Δήμος τα αναμενόμενα έσοδα. Είναι πρόσφατο το αρνητικό παράδειγμα των τριών Κληροδοτημάτων και η απώλεια εσόδων σε βάρος των Ορφανοτροφείων και των δημοτών. Είναι επίσης η μίσθωση από το 2011 των 270 στρεμμάτων στην περιοχή της Ροδίτσας για την μεγάλη αγροτική επένδυση υδροπονικής καλλιέργειας ντομάτας και πιπεριάς, με τις σημαντικές προσδοκίες για το δήμο, χωρίς κάποια ενημέρωση γιατί καθυστερεί, τι πρόκειται να γίνει και αν διασφαλίζονται πλέον τα συμφέροντα του Δήμου. Και άλλα τέτοια παραδείγματα θα μπορούσαν να αναφερθούν.
Το πιο σημαντικό όμως όφελος είναι η ίδια η συστηματική και μεθοδική καταγραφή του συνόλου της ακίνητης περιουσίας του Δήμου, το νοικοκύρεμα. Η αποτύπωση, η χαρτογράφηση και η ταξινόμηση των ακινήτων είναι ουσιαστικό βήμα, αλλά και σημαντικό εργαλείο για τη διερεύνηση των δυνατοτήτων αξιοποίησης τους προς όφελος των δημοτών. Η διαμόρφωση του χαρτοφυλακίου των ακινήτων μπορεί να αποφέρει οικονομικό όφελος, σε μια εποχή που η οικονομική κρίση έχει πλήξει καίρια τα έσοδα της αυτοδιοίκησης.
Κανείς λοιπόν δεν μπορεί να αμφισβητήσει την αναγκαιότητα να ληφθούν άμεσα πρωτοβουλίες για την διαχείριση της ακίνητης περιουσίας του Δήμου μας, όχι μόνο γιατί είναι ιδιαίτερα σημαντική για την εξασφάλιση σημαντικών εσόδων, αλλά και για την διαφάνεια και τον έλεγχο. Όχι όμως άλλη καθυστέρηση…
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου