Το ρεκόρ αναφορών από πολίτες που κατά κύριο λόγο ζητούσαν την συνδρομή της πολιτείας για οικονομικά και φορολογικά ζητήματα, χαρακτηρίζει την Ετήσια Έκθεση του Συνηγόρου του πολίτη, που παρουσιάστηκε σήμερα.
Είναι ενδεικτική η αναφορά της συνηγόρου του Πολίτη κυρίας Καλλιόπη Σπανού: «Ο στόχος της αύξησης των κρατικών εσόδων τείνει να παίρνει το προβάδισμα έναντι κάθε άλλου συμφέροντος, δικαιώματος, ακόμη και της ίδιας της θεσμικής λειτουργίας του κράτους». Τα ζητήματα που αφορούν την κρίση ήταν αυτά που εκτόξευσαν τις αναφορές που έφτασαν τις 14.738, και παρουσίασαν αύξηση κατά 26% σε σχέση με το 2012 και 38% σε σχέση με το 2011. Ειδικότερα, οι αναφορές των πολιτών για το 2013 εστιάζουν κατά κύριο λόγο σε ασφαλιστικά- συνταξιοδοτικά προβλήματα και άλλα οικονομικά ζητήματα, όπως τα φορολογικά, που φαίνεται να κυριαρχούν λόγω της κρίσης, αλλά και της αναδιάρθρωσης των υπηρεσιών του δημοσίου.
Επίσης, η έκθεση παρουσιάζει με απτά παραδείγματα τον κίνδυνο οπισθοδρόμησης στην προστασία των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, κυρίως των πιο ευάλωτων κοινωνικών ομάδων (φτωχοί, άνεργοι, ανάπηροι μετανάστες), καθώς και την υποβάθμιση θεμάτων, όπως η προστασία των παιδιών, η ισότητα φύλου στην εργασία, οι περιβαλλοντικές επιπτώσεις έργων και δραστηριοτήτων.
Τα στατιστικά της Έκθεσης
Οι 14.738 αναφορές πολιτών που κατατέθηκαν στον Συνήγορο τη χρονιά που πέρασε αποτελούν αριθμό- ρεκόρ από το ξεκίνημα της λειτουργίας του θεσμού. Οι φορείς στους οποίους επικεντρώνονται οι αναφορές των πολιτών αποτυπώνουν τη διαπίστωση αυτή:
- Περισσότερο από το ένα τέταρτο (28%) των προβλημάτων κακοδιοίκησης -με αυξανόμενο ποσοστό-εντοπίζεται στα ασφαλιστικά ταμεία και σε Νομικά Πρόσωπα που εποπτεύει το υπουργείο Εργασίας.
- Ακολουθεί το υπουργείο Οικονομικών με 17,4%, παρουσιάζοντας αυξητική τάση τα δύο τελευταία χρόνια.
- Αύξηση σημειώνεται και στα προβλήματα που αφορούν την αυτοδιοίκηση, δηλαδή τους δήμους και τις περιφέρειες, και το ποσοστό πλησιάζει το 16%. Ακολουθούν με 9% οι αποκεντρωμένες διοικήσεις (Διευθύνσεις Αλλοδαπών και Μετανάστευσης). -Άλλοι φορείς με προβλήματα κακοδιοίκησης είναι το υπουργείο Δημόσιας Τάξης σταθερά με 6%, το υπουργείο Παιδείας με 3,7% κλπ.
Εξυπηρέτηση πολιτών σε αριθμούς:
- 9.000 πολίτες επισκέφθηκαν το Γραφείο Υποδοχής Κοινού στην Αθήνα.
- 32.300 πολίτες απευθύνθηκαν για συμβουλή στο τηλεφωνικό κέντρο. – 4.000 ηλεκτρονικά μηνύματα πολιτών απαντήθηκαν.
Εξετάζοντας τον χειρισμό των εντός αρμοδιότητας του Συνηγόρου αναφορών για το 2013, φαίνεται ότι:
- Το 54% ήταν βάσιμες, δηλαδή η καταγγελία του πολίτη ήταν δικαιολογημένη και υφίστατο όντως κακοδιοίκηση.
- Το 81,5% των βάσιμων αναφορών είχαν κατά μεγάλο ποσοστό θετική έκβαση και επιλύθηκαν με τη διαμεσολάβηση του Συνηγόρου.
Είναι ενδεικτική η αναφορά της συνηγόρου του Πολίτη κυρίας Καλλιόπη Σπανού: «Ο στόχος της αύξησης των κρατικών εσόδων τείνει να παίρνει το προβάδισμα έναντι κάθε άλλου συμφέροντος, δικαιώματος, ακόμη και της ίδιας της θεσμικής λειτουργίας του κράτους». Τα ζητήματα που αφορούν την κρίση ήταν αυτά που εκτόξευσαν τις αναφορές που έφτασαν τις 14.738, και παρουσίασαν αύξηση κατά 26% σε σχέση με το 2012 και 38% σε σχέση με το 2011. Ειδικότερα, οι αναφορές των πολιτών για το 2013 εστιάζουν κατά κύριο λόγο σε ασφαλιστικά- συνταξιοδοτικά προβλήματα και άλλα οικονομικά ζητήματα, όπως τα φορολογικά, που φαίνεται να κυριαρχούν λόγω της κρίσης, αλλά και της αναδιάρθρωσης των υπηρεσιών του δημοσίου.
Επίσης, η έκθεση παρουσιάζει με απτά παραδείγματα τον κίνδυνο οπισθοδρόμησης στην προστασία των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, κυρίως των πιο ευάλωτων κοινωνικών ομάδων (φτωχοί, άνεργοι, ανάπηροι μετανάστες), καθώς και την υποβάθμιση θεμάτων, όπως η προστασία των παιδιών, η ισότητα φύλου στην εργασία, οι περιβαλλοντικές επιπτώσεις έργων και δραστηριοτήτων.
Τα στατιστικά της Έκθεσης
Οι 14.738 αναφορές πολιτών που κατατέθηκαν στον Συνήγορο τη χρονιά που πέρασε αποτελούν αριθμό- ρεκόρ από το ξεκίνημα της λειτουργίας του θεσμού. Οι φορείς στους οποίους επικεντρώνονται οι αναφορές των πολιτών αποτυπώνουν τη διαπίστωση αυτή:
- Περισσότερο από το ένα τέταρτο (28%) των προβλημάτων κακοδιοίκησης -με αυξανόμενο ποσοστό-εντοπίζεται στα ασφαλιστικά ταμεία και σε Νομικά Πρόσωπα που εποπτεύει το υπουργείο Εργασίας.
- Ακολουθεί το υπουργείο Οικονομικών με 17,4%, παρουσιάζοντας αυξητική τάση τα δύο τελευταία χρόνια.
- Αύξηση σημειώνεται και στα προβλήματα που αφορούν την αυτοδιοίκηση, δηλαδή τους δήμους και τις περιφέρειες, και το ποσοστό πλησιάζει το 16%. Ακολουθούν με 9% οι αποκεντρωμένες διοικήσεις (Διευθύνσεις Αλλοδαπών και Μετανάστευσης). -Άλλοι φορείς με προβλήματα κακοδιοίκησης είναι το υπουργείο Δημόσιας Τάξης σταθερά με 6%, το υπουργείο Παιδείας με 3,7% κλπ.
Εξυπηρέτηση πολιτών σε αριθμούς:
- 9.000 πολίτες επισκέφθηκαν το Γραφείο Υποδοχής Κοινού στην Αθήνα.
- 32.300 πολίτες απευθύνθηκαν για συμβουλή στο τηλεφωνικό κέντρο. – 4.000 ηλεκτρονικά μηνύματα πολιτών απαντήθηκαν.
Εξετάζοντας τον χειρισμό των εντός αρμοδιότητας του Συνηγόρου αναφορών για το 2013, φαίνεται ότι:
- Το 54% ήταν βάσιμες, δηλαδή η καταγγελία του πολίτη ήταν δικαιολογημένη και υφίστατο όντως κακοδιοίκηση.
- Το 81,5% των βάσιμων αναφορών είχαν κατά μεγάλο ποσοστό θετική έκβαση και επιλύθηκαν με τη διαμεσολάβηση του Συνηγόρου.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου