Πέμπτη 7 Φεβρουαρίου 2013

ΟΛΜΕ: Η εκπαίδευση στα χρόνια της... ασιτίας

Τραγικά είναι τα στοιχεία που έρχονται στο φως της δημοσιότητας και αφορούν στον υποσιτισμό που τρύπωσε στις αίθουσες της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, ενώ δεκάδες πλέον είναι και οι καταγγελίες δασκάλων και καθηγητών που κάνουν λόγο για μειωμένες σχολικές επιδόσεις που συνδέονται με την σύγχρονη μάστιγα.
Το υπουργείο Παιδείας παραδέχτηκε ότι σε παραπάνω από 100 σχολεία πανελλαδικά, περισσότερα από 25.000παιδιά υποσιτίζονται.
"Και αυτή είναι μόνο η αρχή", παραδέχεται ο ταμίας της ΟΛΜΕ, Νικηφόρος Κωνσταντίνου, με τον οποίο το NEWS 247 ήρθε σε επαφή, προκειμένου να αναλύσει τα αίτια του φαινομένου, αλλά και τα πιθανά μέτρα αντιμετώπισης.

Τα γκρίζα στοιχεία του... διπλανού θρανίου
"Η κατάσταση γίνεται ολοένα και χειρότερη, καθώς πλέον υπάρχουν μαθητές που αδυνατούν να αγοράσουν ακόμα και ένα κουλούρι από το κυλικείο", παραδέχεται ο κ. Κωνσταντίνου.
Το φαινόμενο άπλωσε ήδη τα δίχτυα του σε Μεσολόγγι, Πάτρα, Καλαμάτα, Κρήτη και αλλού.
Στις αρχές του 2012, δεκατρείς δάσκαλοι στέλνουν μία συγκλονιστική επιστολή στους αρμόδιους, στην προσπάθεια να αποτυπώσουν την πραγματικότητα στο σχολείο τους.
"Κάθε πρωί οι αφηγήσεις των παιδιών δεν έχουν να κάνουν με τι είδαν, τι άκουσαν από τον κόσμο, αλλά με τις οικογενειακές καταστάσεις που βιώνουν: την ανέχεια, την ανεργία, την απόλυση. Στα διαλείμματα, το μεσημεριανό φαγητό για τα περισσότερα παιδιά μόνο μια φέτα ψωμί", γράφουν μεταξύ άλλων.
Στις 22 Νοεμβρίου του 2012, ένα ακόμη περιστατικό λιποθυμίας μαθητή από πείνα καταγράφεται σε δημοτικό σχολείο της Θεσσαλονίκης.
To περιστατικό σημειώθηκε στο 3ο Δημοτικό Σχολείο Πεύκων του Δήμου Νεάπολης - Συκεών.
Ένας μαθητής λιποθύμησε την ώρα του μαθήματος και διακομίστηκε σε νοσοκομείο με ασθενοφόρο. Σύμφωνα με μαρτυρίες συμμαθητών του, λίγη ώρα πριν λιποθυμήσει, τον άκουγαν να "γρυλίζει" και να τρέμει.
Σύμφωνα με τις πληροφορίες που είδαν αργότερα το φως της δημοσιότητας, οι συμμαθητές του παιδιού ενημέρωναν τους δασκάλους ότι η διάθεση του συγκεκριμένου μαθητή είχε αλλάξει, αφού ο ίδιος δήλωνε ότι πολύ απλά.... πεινάει.
Στην Καλαμάτα, στις αρχές του 2013, την κοινή γνώμη συγκλονίζει η έκθεση μαθήτριας, η οποία αναφέρει μεταξύ άλλων:
"Το μόνο που θέλω είναι μια δουλειά για την μανούλα μου για να έχουμε ψωμί να φάμε και παπούτσια να φορέσουμε".
Σύμφωνα με δημοσίευμα της εφημερίδας "Ελευθερία", η κατάσταση στο Δημοτικό Σχολείο Ασπροχώματος ξεπέρασε κάθε όριο, καθώς πάνω από το 50% των μαθητών δεν έχει ούτε κολατσιό, ούτε μεσημεριανό.
Προβλήματα σε μικρότερο ποσοστό παρατηρούνται και σε σχολεία του κέντρου. Στο 3ο Δημοτικό Σχολείο για παράδειγμα, το 8% έως 10% των παιδιών δεν έχει κολατσιό, ενώ η δουλειά στο κυλικείο έχει μειωθεί κατά 70% αφού πολλά παιδιά δεν έχουν πλέον χαρτζιλίκι.
Στην άλλη άκρη της Ελλάδας, στο δήμο Πρέβεζας έχει φτάσει ήδη έγγραφο από σχολείο Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, στο οποίο επισημαίνεται ότι τουλάχιστον 50 μαθητές που φοιτούν σε αυτό, αδυνατούν να αγοράσουν ακόμη και ένα σάντουιτς ή ένα μπουκάλι νερό και προτείνεται να βρεθεί ένας τρόπος να καλυφθεί η συγκεκριμένη δαπάνη.
Στο Ρέθυμνο, σύμφωνα με τον αντιδήμαρχο Γιώργο Γεωργαλή, φέτος διπλασιάστηκαν τα κουπόνια σίτισης σε παιδιά νηπιαγωγείου και μαθητές, καθώς από 50 κουπόνια σίτισης πέρυσι, φέτος δόθηκαν 130.
Στο Ηράκλειο, η Ομοσπονδία Γονέων και Κηδεμόνων του νομού κάνει λόγο για κρούσματα λιποθυμίας μαθητών στην αίθουσα διδασκαλίας.
Στην Ξάνθη, σύμφωνα με τα στοιχεία της καταγραφής που διενήργησε η Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, υποσιτίζονται περισσότερα από 300 παιδιά.
Ποιο είναι το συμπέρασμα;
"Τα φαινόμενα υποσιτισμού των μαθητών, ως αποτέλεσμα των ασκούμενων πολιτικών περικοπών και λιτότητας κυβέρνησης και της τρόικας, πολλαπλασιάζονται καθημερινά. Τα φαινόμενα αυτά, δυστυχώς, παίρνουν  δραματική μορφή κυρίως σε σχολεία όπου φοιτούν παιδιά χαμηλών στρωμάτων και οικονομικών μεταναστών", τονίζει ο κ. Κωνσταντίνου.
Ποιος ο στόχος των μελών της εκπαιδευτικής κοινότητας;
"Η αναζήτηση λύσης, όχι στη λογική του εθελοντισμού και των φιλανθρωπικών οργανώσεων, αλλά  στη θεσμική συνολική αντιμετώπισή του από τη συντεταγμένη Πολιτεία.
Δυστυχώς, οι μέχρι τώρα ανακοινώσεις και δεσμεύσεις της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Παιδείας είτε παραμένουν στα χαρτιά, είτε παραπέμπουν την αντιμετώπισή του στην ελεήμονα διάθεση των φορέων", συμπληρώνει.
Τι υποστηρίζουν πλέον οι ειδικοί;
"Αναμφίβολα ο οργανισμός για να λειτουργήσει χρειάζεται καύσιμα. Αυτά τα παίρνει από την τροφή του. Ιδιαίτερα δε στην αρχή της ημέρας που οι απαιτήσεις του σχολείου τόσο οι σωματικές όσο και οι πνευματικές είναι αυξημένες.
Τα παιδιά που καταναλώνουν πρωινό φαίνονται λιγότερο νωθρά και παθητικά στις διάφορες εκδηλώσεις του σχολείου, ενώ μελέτες δείχνουν πως η δυνατότητα επίλυσης προβλημάτων βελτιώνεται με την λήψη τροφής το πρωί, καθώς και η ικανότητα αυτοσυγκέντρωσης.
Πολλοί ερευνητές διατείνονται πως ένα σωστό πρωινό μπορεί να επιδράσει θετικά στο δείκτη ευφυίας των μαθητών.
Οι μαθητές που δεν τρώνε πρωινό στο σπίτι τους καταναλώνουν περισσότερα σνακ στη διάρκεια της ημέρας, ουσιαστικά δηλαδή περισσότερα κορεσμένα λίπη.
Οι κακές διατροφικές συνήθειες της σχολικής ηλικίας είναι συνήθη αίτια της παιδικής παχυσαρκίας με όλα τα συνεπακόλουθα αυτής.


Συνέντευξη του Κωνσταντίνου Νικηφόρου της ΟΛΜΕ στο NEWS 247. Το χρονικό της σύγχρονης μάστιγας του υποσιτισμού.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου