Τρίτη 10 Νοεμβρίου 2015

Τ.Αγγελόπουλος:''Θεματοφύλακας του κράτους-δικαίου ο Συμπαραστάτης του Δημότη''

Τ. Αγγελόπουλος: Το δικό τους... Συνήγορο του Πολίτη απέκτησαν οι Θεσσαλονικείς

Ο Τόλης Αγγελόπουλος είναι ένας από τους μόλις 37 συμπαραστάτες του δημότη και της επιχείρησης που έχουν εκλεγεί πανελληνίως.

Στον τέταρτο όροφο του νέου δημαρχιακού μεγάρου βρίσκεται εγκατεστημένος ο Τόλης Αγγελόπουλος, ο οποίος ενσαρκώνει το ρόλο του συμπαραστάτη του δημότη και της επιχείρησης στο δήμο Θεσσαλονίκης, έχοντας εκλεγεί στη θέση αυτή με αυξημένη πλειοψηφία από το δημοτικό συμβούλιο.

Στο πρόσωπο του 48χρονου νομικού οι Θεσσαλονικείς συναντούν κατά κάποιον τρόπο το δικό τους Συνήγορο του Πολίτη, καθώς έχουν τη δυνατότητα να ζητήσουν τη συνδρομή και τη διαμεσολάβησή του για την επίλυση ενδεχόμενων προβλημάτων που αντιμετωπίζουν κατά τις συναλλαγές τους με τις δημοτικές υπηρεσίες αλλά και για την καταπολέμηση τυχόν περιστατικών κακοδιοίκησης.

“Ο συμπαραστάτης του δημότη και της επιχείρησης οφείλει να αποτελεί το θεματοφύλακα του κράτους-δικαίου, έναν καθρέφτη της χρηστής διοίκησης και της πιστής εφαρμογής της νομιμότητας”, αναφέρει χαρακτηριστικά ο κ. Αγγελόπουλος, προσθέτοντας πως “ελπίζουμε ότι με τη βοήθεια των πολιτών και τη συνεργασία των υπηρεσιών του δήμου θα βάλουμε ένα λιθαράκι στη βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών, στην ενίσχυση της διαφάνειας, στην καταπολέμηση των φαινομένων κακοδιοίκησης -ιδιαίτερα εκεί όπου μπορεί να διαπιστωθούν τυχόν φαινόμενα διαφθοράς- και στην ενίσχυση της κουλτούρας της διαμεσολάβησης και της εξωδικαστικής επίλυσης των διαφορών”.

Ο Τόλης Αγγελόπουλος είναι ένας από τους μόλις 37 συμπαραστάτες του δημότη και της επιχείρησης που έχουν εκλεγεί πανελληνίως. “Από τους 165 δήμους
που δικαιούνται να εκλέξουν συμπαραστάτες μόνον οι 32 ολοκλήρωσαν τη διαδικασία αυτή. Οι υπόλοιποι πέντε συμπαραστάτες είναι περιφερειακοί”, εξήγησε ο ίδιος.

Τα πρόσωπα που έχουν εκλεγεί σε θέσεις συμπαραστατών άρχισαν να οργανώνονται σε ένα πανελλαδικό δίκτυο, ώστε να καταφέρουν να δώσουν σάρκα και οστά σε αυτόν τον καινούργιο θεσμό, που προβλέφθηκε από τον “Καλλικράτη”. “Οι αρμοδιότητές μας περιγράφονται με τρεις σειρές στο άρθρο 77 του ‘Καλλικράτη’, ενώ δεν υπάρχει ούτε μία εγκύκλιος του υπουργείου που να τις εξειδικεύει”, σημειώνει με νόημα ο κ. Αγγελόπουλος, επισημαίνοντας ότι ο συμπαραστάτης δεν αποτελεί ακόμη μία γραφειοκρατική υπηρεσία του δήμου αλλά έναν ανεξάρτητο διαμεσολαβητικό μηχανισμό μεταξύ δημοτών και δημοτικών υπηρεσιών, που λειτουργεί στα πρότυπα του Συνηγόρου του Πολίτη.

Ο Τόλης Αγγελόπουλος εξελέγη στη θέση του συμπαραστάτη του δημότη και της επιχείρησης στις 3 Μαρτίου 2015 και ανέλαβε επισήμως τα καθήκοντά του στις 30 Μαρτίου μετά την ορκωμοσία του ενώπιον του δημοτικού συμβουλίου από τον Γιάννη Μπουτάρη. Η πρώτη καταγγελία την οποία κλήθηκε να διαχειριστεί κατατέθηκε μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας που έχει δημιουργηθεί στις 8 Ιουνίου 2015 και αφορούσε υπόθεση πολίτη που διαμαρτυρόταν για την κατάσχεση τραπεζικού λογαριασμού του για οφειλές του προς το δήμο Θεσσαλονίκης. Στην περίπτωση αυτή ο συμπαραστάτης δικαίωσε τις αρμόδιες δημοτικές υπηρεσίες και έθεσε την υπόθεση στο αρχείο. Δεν συνέβη το ίδιο όμως με δεκάδες άλλες υποθέσεις, τις οποίες έκτοτε κλήθηκε να διαχειριστεί.

ΒΡΟΧΗ ΟΙ ΚΑΤΑΓΓΕΛΙΕΣ ΓΙΑ ΤΙΣ ΚΛΗΣΕΙΣ
Ο μεγαλύτερος όγκος των υποθέσεων που φτάνουν στο γραφείο του συμπαραστάτη του δημότη και της επιχείρησης αφορά παλιές κλήσεις για παραβάσεις του κώδικα οδικής κυκλοφορίας, τις οποίες οι πολίτες καλούνται να πληρώσουν με καθυστέρηση ακόμη και δεκαετιών!
Για το θέμα των κλήσεων -δεδομένου μάλιστα ότι επίκειται η μαζική αποστολή ειδοποιητηρίων προς περίπου 130.000 Θεσσαλονικείς που έχουν οφειλές από το μακρινό παρελθόν συνολικού ύψους 10 εκατ. ευρώ- ο κ. Αγγελόπουλος θα παρέμβει με ειδική πρότασή του προς το δήμαρχο και το δημοτικό συμβούλιο. Στην πρόταση αυτή θα τάσσεται υπέρ της ανάληψης πρωτοβουλίας σε συνεννόηση με τα αρμόδια υπουργεία για τη διαγραφή των κλήσεων, υπό το σκεπτικό ότι οι τεράστιες καθυστερήσεις στην ταμειακή βεβαίωση προστίμων για παραβάσεις που συντελέστηκαν ακόμη και πριν από 22 χρόνια συνιστά κακοδιοίκηση και μάλιστα ακραίας μορφής.

Ήδη έπειτα από διαμεσολάβηση του συμπαραστάτη οι αρμόδιες δημοτικές υπηρεσίες προχώρησαν στη διαγραφή προστίμων για ανάλογες περιπτώσεις. Είναι ενδεικτική η υπόθεση πολίτη που έπειτα από καταγγελία του στο συμπαραστάτη πέτυχε διαγραφή προστίμων, ύψους περίπου 3.000 ευρώ. Ανάλογη είναι και η περίπτωση ακόμη ενός δημότη, ο οποίος κατήγγειλε ότι εν έτει 2008 βεβαιώθηκαν σε βάρος του οφειλές από κλήσεις που είχαν κοπεί το 1991! Και σε αυτήν την περίπτωση ο συμπαραστάτης ζήτησε να διαγραφούν τα πρόστιμα αυτά, επισημαίνοντας ότι “η μεγάλη χρονική καθυστέρηση της ταμειακής βεβαίωσης των κλήσεων καθ’ υπέρβαση κάθε έννοιας εύλογου χρόνου συνιστά κακοδιοίκηση και αποτελεί αντικείμενο βελτίωσης, ώστε να αποφεύγονται στο μέλλον παρόμοια φαινόμενα”.

Σε κάθε περίπτωση ο Τόλης Αγγελόπουλος συστήνει στους πολίτες που ενδεχομένως θα λάβουν ειδοποιητήριο για πολύ παλιά πρόστιμα να απευθύνονται στις δημοτικές υπηρεσίες και να ζητούν το πλήρες σώμα της κλήσης, ώστε να διαπιστώνεται εάν αυτή φέρει όλα τα χαρακτηριστικά της έγκυρης διοικητικής πράξης ή εάν λείπει κάποιο σημαντικό στοιχείο, όπως ενδεικτικά ο δρόμος όπου καταγράφηκε η παράβαση, η ημερομηνία κατά την οποία αυτή βεβαιώθηκε ή το χρώμα και ο αριθμός κυκλοφορίας του εμπλεκόμενου οχήματος.

ΚΑΘΥΣΤΕΡΗΣΕΙΣ ΣΤΗ ΧΟΡΗΓΗΣΗ ΕΓΓΡΑΦΩΝ
Άμεσα και μάλιστα ασκώντας πίεση στην αρμόδια υπηρεσία παρενέβη ο συμπαραστάτης του δημότη και της επιχείρησης για τη διευθέτηση υπόθεσης πολίτη που ταλαιπωρήθηκε σημαντικά από νομικό πρόσωπο του δήμου Θεσσαλονίκης, το οποίο καθυστερούσε επί σειρά μηνών να του χορηγήσει έγγραφα.
Μάλιστα ο πολίτης που προχώρησε στην καταγγελία χρειαζόταν τα έγγραφα, για να τα καταθέσει στο Ανώτατο Συμβούλιο Επιλογής Προσωπικού, ώστε το ΑΣΕΠ να αποφανθεί για το είδος της σύμβασης εργασίας του. Τα ίδια στοιχεία μάλιστα είχε ζητήσει από το εν λόγω νομικό πρόσωπο του δήμου Θεσσαλονίκης και το ΑΣΕΠ με σχετικό έγγραφό του, το οποίο επίσης, όπως διαπιστώθηκε, δεν απαντήθηκε ποτέ.

Ο συμπαραστάτης κάλεσε τους αρμόδιους δημοτικούς υπαλλήλους να χορηγήσουν τα έγγραφα προς τον ενδιαφερόμενο πολίτη το συντομότερο δυνατό, επισημαίνοντας ότι “είχαν παρέλθει προ πολλού όλες οι νόμιμες προθεσμίες”. Μάλιστα στο πόρισμα που συνέταξε ο συμπαραστάτης ενημερώνει τον πολίτη ότι “σε περίπτωση μη τήρησης της νόμιμης προθεσμίας εντός της οποίας οφείλει να απαντήσει η υπηρεσία παρέχεται δυνατότητα αποζημίωσης”.

ΔΙΑΜΑΡΤΥΡΙΕΣ ΓΙΑ ΤΙΣ ΑΔΕΙΕΣ ΚΑΤΑΣΤΗΜΑΤΩΝ
Αρκετές διαμαρτυρίες δέχεται ο Τόλης Αγγελόπουλος και για ζητήματα που σχετίζονται με αδειοδοτήσεις καταστημάτων υγειονομικού ενδιαφέροντος. Σε μία από τις υποθέσεις που κλήθηκε να διαχειριστεί διαπιστώθηκε ότι εκ μέρους της επιχείρησης που αδειοδοτήθηκε από τις δημοτικές υπηρεσίες προσκομίστηκε ψευδής υπεύθυνη δήλωση ότι υπήρχε η συναίνεση των ενοίκων της οικοδομής.
Όταν οι ένοικοι διαπίστωσαν το πρόβλημα, απευθύνθηκαν στις αρμόδιες δημοτικές υπηρεσίες, ζητώντας τους να προχωρήσουν άμεσα στην ανάκληση της άδειας. Ωστόσο κατόπιν σχετικής γνωμοδότησης της νομικής υπηρεσίας του δήμου η απάντηση που δόθηκε στους πολίτες ήταν ότι θα έπρεπε να προσφύγουν στα δικαστήρια, με αποτέλεσμα να υπάρχει ο κίνδυνος αυτοί να αναλωθούν σε πολυετείς δικαστικές περιπέτειες και την ίδια ώρα η επίμαχη επιχείρηση να συνεχίσει να λειτουργεί κανονικά.

Στο θέμα παρενέβη ο συμπαραστάτης έπειτα από σχετική καταγγελία που δέχθηκε, ο οποίος κάλεσε το αρμόδιο τμήμα του δήμου να προβεί σε αυτεπάγγελτο έλεγχο των δικαιολογητικών που υποβλήθηκαν από την επιχείρηση και, εφόσον διαπιστωθούν ασυμφωνίες, να προχωρήσει στην ανάκληση της χορηγηθείσας άδειας, χωρίς να αναμένει τυχόν δικαστικές αποφάσεις. Πράγματι η υπηρεσία έχει ήδη καλέσει τον κάτοχο της άδειας σε ακρόαση, ενώ το ενδεχόμενο ανάκλησης της πράξης θα συζητηθεί στην επιτροπή ποιότητας ζωής του δήμου.

ΔΙΑΜΕΣΟΛΑΒΗΣΗ ΓΙΑ ΤΗ ΡΟΤΟΝΤΑ
Μία από τις πλέον ιδιαίτερες καταγγελίες που κλήθηκε να αντιμετωπίσει ο συμπαραστάτης προήλθε από μία κάτοικο της περιοχής της Ροτόντας, η οποία ζητούσε να αποσυρθεί τηλεοπτικό σποτ για την πρόληψη από τις εξαρτήσεις, το οποίο δημιουργήθηκε από τα Κέντρα Πρόληψης των Εξαρτήσεων και Προαγωγής της Ψυχοκοινωνικής Υγείας “Σείριος” του δήμου Θεσσαλονίκης.
Η καταγγέλλουσα ζήτησε την παρέμβαση του συμπαραστάτη, ώστε να αφαιρεθούν από το τηλεοπτικό σποτ πλάνα της Ροτόντας, εκφράζοντας την άποψη ότι με την προβολή του μνημείου ολόκληρη η περιοχή “ταυτίζεται με τη δραστηριότητα των εξαρτημένων ατόμων με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την τοπική κοινωνία όσο και για τον ευρύτερο αστικό και κοινωνικό ιστό της πόλης”.

Ο συμπαραστάτης έκρινε ότι δεν συντρέχει κανένας λόγος που να δικαιολογεί τη διακοπή προβολής του συγκεκριμένου τηλεοπτικού σποτ. Την ίδια ώρα όμως πρότεινε τη διοργάνωση διαμεσολάβησης, ώστε να διερευνηθεί η δυνατότητα συνεργασίας μεταξύ των κέντρων “Σείριος” και των κατοίκων της Ροτόντας για την προώθηση κοινών δράσεων με στόχο την προστασία του μνημείου αλλά και την ενημέρωση και την ευαισθητοποίηση των πολιτών για το πρόβλημα των εξαρτήσεων.

ΤΑ ΘΕΜΑΤΑ ΤΗΣ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΟΤΗΤΑΣ
Πολύ συχνά ο συμπαραστάτης του δημότη και της επιχείρησης γίνεται αποδέκτης παραπόνων για διάφορα ζητήματα που έχουν να κάνουν με την καθημερινότητα του πολίτη. Στο γραφείο του έφτασαν δεκάδες διαμαρτυρίες για κακοτεχνίες σε δρόμους, χαλασμένα φανάρια, ακόμη και για μετακινήσεις κάδων απορριμμάτων ή για δέντρα που πρέπει να κλαδευτούν από τις υπηρεσίες του πρασίνου.
“Σε αυτές τις περιπτώσεις ζητούμε από τον πολίτη να απευθυνθεί κατ’ αρχήν στις αρμόδιες δημοτικές υπηρεσίες και να προχωρήσει σε σχετική καταγγελία, εφόσον το αίτημά του δεν ικανοποιηθεί. Ο συμπαραστάτης δεν μπορεί να υποκαταστήσει τις δημοτικές υπηρεσίες ούτε και είναι λειτουργικό να έχουμε πολλές εισόδους αιτημάτων προς το δήμο, διότι με τον τρόπο αυτό το μόνο που πετυχαίνουμε είναι να αυξάνουμε τη γραφειοκρατία”, εξήγησε ο κ. Αγγελόπουλος.

Οι Θεσσαλονικείς πλέον έχουν τη δυνατότητα να καταθέτουν τις καταγγελίες τους προς το συμπαραστάτη του δημότη και της επιχείρησης και ηλεκτρονικά μέσω ειδικής παραπομπής στην ιστοσελίδα του δήμου Θεσσαλονίκης (www.thessaloniki.gr).


Who is Who Ποιος είναι ο νέος συμπαραστάτης μας
Ο Τόλης Αγγελόπουλος γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη το 1967. Είναι απόφοιτος της Νομικής σχολής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης και μέλος του Δικηγορικού Συλλόγου από το 1997. Εδώ και περίπου μία διετία ασχολείται με το θεσμό της διαμεσολάβησης σε αστικές και εμπορικές υποθέσεις και είναι διαπιστευμένος διαμεσολαβητής στο υπουργείο Δικαιοσύνης, ενώ έχει παρακολουθήσει προγράμματα εξειδίκευσης σε θέματα ανθρωπίνων δικαιωμάτων.

Της Βαρβάρας Ζούκα
Δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα «Μακεδονία της Κυριακής» 8 Νοεμβρίου 2015

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου